Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kneproblemer
#143201 19/03/2008 8:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har nettopp hatt mine første turer på telemark, og opplever at jeg får vondt i knærne når jeg er ferdig med kjøringen og knærne blir kalde igjen. Knærne har vært vonde i mange dager etterpå. Har ikke hatt noen spesielt vonde fall eller lignende.

Har snakket med andre telemarkkjørere som sier at de også har fått problemer med knærne på grunn av telemarkkjøring.

Hva bør man gjøre for å forebygge dette?Er det lurt å bruke en type knestøtte hver gang man kjører?For eksempel "Rehband Knee Support"??

Re: Kneproblemer
langrennsgutt #143202 20/03/2008 1:33 PM
Medlem
Medlem

Godt tenkt! Har brukt Rehband mye selv under sesongstart, for så gradvis å kjøre uten. Tren mye støttemuskelatur på høsten (vekttrening på ustabilt underlag). Da legger du et bedre utgangspunkt før sesongen.

langrennsgutt #143203 20/03/2008 2:04 PM
Ivrig
Ivrig

Eller gå over til alpint/randonnee :wink

langrennsgutt #143204 20/03/2008 2:25 PM
Medlem
Medlem

bruk knebeskyttarar med hardplast av typen rollerblades. Dei held knea varme og tek imot slag. Drit i trening. Spring på fjellet om sommaren.

Rehband anbefalles....
langrennsgutt #143205 20/03/2008 2:50 PM
Entusiast
Entusiast

...enten du kjører telemark eller alpint. Både skadeforbygende og behaglig. Bruker det alltid i alpinanlegg, men ikke på toppturer (blir varm fort da gitt).

Thank you guys!
langrennsgutt #143206 21/03/2008 12:00 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode svar folkens!Da blir det Rehband Knee Support på neste tur!Kanskje også noen styrkeøvelser til høsten!

Kunne selvfølgelig gått over til randonné, men jeg gidder ikke å kjede meg når jeg først drar i bakken! :wink

Beklager mitt forslag "langrennsgutt"
langrennsgutt #143207 21/03/2008 2:46 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg forstod din profil og ditt innlegg som om du ikke hadde prøvd alpint/randonneé. Haa-ha-ha-r du ikke råd til å bytte utstyr? :grin Neida; jeg er ikke fornærmet; jeg liker bl.a. ikke hund, men forstår dem som gjør det smile

:-)
langrennsgutt #143208 22/03/2008 12:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Var absolutt ikke meningen å rakke ned på alpint/randonné! På ingen måte!(Jeg tenkte bare å gi et litt "tøysete" svar tilbake)

Og nei, lommeboka er nok ikke klar for noe utstyrsbytte, i og med at jeg nettopp har investert iHAHA DERE ER SÅ TAPERE DAQ

JEG ER ski nerd HEAHEAHEA

hmm--- beklager!!
langrennsgutt #143209 22/03/2008 12:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kollegaen min som kom inn der (19 år på papiret, 5 år i hodet!) Beklager den!Fortsetter der jeg slapp....Har nettopp kjøpt nytt NTN-utstyr og nye ski, så er lite lysten på å bytte utstyr nå!

Jørgen d er du som er 5år i huet..og jaa sure kjøpt nye ski meg i ræva

Beklager igjen!!!
langrennsgutt #143210 22/03/2008 12:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Der beviste han jo nok en gang sin modenhet!!!

Anyways, skulle jeg valgt utstyr etter hva som er effektivt å kjøre på så hadde det selvfølgelig blitt randonné, men jeg synes det er så stilig med telemark, så da måtte jeg bare prøve.

Så får vi håpe knærne holder!

langrennsgutt #143211 22/03/2008 8:41 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Vær nøye med å tøye ut forsidemuskulaturen på låret: Dersom den er litt kort(stramt på lårets forside når du strekker den)kan du oppleve smerter i knærene uten at selve kneet er problemet!

RINwinkwink:wink

Tøying er viktig
langrennsgutt #143212 23/03/2008 11:16 AM
Fersking
Fersking

Jeg er enig med rin. Det er veldig viktig å tøye. I tilegg til framside lår bør du tøye setemusklaturen da den faktisk har feste i kneet. Og ikke glem insiden av låret så det blir balanse i musklene rundt kneet. Men det spørs jo litt hvor i kneet du har vondt da. Du kan også prøve litt ibux eller orudis gel i etterkant for å roe ned smerten.

Tøying og bøying - hit og dit?!
langrennsgutt #143213 23/03/2008 2:35 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har mye mer tro på allsidig aktivitet. Har selv hatt ganske mange hobbyer/aktiviteter opp gjennom et langt liv. Kanskje er det jeg som har vært heldig da jeg aldri har hatt noe behov for tøying og bøying.

- Tøying etter idrettsutfoldelse minner meg om toppidrett eller overbelastning grunnet generell passivitet.

- Forventer du "langrennsgutt" at en for deg totalt ny aktivitet ikke skal merkes på kroppen, ref "Jeg har nettopp hatt mine første turer på telemark, og opplever at jeg får vondt i knærne når jeg er ferdig med kjøringen og knærne blir kalde igjen"?

