Sitat Ole-Kr:<blockquote><p>Sitat booknafesk:Angående det første svaret du fikk. Du må ikke ta 100drag med fibertex. Husk at fibertexen kutter og sliper ned konturene i sålen. Før det første så vil sålen tørke fortere, noe som ikketrenger å gå ut over levetiden, men skia vil gli dårligere.Det andre som også er et viktig faktum er at når du mister alle disse "hårene", så vil sålen være helt plan, og sålen vil ikke drenere vann i det hele tatt.Dvs at skia vil bremse, nermest stoppe opp når det er våt snø. Serlig overgangene fra tørr til våt snø kan bli mer problematisk.Du skal ta 10-20 drag med fibertex.Det var alt:grin
</p>
Veldig uenig med deg. Med tanke på at dette er måten man behandler en ski med hensikten størst mulig fart...Har tidligere drevet med vinteridrett hvor fart var en avgjørende faktor for det feridge resultatet og da startet vi med ca 100 dra på hver ski når den var ny. Ja det er mye og nei jeg gjør ikke det med mine ski nå det er jeg for lat til og det er litt overkill,men at dette vil ødelegge sålens glid egenskaper er jeg TOTALT uenig i!!!!
For å ta ditt argument litt lengre og sette det på spissen kan jeg vel bare si....Send skia dine på et service verksted og få planslipt og lagt grov struktur i de med en gang! Dagens ski kommer med liten struktur for kaldt før og da vil du uansett miste glid følelsen når du kommer på vår siden!
Personlig legger jeg alltid grov struktur med en gang!
"Ninthward rider" Lykke til med smøring og ikke tro skia dine blir ødelagt av litt ivrig polering med fibertex! 
</blockquote>
Må si meg delvis enig i det her. Men 100 dragninger er totalt unødvendig. Poenget med fibertexen er jo at man skal slipe ned/fjerne mikrohår i sålen på skiene. Man sliter ikke ned strukturen i sålen med den! Muligens gjør man det ved 100 drag, det vet jeg ikke, men hvis du drar ca. 20-30 drag tror jeg det skal gå helt fint.
Men hør på olekr, dra til et skiverksted/sportsbutikk og få det til å slipe skiene dine. (De legger inn struktur i skiene slik at vann blir drenert, og skiene går fortere.
Men, etter slipingen er du nødt til å gjøre samme prosessen.
1. Ca. 20 drag med bronsebørste.
2. 20-30 drag fibertex
3. Noen få drag med bronsebørste for å fjerne eventuelle mikrohår som måtte ligge løst på overflaten.
4. Bruk en varm og myk voks, aller helst gul, eventuelt rød. Smelt på og varm den inn i sålen. La det stå ca. en time.
5. Sikle av voksen.
6. 20-30 drag med bronsebørste.
7. Varm inn voks igjen. Denne gangen kan du vente til voksen er blitt helt kald, deretter kan du varme inn igjen voksen som er på skiene. På denne måten blir sulen bedre mettet enn ved vanlige metoder. La den bli, kald, varm den inn igjen, osv. Blir det lite voks, drypp på litt til. Gjenta punkt 7 til du har varmet inn voksen rundt 5 ganger.
8. Sikle av voksen
9. 20-30 drag med bronsebørste.
10. Legg på den dagsaktuelle voksen (rød for varm, lilla for litt kaldere, osv.) Sikle av, børste 20-30 drag med bronsebørste, og til slutt avslutter du med å polere sålen med en fin nylonbørste.
Ble noen gjentagelser, men her har du iallfall en abc! 
Hvis du spør, metter sikkert sportsbutikken sålen for deg også. Muligens ved hjelp av et varmeskap hvor voksen hele tiden er varm og metter sålen.