Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Pudderski til telemark
#143026 16/06/2008 10:42 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har kjørt tele i ett år nå og er helt frelst! Har et par Black Diamon Voodoo med Rotte R8 som jeg nå tenkte å komplimentere ned et par pudderski. De jeg har sett på er Hendryx Cash is King, Line Prophet 130 og Line Francis Bacon. Greia er at når jeg aldri har hatt noe sånt på bena før så er det litt vanskelig å ta noen avgjørelse! Jeg har bare kjørt et år, intenst, men dog. Jeg er ikke superaggressiv eller noen kløpper på jibbing, og aldri har jeg satt ei eneste landing fakie. Men jeg vil og kan da lære!

Såh.. Trenger jeg symmetrisk fleks/rocker eller negativt spenn? Vil noen av disse trekkene være såpass krevende å ta i bruk at de vil lage problemer for meg? F.eks at mye fleks bak gjør det vanskelig å kjøre skikkelig forover, og derfor bare er teit om man aldri kjører fakie?... Nei jeg har ikke peiling, men så er det derfor jeg spør! Takker på forhånd for svar!

Re: Pudderski til telemark
Peddyslate #143027 18/06/2008 9:42 PM
Medlem
Medlem

HeiRåd er vannskelig, men prøve likevel. Din vekt og kjørestil sier du inntet om. Skia bør være brei for god flyt og myk for ikke å skjære gjennom den lette sneen. Omvendt spenn og stivere foran og bak dette er forhold som du kan ta stilling til når du er blitt en avansert kjører. På ditt stadiet er det mere egnet til forvirring enn til oppklaring. lykke til med skivalget.thorleif

Peddyslate #143028 18/06/2008 11:58 PM
Entusiast
Entusiast

"Moderne" ski med omvendt spenn, rocker og merkelige innsvingsmål er lettere å håndtere i løssnø enn "tradisjonelle" ski med vanlig spenn og lave tupper.

Hele utviklingen innen pudderski går i retning av mer og mer brukervennlige ski som gjør at hvem som helst kan ha det moro utenfor løypene. (På en måte litt trist for oss som en gang hadde alt pudderet for oss selv på snowboard...)

De moderne pudderskiene er mindre "allround" enn de gamle skiene og stort sett noe dårligere i preparert bakke, men ettersom du spør etter en pudderski virker det som du har et annet par du har tenkt å beholde?

Se forøvrig her:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=202330

her:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215" target="_blank">http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

eller her:

http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104129

Peddyslate #143029 19/06/2008 12:46 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har et par BD Voodoo med R8 som jeg kommer til å beholde, ja. Kjørestilen min vet jeg ikke helt hvordan jeg skal beskrive. Liker tette svinger og litt hucking. Er ikke habil på tricks, men hopper gjerne om underlaget er mykt. Er vel amatør å regne, men en rimelig ivrig en!

Men... Gjennom jobben fikk jeg i dag et tilbud jeg slo til på, og skiene kommer mot jul: Hendryx Cash is King. Kan hende et idiotisk skivalg, men føkk itt.. Nå må jeg bare lære meg å kjøre skikkelig! Ble først tipsa om skien etter å ha ringt litt rundt på profilerte sjapper i Norge, og så dukka altså dette tilbudet opp. Tok den helt ut og har til og med bestilt duckstance... Før kritikken kommer vil jeg bare si at jeg ikke er en unge, men heller en voksen "late bloomer" med jobb som ikke er redd for å drite seg ut smile Gleder meg som bare juling, jeg!

Peddyslate #143030 19/06/2008 7:40 AM
Entusiast
Entusiast

Det blir sikkert fett!

Skulle gjerne hatt en jobb som skaffa meg tilbud på ski...

Hva er egentlig greia med Cash-skiene? Ikke mulig å finne noe info.

Peddyslate #143031 19/06/2008 9:48 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Øh... Det er jeg som ikke er redd for å drite meg ut, ikke jobben. Så at den setninga var litt teit.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet spesielt mye om skiene! Men det er de breieste fra Hendryx, og bakskia er "kortere" enn framskia, altså er radiusen foran større og rekker lengre bak sånn at skia er smalest ca 1/3 mot bakparten - om jeg ikke tar helt feil! Fleksen er jeg jaggu ikke sikker på! Har sendt mail til Hendryx og spurt...

Men som sagt slo jeg til på denne skia fordi at når jeg ringte noen sjapper og spurte om Prophet 130, så ble Cash is King nevnt.

Bindiger!
Peddyslate #143032 19/06/2008 6:43 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jah... Cash is King på vei. Så hva slags bindinger trenger jeg? Jeg vet det er noen tunge fjøler, men jeg skal gå topptur med de allikevel og trenger altså en viss gåkomfort. Black Diamond O1 står høyt på lista, men G2 Ascent er kanskje også noe å vurdere? Må bindingene være kembokraftige til en sånn ski? Har sett på 22 Designs Hammerhead som ser rimelig grom ut, men hvordan er den å gå med?

Nå har jeg forresten Rotta R8 på mine Black Diamond Voodoo, men jeg tenkte å skru en lett toppturbinding på de skiene. Bør jeg tenke lav vekt - Black Diamond O3 - eller høy gåkomfort - G3 Ascent? Bonusen på sistnevnte er jo at den er rimelig hvass på kjøring også.

Bindinger til fatski
Peddyslate #143033 05/08/2008 9:55 PM
Fersking
Fersking

Pass på at bindingene har en bred moteringsplate hvis skien er bred og tung. Fjordårets modell av BD 01 bindingene var for smal, kanskje det blir bedre i år.

Black Diamond Megawatt
Peddyslate #143034 12/08/2008 2:42 AM
ABE Offline
Fersking
Fersking

Jeg var så heldig å få prøve et par av disse i påsken i fjor. Helt vanvittig ski!!! Jeg er langt fra noen ekspert, men klarte å håndtere de ganske greit i det lille pudderet som var. De fungerte overraskende bra på preppa underlag også... Skia var montert med BD O1 binding. Kommer i butikk i løpet av høsten...Løp og kjøp!!!

http://noahhowell.com/?p=55

Peddyslate #143035 16/08/2008 5:23 PM
Fersking
Fersking

www.praxisskis.com

enough said.

Kjøp Praxis powderboards.

131-136-124.

Ødelegger ALT som heter pudder, og er ikke like myk og soft som ponsucktoons.

De er stive nok til å fungere i alt som ikke heter is i løypa.

Have fun smile

Peddyslate #143036 16/08/2008 5:26 PM
Fersking
Fersking

Ruh roh

Peddyslate #143037 16/08/2008 6:23 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Med tanke på forholdene her i Tromsø lurer jeg på om det ikke er lurere å gå for noe litt smalere og stivere... Er ikke så inn i helheims mye pudder her egentlig. Karhu Team 100 (Samme som Line Prophet 100, men ser bedre ut) ser bra interessant ut!

Måtte bare få tenkt meg litt etter hva jeg skulle ønske forholdene var, og hva de faktisk er.. Fetere ski er sikkert knall, men sjangsene til å virkelig få utnytta sånne er nok ikke så mange når forholdene er mildt sagt varierte.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå