Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hvordan smøre helt nye ski
#95639 05/11/2008 4:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

har kjøpt helt nye ninthward mip og nå er jo sesongen omtrent i gang og jeg trenger jo skiene da.lurte på om man bare skal vokse skiene vanlig eller om man skal gjøre noe ektra med HELT nye ski?

de er helt sånn "ru" under hvis dere skjønner hva jeg mener?

hvilke erfaringer har dere??

noen fra en sportsbutikk som gjør dette daglig??

takk på forhånd

Grunn prepp.
Ninthward rider #95640 05/11/2008 4:32 PM
Avhengig
Avhengig

Dra over sålen ca 100drag med Fibertex da vil du få bort alle de "hårene" som gjør at sålen nå er ru. Du kan også ta noen lette drag med en stål sikle først,men vær forsiktig så du ikke lager hakk og merker i sålen...Når dette er gjort kan du begynne med å varme gul eller rød grunn voks legge det på skia la de stå litt og dra det av. Dette gjør du noen ganger for å mette sålen. Etter dette kan du legge på en voks for kaldere føre for å legge en finnish!

Mellom hvert lag børster du sålen ren med kobber børste og nylonsbørste for å få børsta opp strukturen i skia godt!

Lykke til!

Re: hvordan smøre helt nye ski
Ninthward rider #95641 05/11/2008 9:20 PM
Entusiast
Entusiast

jobba med dette som elevbedrift i 9 klasse (går i 1 nå) og da gjorde vi følgende:1. børster skia med bronsje børste noen ganger (ikke for hardt). dette gjør du for at porene i skia skal åpne seg slik at voksen setter seg bedre.

2. dra over med fibertex for å fjerne eventuelle hår ol (dette kan være lurt å gjøre først også)

3. smelt gul eller rød metnings voks på skia og la det stå en stund (helst 1 time)

4.begynn å sikle skia (helst med plast sikler når skia er nye)

5. børst skia med bronsje børsten ca 25-35 ganger (ikke for hardt

6. bruk nylon børsten og fibertex til å børste over til slutt for å fjerne siste rest

som en extra finish kan det være lurt å polere ski med kork eller en fille for å få extra fin og glatt såle.

det er det jeg har lært... fikk mange fornøyde kunder i 9ende så håper tipsene hjelpe deg også

Ninthward rider #95642 05/11/2008 9:21 PM
Entusiast
Entusiast

ps: glemte å si at det kan være lurt å gjenta prosessen når det er første gang du glider de slik at du metter skia nokk.

hva mener du?
Ninthward rider #95643 05/11/2008 9:26 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

mener du hele prosessen eller bare et steg??

Ninthward rider #95644 05/11/2008 9:42 PM
Entusiast
Entusiast

han mente at etter du har sikla skiene, så kan du gjerne preppe de en gang til med gul/rød voks. da får du mettet sålen godt! Ikke hele prosessen altså smile

takk
Ninthward rider #95645 05/11/2008 9:43 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

da fikk vi det klarert....:)

Ninthward rider #95646 05/11/2008 10:46 PM
Entusiast
Entusiast

Ole-Kr og erikmans råd er gull.

Selv er jeg et sykt menneske, og pinlig påpasselig med prepping av nye planker. Når all børsting er gjort, kjører jeg gjerne fire-fem runder med voksing og sikling. Litt avhengig av føre kan det gå 6-7 dager på snø før neste gang jeg vokser, og da kun ett lag av gangen, så går jeg over til å vokse hver 3. eller 4. dag på snø, men som sagt, bruker litt skjønn. Om den sorte p-texen begynner å blekne, vet jeg at såla er sulten, og vil ha metning. Da blir det gjerne et par runder med jernet.

Prosessen min i fødselsfasen er sikkert ikke nødvendig, men fabrikkvoks er noe piss og forsvinner med en gang. I tillegg er det jo ålreit å ha god glid.

Mange gode tips her!!
Ninthward rider #95647 05/11/2008 11:52 PM
Fersking
Fersking

Konge tips Ole-Kr og erikman har her!! Kan også se på swixschool på:

http://www.swixschool.com/web_tysk/index2.html

velg eksempel:Alpint - racing - Start Swix School - nye ski

Der har du en smørbrødliste med filmsnutter som illustrerer.

Dette er jo selvølgelig for racing alpint, men prinsippene for såleprepp er jo de samme.

Advarsel!
Ninthward rider #95648 06/11/2008 1:43 AM
Fersking
Fersking

Angående det første svaret du fikk. Du må ikke ta 100drag med fibertex. Husk at fibertexen kutter og sliper ned konturene i sålen. Før det første så vil sålen tørke fortere, noe som ikketrenger å gå ut over levetiden, men skia vil gli dårligere.

Det andre som også er et viktig faktum er at når du mister alle disse "hårene", så vil sålen være helt plan, og sålen vil ikke drenere vann i det hele tatt.Dvs at skia vil bremse, nermest stoppe opp når det er våt snø. Serlig overgangene fra tørr til våt snø kan bli mer problematisk.Du skal ta 10-20 drag med fibertex.

Det var alt:grin

Ninthward rider #95649 06/11/2008 2:41 AM
Entusiast
Entusiast

Trodde hele greia med fibertex er å få fibrene ligge i samme rettning, slik at vannet drenerer bedre? Nye ski ligger de ytterste fiberne akkurat som stålull og fibertex jevner dette ut. Men høres i overkant mye med 100 drag ja :P

Ninthward rider #95650 06/11/2008 9:19 PM
Medlem
Medlem

ha skia romstemperert slik at sålen er mer motakelig for voksen, har du tilgang til varmeskap så kan skia stå i det natta over.(40-50grader)

Veldig uenig....
Ninthward rider #95651 06/11/2008 9:59 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat booknafesk:Angående det første svaret du fikk. Du må ikke ta 100drag med fibertex. Husk at fibertexen kutter og sliper ned konturene i sålen. Før det første så vil sålen tørke fortere, noe som ikketrenger å gå ut over levetiden, men skia vil gli dårligere.Det andre som også er et viktig faktum er at når du mister alle disse "hårene", så vil sålen være helt plan, og sålen vil ikke drenere vann i det hele tatt.Dvs at skia vil bremse, nermest stoppe opp når det er våt snø. Serlig overgangene fra tørr til våt snø kan bli mer problematisk.Du skal ta 10-20 drag med fibertex.Det var alt:grin

Veldig uenig med deg. Med tanke på at dette er måten man behandler en ski med hensikten størst mulig fart...Har tidligere drevet med vinteridrett hvor fart var en avgjørende faktor for det feridge resultatet og da startet vi med ca 100 dra på hver ski når den var ny. Ja det er mye og nei jeg gjør ikke det med mine ski nå det er jeg for lat til og det er litt overkill,men at dette vil ødelegge sålens glid egenskaper er jeg TOTALT uenig i!!!!

For å ta ditt argument litt lengre og sette det på spissen kan jeg vel bare si....Send skia dine på et service verksted og få planslipt og lagt grov struktur i de med en gang! Dagens ski kommer med liten struktur for kaldt før og da vil du uansett miste glid følelsen når du kommer på vår siden!

Personlig legger jeg alltid grov struktur med en gang!

"Ninthward rider" Lykke til med smøring og ikke tro skia dine blir ødelagt av litt ivrig polering med fibertex! wink

Ninthward rider #95652 06/11/2008 10:14 PM
Medlem
Medlem

Sitat Ole-Kr:<blockquote><p>Sitat booknafesk:Angående det første svaret du fikk. Du må ikke ta 100drag med fibertex. Husk at fibertexen kutter og sliper ned konturene i sålen. Før det første så vil sålen tørke fortere, noe som ikketrenger å gå ut over levetiden, men skia vil gli dårligere.Det andre som også er et viktig faktum er at når du mister alle disse "hårene", så vil sålen være helt plan, og sålen vil ikke drenere vann i det hele tatt.Dvs at skia vil bremse, nermest stoppe opp når det er våt snø. Serlig overgangene fra tørr til våt snø kan bli mer problematisk.Du skal ta 10-20 drag med fibertex.Det var alt:grin

</p>

Veldig uenig med deg. Med tanke på at dette er måten man behandler en ski med hensikten størst mulig fart...Har tidligere drevet med vinteridrett hvor fart var en avgjørende faktor for det feridge resultatet og da startet vi med ca 100 dra på hver ski når den var ny. Ja det er mye og nei jeg gjør ikke det med mine ski nå det er jeg for lat til og det er litt overkill,men at dette vil ødelegge sålens glid egenskaper er jeg TOTALT uenig i!!!!

For å ta ditt argument litt lengre og sette det på spissen kan jeg vel bare si....Send skia dine på et service verksted og få planslipt og lagt grov struktur i de med en gang! Dagens ski kommer med liten struktur for kaldt før og da vil du uansett miste glid følelsen når du kommer på vår siden!

Personlig legger jeg alltid grov struktur med en gang!

"Ninthward rider" Lykke til med smøring og ikke tro skia dine blir ødelagt av litt ivrig polering med fibertex! wink

</blockquote>

Må si meg delvis enig i det her. Men 100 dragninger er totalt unødvendig. Poenget med fibertexen er jo at man skal slipe ned/fjerne mikrohår i sålen på skiene. Man sliter ikke ned strukturen i sålen med den! Muligens gjør man det ved 100 drag, det vet jeg ikke, men hvis du drar ca. 20-30 drag tror jeg det skal gå helt fint.

Men hør på olekr, dra til et skiverksted/sportsbutikk og få det til å slipe skiene dine. (De legger inn struktur i skiene slik at vann blir drenert, og skiene går fortere.

Men, etter slipingen er du nødt til å gjøre samme prosessen.

1. Ca. 20 drag med bronsebørste.

2. 20-30 drag fibertex

3. Noen få drag med bronsebørste for å fjerne eventuelle mikrohår som måtte ligge løst på overflaten.

4. Bruk en varm og myk voks, aller helst gul, eventuelt rød. Smelt på og varm den inn i sålen. La det stå ca. en time.

5. Sikle av voksen.

6. 20-30 drag med bronsebørste.

7. Varm inn voks igjen. Denne gangen kan du vente til voksen er blitt helt kald, deretter kan du varme inn igjen voksen som er på skiene. På denne måten blir sulen bedre mettet enn ved vanlige metoder. La den bli, kald, varm den inn igjen, osv. Blir det lite voks, drypp på litt til. Gjenta punkt 7 til du har varmet inn voksen rundt 5 ganger.

8. Sikle av voksen

9. 20-30 drag med bronsebørste.

10. Legg på den dagsaktuelle voksen (rød for varm, lilla for litt kaldere, osv.) Sikle av, børste 20-30 drag med bronsebørste, og til slutt avslutter du med å polere sålen med en fin nylonbørste.

Ble noen gjentagelser, men her har du iallfall en abc! smile

Hvis du spør, metter sikkert sportsbutikken sålen for deg også. Muligens ved hjelp av et varmeskap hvor voksen hele tiden er varm og metter sålen.

Ninthward rider #95653 07/11/2008 5:09 AM
Entusiast
Entusiast

Det skal faktisk litt (utrolig mye til!) for at fibertex skal kunne slipe såla helt plan. En plan såle vil dessuten gli MYE bedre enn en Uplan såle! hallo, hvorfor leverer folk ski inn til PLANsliping da?? Fibertex er kun for å fjerne microfiber, samtidig som å få fiberene til å ligge i fartsretning slik at vann skal drenere bedre og dermed gi bedre gli.

Ninthward rider #95654 07/11/2008 5:15 AM
Entusiast
Entusiast

fibertex - samt for å oksidere sålen, slik at den er enda mer mottakelig for voks, som dermed trekker enda bedre inn i skia!

lite gjennomteknt
Ninthward rider #95655 07/11/2008 2:52 PM
Fersking
Fersking

Heey.

Det siste argumente til deg d-link var bare usakliog lite gjennomtenkt :razzKanskje du skal lære deg ordet oksidere i denne sammenhengen før du utaler deg om det.Det verste som kan skje med en skisåle er at den oksiderer.

Jeg tok kanskje litt hardt i når jeg argumenterte for overdreven bruk av fibertex. Men det viktigste er at folk forstår poenget og ikke er så ivrig med fibertex.For det kan være skadelig for sålen. :wink

Ninthward rider #95656 07/11/2008 5:18 PM
Entusiast
Entusiast

hehe, gjerne ikke det lureste jeg har kommet med nei. Men tatt i betraktning at jeg nettopp var komt fra byen og satt å skrev det lAngt i fra edru så var jeg hvertfall inne på noe :P Mente jo at det skal FJERNE oksidert belegg og ikke få skia til å oksidere. haha :P

Ninthward rider #95657 08/11/2008 12:16 AM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

sett de i varmeskap hos din nærmeste sportsforhandler, eller hjemme hos deg selv hvis du er så heldig å eie et slikt et. skulle mette sålen godt, men du skal fortsatt sette inn skia med noe gjevnt og trutt

tilgivelse
Ninthward rider #95658 08/11/2008 1:03 AM
Fersking
Fersking

Du har et poeng d-link:winkE det no kos på byen på torsdaga?

Ninthward rider #95659 08/11/2008 1:57 AM
Entusiast
Entusiast

Som student i bergen må jeg si at utelivet på torsdager er sykt bra! I går bar det gjerne noe preg av at det nærmer seg eksamenstider og folk prioiterer anderledes enn meg :P Dette var da veldig off-topic da men !

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå