Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit som alpinbinding / alpinsko ?
#138353 10/02/2010 7:17 AM
eehgil Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har kjørt telemark i 15 år og vurderer nå å gå over til alpint/randonè. Jeg vil annse meg selv som en middels skikjører.Har Dynafitbindingen noen ulemper i skitrekket bortsett fra at den kan løse seg ut ved harde landinger? Er den MERKBART mindre stabil/stiv? Mindre solid? Er det noe som ofte går istykker?

Vurderer også Dynafit Titan TF-X. Hvor langt er denne fra en fullverdig alpinstøvel/freeridestøvel? Er den like høy oppover leggen? Merkbart mindre stabil/stiv?

Jeg ønsker altså egentlig randonèutstyr, men det må egne seg så godt i skitrekket som mulig. Vurderer også Marker Duke, men syns denne blir alt for tung. Men viss jeg skal gå for Marker Duke, hvilken støvel anbefales? Hvilke freeridestøvler er lettest og mest allsidige?

Re: Dynafit som alpinbinding / alpinsko ?
eehgil #138354 10/02/2010 8:46 AM
Ringrev
Ringrev

Har duke og to par dynafit. Dyanfit zzero sko.Jeg tror dynafit'en kommer til å vare lenger enn dynafit'en - dynafit er sterke. Duke er bra i kjøremode, men virker svak i gåmode. De iser også lett, slik at det kan være vanskelig å låse helen på vei ned.

Vedrørende bakke-kjøring er dette mine erfaring:- velg gjerne litt brede stoppere. Smale stoppere henger seg lettere opp. Er de utbøyd kan de mangle kraft til å stoppe skiene helt - dvs de fortsetter nedover i sakte fart.- det smale parret med dynafit fikk meg til å tenke at jeg kutter ut alpin-bindinger på alle ski bortsett fra race-skiene (Volkl Snowwolf - utrolig bra ski)- alt blir veldig lett. Det gjør at man mister stabilitet. Merker det mest på de brede skiene. De får litt noodle følelse når det hardt. (Skyldes nok også at ski er veldig myke)- noen utløsninger kan få stopperne til å hekte seg opp. Dette er sjeldent, men noe man bør være klar over...spesielt ved bakkekjøring. Dette kan også hende andre bindinger, men av andre grunner. - eksepsjonelt god kontakt med skien. Gjør at en kvikk ski føles kvikk. Gjør også at riller kan medføre ubehagelig vibrasjon rett i foten.- veldig hardt kantisett og slag på skrått kan medføre utløsning

eehgil #138355 10/02/2010 8:50 AM
Ringrev
Ringrev

Sitat eehgil:Er den MERKBART mindre stabil/stiv? Mindre solid? Er det noe som ofte går istykker?

<p></p>
Den er ikke merkbart mindre stabil, nærere stvert om. Den mangler elastisitet ved noen utløsninger: dvs man tar seg ikke inn etter en nesten-utløsning.Mindre solid: dynafit er noe av det mest solide som er laget. Det er vel kun vulkanen som bak som kan brekke ved dårlig snurre-teknikk.

eehgil #138356 10/02/2010 12:21 PM
eehgil Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for mange gode synspunkter, blir bare sikkrere og sikkrere på at dynafit er tingen :-)

Hva med zzero-skoene? De er vel noe av det samme som Titan TF-X. Er det stor forskjell fra en "vanlig" alpinsko?

eehgil #138357 10/02/2010 4:29 PM
Ringrev
Ringrev

Zzero skoene er veldig gode å gå og kjøre med. Jeg har snøre-inner-skoen.Når man spenner de hardt er de stive og fine, men kan bli litt vonde forran på leggen - de mangler kanskje litt elastisitet. Jeg har smal fot. Zzero er smalere enn titan.Jeg har ikke prøvd titan. Tror de også må spennes hardt for å være stive, men jeg tror de har mer gradvis stivhet. (Titan er en overlappende sko, mens zzero er tunge-basert).Jeg har ikke prøvd titan.

Titan kommer med både rando og alpin-såle -så det er en mer allsidig sko: den kan faktisk brukes i alpinbindinger.

Jeg har støpte alpin-sko, så de sitter bedre på foten.

Den største forskjellen mellom dynafit og alpin-utstyret ligger i vekt. Vekten gjør at jeg føler meg tryggere med alpin-utstyret: det blir mer stabilt. Med mer vekt kan jeg bare dundre på (tipper det veier dobbelt så mye...). Lett utstyr gjør at jeg kjører mer lekent.