Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Masteroppgave om nettsamfunn og markedsføring
#96427 28/11/2008 4:33 PM
Nirak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann!Jeg studerer ved NHH i Bergen og skriver masteroppgaven min om nettsamfunn (som dette brukerforumet) og deres potensielle verdi for kommersielle aktører som produktutviklere og markedsførere. Jeg vil derfor (i tråd med god forskingsetikk) informere om at jeg benytter skisport delen av dette forumet som en av mine hovedkilder. Dersom noen ikke ønsker å få sine innlegg brukt i oppgaven, er det selvsagt bare å gi beskjed om dette (skriv mail til: nordal.hilde@gmail.com) Håper i tillegg at noen av dere vil være villig til å svare på noen korte spørsmål rundt dette temaet smile Hilde

Honnorar
Nirak #96428 28/11/2008 5:59 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Nirak:Heisann!Jeg studerer ved NHH i Bergen og skriver masteroppgaven min om nettsamfunn (som dette brukerforumet) og deres potensielle verdi for kommersielle aktører som produktutviklere og markedsførere. Jeg vil derfor (i tråd med god forskingsetikk) informere om at jeg benytter skisport delen av dette forumet som en av mine hovedkilder. Dersom noen ikke ønsker å få sine innlegg brukt i oppgaven, er det selvsagt bare å gi beskjed om dette (skriv mail til: nordal.hilde@gmail.com) Håper i tillegg at noen av dere vil være villig til å svare på noen korte spørsmål rundt dette temaet smile Hilde

Ingen problemer overhodet med at du bruker mine innlegg.

Husk dog at mitt forfatterhonnorar for tiden er kr10 000,- pr innlegg

Pengene kan settes inn på kontonr: 7108...

Nah, just kidding!

:grin

Den oppgaven strider jo litt mot intensjonen med dette forumet?
Nirak #96429 29/11/2008 12:40 AM
Fersking
Fersking

REGLER FOR FRI FLYT FORUM:"Skjult markedsføring, nei takk! Vi vil ha oss frabedt personer eller firmaer som bruker sidene våre til salgsfremstøt, eller reklame for egne eller andres produkter. Forum, guider, artikler, interpost og markedssidene er forbeholdt privatpersoner"

Dette er etter min erfaring en regel som gjelder veldig mange nettforum nettopp for å holde diskusjonene mellom privatpersoner som ikke er farget av annet enn sine egne meninger. Jeg ser jo helt klart at slike forum kan ha en kommersiell verdi, og det er vel ikke til å stikke under en stol at det ikke alltid er helt objektive meninger som kommer på trykk, men jeg tror uansett man skal være forsiktig med å åpne opp for fri bruk av markedsføring på nettforum da jeg personlig mener det kan være ødeleggende for mange gode diskusjoner.

Den gjør joikke det...
Nirak #96430 29/11/2008 10:36 AM
Fersking
Fersking

Sånn Nirak fremstiller prosjektet så kan jeg ikke se at det er noe problem. Jeg regner med at 2000m mener at forumet ikke skal bli et sted hvor f.eks. HH eller Sweet aktivt reklamerer for sine produkter. Det blir selvfølgelig feil i forhold til intensjonen med forumet.

Jeg regner med at 2000m mener at forumet ikke skal bli et sted hvor f.eks. HH eller Sweet aktivt reklamerer for sine produkter. Det blir selvfølgelig feil i forhold til forumets ?lover?

Men hvis jeg forstår Nirak riktig så er det ikke dette som er interessant, men den diskusjonen som er her inne som er av typen "skal jeg velge völkl eller K2-ski?". På et eller annet nivå har jo dette også en reklameverdi (hvert fall for de produktene som anbefales av andre brukere).

Det første er altså problematisk mens det andre er litt mer diffust. Problemet her er hvis det er noen med økonomiske interesser i å spre masse lovord for sine produkter gjør dette uten at andre brukere er klar over at disse personene vil tjene på dette. Er det noen uten økonomiske interesser vil det ikke være like problematisk. Da er det jo "kompissnakk" bare at det ikke er den personlige kompisen din du snakker med, men at det er nettkompisene dine du snakker med.

Korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått konseptet?

Prøver igjen!
Nirak #96431 29/11/2008 10:37 AM
Fersking
Fersking

Drit i det forrige, sånn skulle det være (redigeringsfunksjon er ønsket!!):

Jeg regner med at 2000m mener at forumet ikke skal bli et sted hvor f.eks. HH eller Sweet aktivt reklamerer for sine produkter. Det blir selvfølgelig feil i forhold til forumets ?lover?