.
langrennsgutt #143214 23/03/2008 11:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Her er det vel ikke bare snakk om å merke på kroppen.

Har selv drevet/driver med mye forskjellig idrett (nevner fotball, håndball, sykling, langrenn ++) så jeg vet selvfølgelig hva det vil si å være støl og om i kroppen.Det jeg også vet er at dette stort sett er knyttet til musklene.Når jeg her snakker om en smerte i kneleddene, som varer i opp mot en uke, så betyr jo det at jeg har gjort noe som kroppen ikke er så begeistret for, og som bør begrenses. Derav spørsmålet mitt om hvordan man bør avlaste kneet når man kjører telemark.

Hva gjelder uttøying, så er jeg langt mer enig med RIN og JONM. Om du ikke tøyer ut, vil musklene og senene bli strammere og bevegeligheten begrenses. Dette fører igjen til økt sjanse for skader.Skal ikke påstå at jeg er kjempeflink til å tøye ut hver gang jeg har trent, men jeg tror absolutt det har en positiv effekt!

Uttøying har ingen effekt
langrennsgutt #143215 24/03/2008 12:05 PM
Fersking
Fersking

At uttøying er godt for noe som helst er en myte. Det viser seg at det å tøye ut etter en treningsøkt ikke har noen positiv fysiologisk effekt. Det hjelper ikke mot stølhet og det forebygger ikke skader. Derfor er det veldig få toppidrettsutøvere i dag som bruker tid på å tøye ut etter trening.

Uttøying ser heller ikke ut til å kunne hjelpe trådstarteren, da dette virker (uten å stille diagnose) å være belastningsskade. Problemet er i såfall i bindevevet, ikke musklene. Hvis dette er en belastningsskade bør du kanskje se på treningsmønsteret ditt og hvordan du kan trene opp kneet ditt gradvis.

langrennsgutt #143216 24/03/2008 5:30 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!

"At uttøying er godt for noe som helst er en myte.

Uttøyning kan ha en meget god effekt på enkeltidivider som av en eller annen grunn har fått vedvarende forøket muskelspenninger/tonus i etterkant av uvant muskelarbeid.

.
langrennsgutt #143217 24/03/2008 6:34 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det at toppidrettsutøvere ikke driver mye med uttøying etter en treningsøkt har sine årsaker.Det er helt riktig at man ikke bør tøye ut for mye etter en hard treningsøkt, når musklene er svært nedbrutt. Dette kan skade musklene.

Her er det derimot snakk om å tøye litt på musklene etter lettere fysisk aktivitet. For oss mosjonister har nok dette en viss positiv effekt, når det gjelder å beholde utslagsevnen i leddene.

Det som imidlertidig er riktig er at uttøying ikke hjelper mot stølhet.

Når det gjelder toppidrettsutøvere, så tror jeg at flertallet av disse legger inn 1-2 egne bevegelighetstreningsøkter i uken (selvfølgelig avhengig av bevegelighetens betydning i idrettsøvelsen). Dette er jo i praksis det samme som uttøying, bare at hovedfokuset i økten ligger på tøying. Egne tøyeøkter/bevegelighetsøkter er selvfølgelig det beste, men blant oss mosjonister er det vel få som gidder å bruke to økter i uken på bare tøying. Da tror jeg likevel det gir en viss effekt med litt enkel tøying etter en lett treningsøkt (dog ikke mot stølhet).

langrennsgutt #143218 24/03/2008 8:55 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Betrakter meg som mosjonist på tross av at jeg 5-7g iuksa er på en eller annen lett topptur (kondistrening opp og premien kommer i nedturen).Tøyer alldri etter disse relativt harde treningsturene.MEN skal jeg f.eks male huset el.l(uvant arbeid) noe jeg sjeldent gjør, tøyer jeg alltid ilæpet av eller etter øktene da jeg kjenner at muskulaturen i skulder "stivner inn iløpet av arbeidet!

langrennsgutt #143219 25/03/2008 1:28 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat JE123:At uttøying er godt for noe som helst er en myte. Det viser seg at det å tøye ut etter en treningsøkt ikke har noen positiv fysiologisk effekt. Det hjelper ikke mot stølhet og det forebygger ikke skader. Derfor er det veldig få toppidrettsutøvere i dag som bruker tid på å tøye ut etter trening.

Ville veldig gjerne sett hvor du tar dette fra. Kort uttøying etter endt treningsøkt øker blodgjennomstrømmingen som fører til kortere restutisjonstid --> Du blir ikke støl like lenge.Når det gjelder skadeforebygging er jeg mer enig men ikke helt. Når du tøyer 10 min blir ikke bevegeligheten bedre, den blir bare ikke dårligere. Men hvis du trener bevegelighet har det en positiv effekt på strekk- og leddbåndsskader avhengig av hvilken idrett du utøver.

Og for å svare på spørsmålet føyer jeg meg i rekka og sier at du må trene stabiliseringsmuskulatur rundt kneet. Utfallsøvelser er bra, men vanlig knebøy funker også, og det sier jeg av erfaring. Jeg slet med smerter i kneet etter en korsbåndsskadet i fjor men begynte å trene mye styrke på nyåret og nå er smertene borte.

langrennsgutt #143220 25/03/2008 9:04 PM
Fersking
Fersking

Trådstarter skriver at toppidrettutøvere ikke tøyer ut fordi det har sine årsaker. Det er jo akkurat det jeg sier ...årsaken er at effekten er svært liten eller fraværende.

Jeg har alltid blitt lært opp til å tøye ut enten før eller etter trening, slik som de aller fleste andre som har drevet med mosjonstrening. Men påstandene mine er basert på forskning gjort av Robert Herbert, Ph.D. og Marcos de Noronha, Ph.D. ved University of Sydney. http://www.bmj.com/cgi/content/full/325/7362/468

Søker du på nettet finner du masse info og artikler om dette temaet og disse forskningsresultatene.

Se f.eks her: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/09/02/347641.html og her http://web3.aftenbladet.no/sport/article209784.ece

langrennsgutt #143221 25/03/2008 9:51 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg prøvde i en tidligere tråd å forklare hvorfor toppidrettsutøverne ikke driver mye med uttøying etter alle treningsøktene sine.

Den første grunnen er at de har lagt inn egne bevegelighetsøker i treningsplanen sin, altså greier de på denne måten å opprettholde/forbedre bevegeligheten sin.

Den andre grunnen er at de på mange av øktene trener svært hardt, og man skal da være forsiktig med å tøye mye på musklene.

Når dette er sagt, så er det vel slik med tøying som med mye annet man forsker på. Det finnes ingen fasit, og det individuelle utbyttet varierer.

Mange husker kanskje at man har forsket seg frem til at preparering av ski ikke har noen effekt og at brød ikke er sunt.Disse tingene kommer helt an på hvilken synsvinkel man har. Når det gjaldt preparering av ski, så måtte man riktignok stålsikle skiene temmelig ofte for at resultatet skulle gjelde. Når det gjelder brød, så ville det kanskje være sunnere med mer rent korn, fisk, grønt og frukt til frokost, men for mange vil nok alternativet være Kelloggs "Chokopopps" eller hva det nå heter. Da vil igjen brød være et sunnere alternativ.

Er det kanskje slik med uttøying også?At det sikkert ville gitt mye mer effekt med egne bevegelighetsøkter, men for de fleste av oss er vel da alternativet å heller droppe uttøyingen. Da er det vel kanskje likevel bedre å tøye litt etter en dag på ski, enn å droppe det helt?

langrennsgutt #143222 25/03/2008 9:51 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!

"Conclusions: Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness. Stretching before exercising does not seem to confer a practically useful reduction in the risk of injury, but the generality of this finding needs testing. Insufficient research has been done with which to determine the effects of stretching on sporting performancei!"

Det som kanskje er mest interessant i denne konklusjonen er de siste tre linjene!Kanskje ikke så dumt å tøye alikevel1Det kan jo være pos. for dine prestajoner i bakken!!

langrennsgutt #143223 25/03/2008 11:59 PM
Fersking
Fersking

ehem ...rin, kanskje du skal lese de tre siste linjene en gang til smile

At det har vært mangelful forskning på dette forklarer kanskje hvorfor myten om effekten av uttøyning er så utbredt, tydelig demonstrert i denne tråden. Resultatet av dette studiet viser hvertfall at det er lite sansynelig tøying er til hjelp for trådstarter.

Anyways, langrennsgutt, om du har langvarig eller gjentatte smerter i kneet foreslår jeg at du i stedet for å høre på oss kvasi-leger, heller oppsøker noen som faktisk har greie på dette, som f.eks. en orntli lege. :wink

-over and out-

langrennsgutt #143224 26/03/2008 1:51 AM
Entusiast
Entusiast

jeg vet iallefall at alle snowboardproffer nevner yoga, stretching som hovedtrening for å unngå skader. personlig har også denne erfaringen har aldri slått meg så lite som de sessongene jeg var flink til å tøye.

langrennsgutt #143225 26/03/2008 8:30 AM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!God bevegelighet,(krever regelemessig tøyning)god styrke ,krever regelmessig styrketrening god balanse/koordinasjon (krever regelmessig spesifikk trening)="good performanci"

Et veldig intressant emne
langrennsgutt #143226 27/03/2008 3:30 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ble ikke helt overbevist av linkene du ga JE123, så jeg spurte coachen min som er Ph.D eller noe sånt på ntnu avdeling idrett. Han sa det kommer veldig an på intensiteten på økta, men om du har pause på over 2-3 timer har det ingenting å si når det gjelder stølhet. Uansett så er nok ikke stølhet problemet ditt, langrennsgutt og jeg skal heller ikke stille diagnose men jeg har opplevd det "samme" i vinter og opplevde at mye styrketrening med knebøy hjalp veldig.

Og jeg tror ingen er uenig i at det hjelper å tøye men da må det være en bevegelighetsøkt og ikke 10 min tøying etter du har stått på ski.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå