Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Piggdekk på sykkel
#7262 03/12/2004 10:06 PM
More than words
OP Offline
More than words

Bor i Bergen, hvor det er snø og is på veien ca 20 dager i året. Trenger jeg piggdekk på sykkelen, eller trenger jeg ikke? Og hvlken type bør jeg i så fall kjøpe?

More than words
OP Offline
More than words

Må jo nesten vurdere om du ska bytte sjøl, men om du ska kjøpe så duge hvertfall Nokian Extreme meget godt! Har sykla ein del på de, og e veldig fornøyd!Lykke te!

kan vurdere det da..
More than words
OP Offline
More than words

sykler selv til alt jeg skal når som helst på året men har ikke skaffet meg pigdekk av den grunn.. og her er det kanskje så mye som 60 dager snø/is/slafs i året.. Jobbet til og med som avisbud to vintrer uten å gå til anskaffelse av piggdekk.. Har riktignok vært i asfalten et par ganger, men har fortsatt til gode å se innsiden av et sykehus eller et legekontor..

More than words
OP Offline
More than words

Nokian 294 er et godt valg. Dette er årests nye "extreme" dekk. Det har spisse pigger i motsetning til tidligere års extreme 296. Så altså, 294 >> 296

Nokian sine WXC hakka dekk har samme piggene som nye extreme 294 i en lettere innpakning so to speak.

Skal du ha det råeste dekket velger du Nokian Freddys Revenz. Det sitter som klistra. Dessverre er ikke prisen særlig grei på dette dekket. Egner seg igrunn best som et reint is/snøsyklings dekk. Ikke noe kombodekk..

Schwalbe Ice Spiker har gjort det ok i tester. Har dog ikke spisse pigger slik som nyere nokian dekk har. Ved sykling i snø ønsker man gjerne lavt trykk i dekket. Her faller ice spiker litt gjennom da man faktisk skader dekkveggene ved å kjøre noe særlig under 30psi i dekket.. Ligger vel et sted mellom gamle nokian 294 og nye 296 ytelsesmessig vil jeg tro.

Continental Spike Claw Gjør det også greit i tester. Stiller vel så vidt jeg vet i klasse med det gamle extreme 296 dekket fra nokian. God deal på disse fra www.fast-bikes.no

More than words
OP Offline
More than words

..www.terrengsykkel.no.

Det er der alle sykkelnerdene holder til.De er sikkert villig til å skrive en liten avhandling om spørsmålet ditt smile

More than words
OP Offline
More than words

stikk ned å kjekk ut sykkelbutikken... de skal ha noen piggdekk... vurderer å kjøpe nokian sine...

More than words
OP Offline
More than words

Selges det dekk til ca. 200,-. Billig men, dårlig holdbarhet på piggen.

Har kjørt en vinter på slike nå, piggene er like vanskelige å finne som litj`karn etter et isbad i januar....

More than words
OP Offline
More than words

Ikke kjøp sykkeldekk på Biltema. Gummen er dårlig og piggene faller ut.

Kjøp f.eks. Nokian og du har dekk i mange år. Husk innkjøring og unngå å låse hjul ved bremsing. Det er også viktig at dekket monteres samme vei år etter år.

Lykke til

Fersking
Fersking

Åssen kjører man inn piggdekk? hva er hensikten?

Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hmm, pigg dekk på sykkel

Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For å kjøre inn piggdekk må du sykle uten bråstopp med låsing av hjul og unngå kraftige akselerasjoner i 50 km( i hvertfall på mine nokian). Når du har gjort dette gjelder garantien for at piggene sitter.. Anbefaler forøvrig piggdekk, på sludd og is er piggdekkene overlegne.. Men funker aller best på blankpolert is.. På litt løs snø er det hipp som happ, da fungerer roll x dekkene like bra som nokiane fordi det samler seg opp snø rundt piggene.. Har møtt isen kun en gang etter jeg har festet på pigg, og det var i sporet is, og da er det ingenting som hjelper..