Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Inkasso på tidligere medlemskap !!! ???
#98092 07/01/2009 12:34 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nettopp mottatt trussel om inkasso på medlemsavgift i et ski-idrettslag jeg var medlem i for mange år siden. Men deltok aldri på noe konkurranse eller arrangement. For noen år siden betalte jeg en medlemskontigent som en goodwill-gestus, som månedens gode gjerning. I dag mottok jeg trussel om inkasso.

Hva er deres mening?? Noen som har generell dybdekunnskap??

(Det gjelder en Freestyle Klubb.)

Re: Inkasso på tidligere medlemskap !!! ???
dynastar #98093 07/01/2009 12:37 AM
Entusiast
Entusiast

Det høres helt vanvittig ut, for du kan vel strengt tatt ikke være medlem uten å ha betalt kontingent de siste årene?

Det er forhåpentligvis noen forståsegpåere innen inkassofordringer og foreningsliv her.

Inkassofirmaer er også temmelig ukritiske til de fordringene de presterer å sende ut. Ring dem og kjeft!

dynastar #98094 07/01/2009 7:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det høres vel strengt ut spør du meg. Høres litt ut som at dette er et idrettslag som har satt bort kontingentinkreving til et eksternt selskap.

Når det er sagt så er du sannsynsligvis fortsatt medlem av klubben. De aller fleste klubber opererer med at det er du som medlem som aktivt må melde deg ut(på samme måte som hvis du har abonnement på et blad eller lignende). Hvis du ikke gjør det så får du fortsatt kontingentkrav. Du mister en del rettigheter i klubben hvis du ikke betaler, men blir ikke automatisk strøket. Riktignok stryker mange klubber deg fra listen om du ikke betaler, men dette er ikke noe en klubb er forpliktet til å gjøre.

Mitt tips er å ringe idrettslaget og forklare at du sluttet for lenge siden. Hvis de er noenlunde fleksible og løsningsorienterte så sletter de kravet. Hvis de ikke går med på det og du likevel nekter å betale så går det over på ting jeg ikke har så mye peiling på, men formelt sett så har du vært medlem og dermed mottatt en tjeneste du ikke har betalt for...

Krysser fingrene for at det løser seg for deg

dynastar #98095 07/01/2009 8:16 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er viktig å gi skriftlig beskjed om at du ikke vil betale, og hvorfor.Da kan de ikke sende saken videre til inkasso uten å gå rettens vei(noe som ikke høres sannsynlig ut at de vil gjøre uten at de har en sterk sak).

inkasso
dynastar #98096 07/01/2009 9:22 AM
Medlem
Medlem

Hvor mye har du hørt fra de i mellomtiden? Du bør ha fått flere påminnelser på den samme fakturaen før du får inkassovarsel.

Makan...
dynastar #98097 07/01/2009 9:53 AM
Fersking
Fersking

Hentet fra basis lov-norm for klubber (som alle idrettslag skal basere sine lover på):

"Medlemskontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis."

http://www.nif.idrett.no/files/%7B37F350A6-024B-48B1-9AD9-F78C1BB69375%7D.doc

Jeg er ikke kjempestødig på juss, men for meg betyr dette at du skal betale avgiften i FORKANT for at medlemsskapet ditt skal være gyldig. Dermed kan de heller ikke komme i etterkant og kreve penger av deg. Har du ikke betalt er du heller ikke medlem?

Etter det jeg vet om er det også veldig uvanlig at idretten tar i bruk inkasso ovenfor sine medlemmer. Vil tro de har en dårlig sak her. Har heller ikke helt trua på at de virkelig vil sende saken til inkasso. Trodde det kostet skjorta også for den som ønsker å få inn penger?

Ring dem og si at de ikke vil ha mange medlemmer igjen hvis de holder på sånn.

Seriøse greier
dynastar #98098 07/01/2009 6:39 PM
Avhengig
Avhengig

Dette hørtes jo ut som en seriøs klubb, som fortjener oppslutning.

Den/de som mener at en person skylder penger, er forpliktet til å FØRST sende en faktura til den som skylder. (Evt. ta direkte kontakt med vedkommede for å innformere om kravet)

Når du aldri har hørt noe, før du PLUTSELIG mottar et inkassovarsel, så behøver du ikke å være veldig bekymret.

Jeg ville tatt kontakt med klubben det er snakk om, og bedt dem redegjøre for sitt krav. (Bare dette i seg selv skal de vel slite med...)Så hadde jeg bedt dem bestemt (men uten å kjefte, da det sjelden funker til annet enn å provosere kundebehandleren du snakker med...og ja, jeg jobber med slike saker, så jeg vet...he he)) om å trekke saken umiddelbart.

Hvis du forfølger saken rettslig, står DU sterkest (forutsatt at klubben ikke har noe grunnlag for sitt krav, så klart!)

Basis-lovnorm, av Idrettstyret
dynastar #98099 07/01/2009 10:53 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for tipset om Basis-lovnorm fra idrettstyret. Den skal jeg studere.

Datamining på google tyder på at pappaen til en flink freestyler driver eget regnskapsbyrå hjemmefra. Og trussler om inkasso er sannsynligvis noe som for ham er en selvfølgelig sak.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå