Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Betennelsesdempende salve/krem
#96256 20/11/2008 10:13 PM
HermaN- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei, jeg har veldig vondt i leggene hver skisesong.. Allerede første helg i år (forrige helg) begynte jeg å få vondt, er nok beinhinnebetennelse...

Noen her som vet hvilke salver/kremer som evt. minsker smerten elr hjelper mot betennelsen?

Leste noe her ved hjelp av forumsøk metoden om at Orudis var en god løsning... Noen som har prøvd denne salven og vet hvilke effekter den har, b.l.a andre løsninger?

(Jibber for det meste, også litt pudder/off-pisst kjøring. Har myke sko med lav flex.)

Re: Betennelsesdempende salve/krem
HermaN- #96257 20/11/2008 10:55 PM
Ivrig
Ivrig

"vondt i leggene hver skisesong"! Er det ikke andre ting du bør tenke på da, som f.eks. å skifte støvler?

HermaN- #96258 20/11/2008 11:05 PM
fwa Offline
Fersking
Fersking

Hei,

Jeg har sagt dette en gang før i en annen tråd:

Disse salvene som Orudis etc. hjelper på det beste smertelinderende; det finnes ingen dokukmentert dybde/ langtidseffekt.

Du kan like gjerne/ bedre bruke vanlig NSAID gjennom legen..... tror ikke det er løsningen heller...

Tillpas støvlene og tøy. Ikke overdriv belastningen.Bruk isposer etter trening/ tur som lappemiddel: 20 minuter is, ca 1.5 time ingenting, så på med isposen igjen i 20 gjenta 5-6 gg.Pass på at du ikke lager frostskader!!

lykke til...

Orudis...
HermaN- #96259 20/11/2008 11:06 PM
Avhengig
Avhengig

Hei!

Kan gå god for Orudis gel!Sleit tidligere mye med beinhinne betennelse når jeg drev med skihopping og fikk da tak i orudis. Senere fikk jeg samme problem med ski kjøring og da var det tilbake til Orudis og kan ikke si annet en at den fungerer bra. Når du bruker den kan det være greit å ta noen dager fri for å la betennelsen roe seg hvis ikke vil det samme skje på nytt. et annet grep du bør gjøre er å kjøpe deg såler som er støpt etter din fot. Her får du mye forskjellig. Noen du selv varmer opp og putter i støvla før du står på de noen minutter og du får dyrere versjoner som blir formet for deg i butikk. Har positive erfaringer både med gjør det selv kitt og dyrere versjoner. Dette gjør at foten får en bedre base å stå på som er mere riktig for deg og vil hjelpe deg godt på vei!

Neste steg er å tøye ut framsiden av leggen etter skidagene...og fortsette med det også utenfor kjøring for å opprettholde bevegeligheten. Dette gjør du lettest ved å bøye fotbladet bakover gjerne mot bakken om du sitter på knærne og len deg bakover...du finner slev ut hvordan du bør gjøre det for å kjenne mest effekt selv. ikke alltid du kjenner det strekker,men det funker!!

Lykke til i jakten på bedre bein! laugh

HermaN- #96260 20/11/2008 11:11 PM
Ivrig
Ivrig

Dette er jo som om en "kvakk" lege eller fysioterapaut skulle sagt det!

Skift støvler til noen som kan tilpasses med ekstra demping og som har passe myk/hard overgang foran på leggen! PS: "jeg har veldig vondt i leggene hver skisesong" :cool

HermaN- #96261 20/11/2008 11:14 PM
Ivrig
Ivrig

Mitt forrige innlegg kom uten at jeg hadde sett "Ole-Kr" sitt innlegg, men gjelder nå både det innlegget og det foran.

HermaN- #96262 21/11/2008 2:10 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg beklager på det sterkeste overfor "fwa" og "Ole-Kr" min sterke ordbruk!

Hovedmeningen i innleggene mine står jeg inne for.

HermaN- #96263 21/11/2008 2:17 PM
Entusiast
Entusiast

prøvde gel... fungerte litt, du kjenner at hinnen foran blir nesten til tider øm, og bedøvet, men vil si at du kjenner fortsatt smerten når du kjører ski!!! jeg i allefall, dette er jo ividuelt...har også prøvd akkupunktur, det fungerte faktisk veldig bra, kunne kjøre ski 5 ganger eller noe, også fikk jeg overbelastning igjen... det kan absolutt funke! men det koster jo ganske mye da. nye sko er kjekt, men for all del, sitter skoen din godt og flexen er någe lunde så ville jeg gått for noe alternativt i stedet, jeg har byttet sko 2 ganger med samme resultat 2 ganger. men alt fungerer litt!!! blir litt bedre for hver sesong. en dag vil vi alle kjøre ski uten smerte:razz lykke til!!! Finner sikkert noe!!!

Nye skisko
HermaN- #96264 21/11/2008 2:37 PM
HermaN- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har helt nye sko, nye forrige helg (kanskje benet må "venne seg til" skoen?).. Rossignol Scratch

.
HermaN- #96265 21/11/2008 3:27 PM
Avhengig
Avhengig

har et annet råd også...

ifjor landa jeg hardt på fotsålen og fikk strekkskade under fotsålen.. så fikk jeg sånn ekstra såle til hælen. sånn grønn-gummiting,(myk).

dytta den ned i støvelen en dag for å teste, og har ikke stått uten siden. sykt digg!! slipper du lettere kjipe/harde landingerr på foten også =)

ikke akkurat noe som hjelper mot legghinnebetennelse men funker for fotsålen som sagt

svamp
HermaN- #96266 21/11/2008 3:55 PM
Fersking
Fersking

kanksje ett tips man ikke gidder å gjøre hver gang, men jeg synes det funker. ta en svamp eller noe anet oppfinnsomt og legg den på leggen.. klipp hull i den der det er vondt, så det blir en firkant rundt på en måte. da slipper man presset på leggen.. smile

HermaN- #96267 21/11/2008 4:12 PM
Entusiast
Entusiast

oooo!!! smart, den skal jeg prøve!! det ahr jeg ikke tenkt på faktisk laugh takker...får se om det er noe plass laugh

HermaN- #96268 21/11/2008 4:21 PM
Entusiast
Entusiast

Tror jeg ville holdt en knapp på å snakke med en ortoped eller høre om ikke et ortopedisk verksted kan hjelpe deg...

Sånne former for selvmedisinering kan fort føre til andre og større problemer. Feks hele opplegget med de forferdelige crocsene. Siden de er så myke og "behagelige" er det mange som insisterer på at de er fine å ha på bena en hel dag, mens i virkeligheten blir ben og rygg helt føkka av det, men det gir utslag på andre måter så ingen som ikke kan noe kobler crocsene til det...

På den annen side er det meget mulig at det funker! :grin Jeg aner ikke! Men jeg tror jeg ville holdt en knapp på å snakke med en ortoped. Er du litt smart ringer du en ortoped i Hemsedal eller noe, hvor de kanskje kjenner bedre til akkurat det problemet! Er du litt usjenert så kan du sikker få noen tips før taksameteret engang starter!

HermaN- #96269 21/11/2008 7:15 PM
GaZ Offline
Fersking
Fersking

Hadde samme problemet, men kjøpte noe som heter epitact12 fra Conform´able. Kan vaskes og er helt topp. Er kvitt helt problemet med beinhinnbetenelse

HermaN- #96270 21/11/2008 7:56 PM
HermaN- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hva er epitact12 fra Conform´able og hvor kan man evt. få kjøpt det?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå