Har nå sett Touching the Void for tredje gang, og som amatørklatrer syns jeg den er både inspirerende og urovekkende på en måte som maner til god klatreskikk og trygghet.
Men det er noen ting jeg lurer på som kanskje noen kan svare på: når Joe henger fritt over en kant uten at Simon som sitter ca 45 meter lenger opp vet hva som foregår. Etter en og en halv time kutter han tauet ettersom han holder på å miste festet i snøen han sitter i, og han selv holder på å fryse ihjel. Merk at dette skjer i møkkavær på ca 6200moh.
For det første: er det noen god grunn til at de ikke hadde med seg snøbrems eller tauhåndtak ala Petzl Ascension? Dette skjedde i 1985 og jeg vet ikke om slikt var funnet opp eller er noe man tar med seg på slike turer. Som amatør hjemme i stua er det kanskje lett å tenke at de burde gjort slik og slik, men som sagt kan kanskje noen svare bedre på dette enn jeg med mine egne spekulasjoner.For det andre: Joe blir hengende fordi de har knyttet sammen to tau på 45m, og når han er utenfor stupet har Simon knuten på oversiden av taubremsen og altså fremdeles 45m tau som han ikke får brukt. Finnes det noen knute han kunne slått med det slakke tautet over det stramme på NEDSIDEN av taubremsen, og så kuttet eller knytt opp den andre knuten og på den måten kunne fortsatt å fire Joe ned? Det kan hende at dette er umulig siden det ene tauet faktisk er stramt med en manns vekt i ene enden.
Ellers må jeg bare kommentere at hele prosjektet framstår som galskap av ypperste klasse!! I dag virker det som om klatrekulturen er såpass fokusert på sikkerhet at få ville tenkt på å gjøre noe slikt! Men samtidig har nok de to karene som holdt på å stryke med i veggen den gangen, nok selv erfart best hva dumdristighet kan koste og lært leksa si som de nå kan dele med oss andre.