Men hvis jeg forstår Nirak riktig så er det ikke dette som er interessant, men den diskusjonen som er her inne som er av typen "skal jeg velge völkl eller K2-ski?". På et eller annet nivå har jo dette også en reklameverdi (hvert fall for de produktene som anbefales av andre brukere).

Det første er altså problematisk mens det andre er litt mer diffust. Problemet her er hvis det er noen med økonomiske interesser i å spre masse lovord for sine produkter gjør dette uten at andre brukere er klar over at disse personene vil tjene på dette. Er det noen uten økonomiske interesser vil det ikke være like problematisk. Da er det jo "kompissnakk" bare at det ikke er den personlige kompisen din du snakker med, men at det er nettkompisene dine du snakker med.

Korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått konseptet?

Re: Masteroppgave om nettsamfunn og markedsføring
Nirak #96432 29/11/2008 4:43 PM
Fersking
Fersking

Meget interessant oppgave.

Som medstuderende (riktignok ikke helt samme retning, ikke samme skole og ikke samme land) lurer jeg på om du skal tallfeste dette? Du har jo isåfall en kurrant utfordring på gang=) Verdivurdering av imatrielle verdier har skapt mange diskusjoner opp gjennom årene.

Uansett, du kan bruke mine innlegg og jeg svarer gjerne på spørsmål. Bare send meg en internmail eller post dem i denne tråden!

Nirak #96433 29/11/2008 4:43 PM
Fersking
Fersking

Meget interessant oppgave.

Som medstuderende (riktignok ikke helt samme retning, ikke samme skole og ikke samme land) lurer jeg på om du skal tallfeste dette? Du har jo isåfall en kurrant utfordring på gang=) Verdivurdering av imatrielle verdier har skapt mange diskusjoner opp gjennom årene.

Uansett, du kan bruke mine innlegg og jeg svarer gjerne på spørsmål. Bare send meg en internmail eller post dem i denne tråden!

hmm......
Nirak #96434 29/11/2008 7:22 PM
Fersking
Fersking

Sitat abrehamsen ""men den diskusjonen som er her inne som er av typen "skal jeg velge völkl eller K2-ski?". På et eller annet nivå har jo dette også en reklameverdi (hvert fall for de produktene som anbefales av andre brukere)""

Er forsåvidt enig i at det har en reklameverdi, men den reklamen er farget av en brukers erfaringer med produktet, ikke hvorvidt han tjener penger eller ei på å anbefale det. Det er en vesens forskjell. Og det er her jeg mener man skal være forsiktig for å åpne opp for fritt leide blant kommersielle aktører.

Godt mulig jeg har misforstått Nirak, men når hun sier "potensielle verdi for kommersielle aktører" kunne det vært interresant med en utdypning av oppgaven fra hennes side.

Nirak #96435 01/12/2008 2:37 PM
Nirak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

skjønner at en liten oppklaring er ønsket..

2000m: hensikten med oppgaven er ikke å åpne opp for å gi kommersielle aktører fritt leide i brukerforum (tror faktisk ikke jeg har slik makt :wink). "Verdi" i denne sammenheng henspeiler på informasjon som fremkommer i diskusjoner mellom konsumenter (markedsinformasjon, brukeres vurdering av produkter etc). som kan hjelpe eksempelvis produktutviklere og markedsførere i deres arbeid. Håper dette var oppklarende. Hvis ikke, er det bare til å gi beskjed så kan jeg gjøre et nytt forsøk.

abrehamsen: du har ikke misforstått :grin

donut: hyggelig å høre! Jeg har besluttet å gjøre en kvalitativ, ikke kvantitativ, analyse, og har ingen ambinsjoner om å tallfeste immaterielle verdier...

Sender min spørreskjema via ff mail til de som melder seg, på forhånd takk for hjelpen!!

I'm in
Nirak #96436 01/12/2008 3:19 PM
Fersking
Fersking

Flotters!

Siden jeg er midt oppe i masterhelvete selv så er det en selvfølge at jeg hjelper. Og jeg skal forsøke å være en snill og hjelpsom informant. Bare å sende skjema!

Nirak #96437 01/12/2008 3:32 PM
Medlem
Medlem

er gjerne med

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå