Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toucing the Void - kritikk?
#5941 16/10/2008 3:35 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har nå sett Touching the Void for tredje gang, og som amatørklatrer syns jeg den er både inspirerende og urovekkende på en måte som maner til god klatreskikk og trygghet.

Men det er noen ting jeg lurer på som kanskje noen kan svare på: når Joe henger fritt over en kant uten at Simon som sitter ca 45 meter lenger opp vet hva som foregår. Etter en og en halv time kutter han tauet ettersom han holder på å miste festet i snøen han sitter i, og han selv holder på å fryse ihjel. Merk at dette skjer i møkkavær på ca 6200moh.

For det første: er det noen god grunn til at de ikke hadde med seg snøbrems eller tauhåndtak ala Petzl Ascension? Dette skjedde i 1985 og jeg vet ikke om slikt var funnet opp eller er noe man tar med seg på slike turer. Som amatør hjemme i stua er det kanskje lett å tenke at de burde gjort slik og slik, men som sagt kan kanskje noen svare bedre på dette enn jeg med mine egne spekulasjoner.For det andre: Joe blir hengende fordi de har knyttet sammen to tau på 45m, og når han er utenfor stupet har Simon knuten på oversiden av taubremsen og altså fremdeles 45m tau som han ikke får brukt. Finnes det noen knute han kunne slått med det slakke tautet over det stramme på NEDSIDEN av taubremsen, og så kuttet eller knytt opp den andre knuten og på den måten kunne fortsatt å fire Joe ned? Det kan hende at dette er umulig siden det ene tauet faktisk er stramt med en manns vekt i ene enden.

Ellers må jeg bare kommentere at hele prosjektet framstår som galskap av ypperste klasse!! I dag virker det som om klatrekulturen er såpass fokusert på sikkerhet at få ville tenkt på å gjøre noe slikt! Men samtidig har nok de to karene som holdt på å stryke med i veggen den gangen, nok selv erfart best hva dumdristighet kan koste og lært leksa si som de nå kan dele med oss andre.

vel...
Peddyslate #5942 16/10/2008 5:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Spm 1: En Petzl ascension, eller en såkalt jumarklemme, en tibloc, eller til og med en vanlig prusik ville ha gjort at Simon Yates kunne slippe tauet med hånden. Noe som ikke ville ha lettet situasjonen det minste så lenge Yates selv fungerte som anker for Joe Simpson. Spm 2: Jo, det ville nok ha kunne latt seg gjøre, uten at jeg husker situasjonen i detalj, men igjen; til ingen nytte så lenge Yates ikke kunne få seg selv ut av tausystemet.

Til slutt: Dette var alpin klatring på set svært høyt nivå, noe som alltide vil medføre en betydelig grad av fare. Slik klatring drives også i dag, og også av noen nordmenn. Jeg er sterkt uenig at dette kan karakterisres som galskap.

Vekt
Peddyslate #5943 16/10/2008 5:58 PM
Entusiast
Entusiast

Grunden til at de ikke havde med ekstra udstyr var vekt - snøbrems og tauhåndtak vejer mye. I bogen skriver Joe at den eneste fejl de gjorde var at tage for lidt gas med pga. vekt. Det var mangel på gas til at smelte snø der tvang dem til at gå ned i snøstormen. Havde de haft med mere vand da kunne de ha ventet til stormen var ovre.

Boken kan anbefales, den er mye bedre enn filmen.

Steve House om vektreduksjon: http://video.google.com/videoplay?docid=6682751795170095622

Nå er jeg litt usikker...
Peddyslate #5944 16/10/2008 6:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...på hva trådstarteren mener med snøbrems?En petzl ascension er en tauklemme og har således ingeting spesifikt å gjøre med snø å gjøre, og er forøvrig på ingen måte for en sikring å regne. Mener du her med en snøbrems et snøanker eller snøbolt? En av disse ville muligens kunne fått avlastet Siomon Yates som anker for Simpson, og en videre rigging av talje kaunne kanskje da gjøres. Men jeg husker egentlig ikke så mye av detaljene i situasjonen, 4 år siden jag så filmen, og har dessverre aldri lest boken.

Re: Toucing the Void - kritikk?
Peddyslate #5945 16/10/2008 6:48 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hva hvis Joe hadde en eller to jumarklemmer? Ville han ikke da kunne klatret opp tauet mye enklere og muligens berget seg selv på 1.5 time enn dersom jan måtte knø med en prusik med forfrosne fingre? Og kunne ikke snøankre i det minste avlastet Simon? Ikke når ulykken først er et faktum, men at det kunne vært brukt ved begynnelsen av hver etappe?

Ang bytte av knute så er det spørsmålet litt mer generelt. Sett at man man er i Joes situasjon men henger 10m over stein. Hvis man da som "Simon" kunne en knute som ville bite tak i et stramt tau på nedsiden av tubebremsen, ville man jo kunne fire vedkommende ned? Dette vil jo ikke ta noe vekt av den som er anker før den andre er nede, men da vil man jo nettopp få den andre personen ned, eller?

Som sagt: jeg er amatør og skal ikke påstå at jeg har det minste peil smile Jeg spør for å lære og ikke for å belære. Hvis du sier det er slik man gjør det så er det helt greit.

Vel..
Peddyslate #5946 16/10/2008 7:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jo, snøanker ville kunne fungere som anker til både avlasting eller en ren standplass ved nedfiring. Ville også kunne brukes til å få Simon ut av tausystemet slik at han kunne eksempelvis rigge til en talje for å få opp Simpson. Men mange faktorer teller med her, og jeg husker på ingen måte detaljene rundt denne situasjonen, som f.eks, om de i det hele tatt hadde noe snøanker med seg. Når det gjelder muligheten for Simpson å gå på tauklemmer opp ville dette selvfølgelig være mulig. Men meget risikofyllt all den tid SImon Yates fungerte som anker. Forøvrig ikke fryktlig vanskelig å gjøre dette med klemknuter, t.o.m med hansker. Ising på tauet kunne vært et problem her, men da sannsylivis et større problem med mekaniske tauklemmer, enn klemknuter som biter bedre fra seg på isete tau. En viktig ting å huske på er dog at med den beinskaden og genrelt dårlige fysiske formen Simpson var i, så er det ikke sikkert han ville ha klart å gå på tauet uansett. Men nå klarte han jo å krype over den breen, så...:wink Spørsmålet ditt om knute for å fire ned skjønte jeg nok ikke helt. Problemet var vel at knuten ikke gikk igjennom taubremsen? Det som kunne gjøres var å avlaste tauet med f.eks. klemknuter, tatt taubremsen av tauet, og så koblet den på over eller under knuten alt etter behovet nå var. Men igjen; svært vanskelig og risikofyllt uten andre forankringer enn Simon Yates.

Peddyslate #5947 16/10/2008 11:00 PM
Fersking
Fersking

Man kunne jo selvfølgelig hengte en prusik på tauet og tatt bremsen av og satt den på andre siden av knuten, men såvidt jeg husker har de ingen kommunikasjon, så han som sitter i snøen vet ikke att han som henger i tauet ikke er så langt fra bakken. Ikke vet han om han lever eller hva som skjer. Hadde han som henger i tauet ikke mistet prusikkene sine, kunne han klatret opp igjen, men siden han ikke gjør det regner han i snøen med att han er ferdig, gjør han ikke?De har ikke med seg hele boden, så klemknuter gjør jobben til jumarer (ascension m.fler).Det er helt vanlig å la så mye som mulig ligge hjemme på slike klatreturer, å ha med seg alt av kjekt-å-ha stasj umuliggjør jo hele turen!

Peddyslate #5948 17/10/2008 12:58 AM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takker for gode svar og innspill!

Jeg tenkte på at det var Joe som skulle hatt jumarer ja, men som det påpekes er det usikker hvor stor nytte han faktisk ville hatt av de i tillegg til at de rett og slett ville veid ekstra. Snøankre ("Snøbrems"..?? D'oh!) ville vel også veid endel ekstra i tillegg til at det er usikkert om de ville bitt fast i såpass løs snø.

Så da blir vel spørsmålet ikke om de hadde med seg feil utstyr, men heller om Simon kunne gjort noe for å få knuten over bremsen og firt Joe lenger ned. Eller om - for alt han visste - han bare ville kastet bort 45m tau, som han ville trenge dersom han selv skulle overleve, enten på en kamerat som like gjerne kunne henge over et stup på noen hundre meter som noen titalls, eller på et lik.