Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
skovalg
#95072 13/10/2008 8:38 AM
fozzie Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

Skal være med min sønn å handle nye sko til vinteren. Han kjører litt park, litt i løs-snø. Veier vel rundt 65 kg. Noen råtass på hopp er han ikke. Noen som kan komme med tips til gode sko?

Re: skovalg
fozzie #95073 13/10/2008 9:01 AM
Medlem
Medlem

tecnica the agent 80 på oslosportslager, billig og bra!;)

Idividuelt
fozzie #95074 13/10/2008 10:21 AM
Fersking
Fersking

Første regel når det gjelder sko er at den som skal bruke de må prøve de! Helst mange forskjellige par for å finne den som passer foten best. Ikke tenk så mye på pris i første omgang.

Jeg slet leeeengeee med å finne nye sko som passet min fot i fjor. Til slutt endte jeg opp med Salomon Performa 7 CF som på ingen måte er verdens beste sko, men den passet foten min og revolusjonerte min skisesong. Jeg vet ikke om denne er å få tak i lenger, så den ikke på Salomon sine sider. Skoen er passe myk, og ser ut som den kan passe til din sønns kjøring. Jeg er sikker på at Salomon har kommet med en tilsvarende modell i år, uten at jeg vil begynne å tippe hvilken det er.

Skoen er i mine øyne den viktigste delen av utstyret. Det nytter ikke om ski/binding er aldri så bra. Hvis du har en sko som er vond og/eller kald så vil skigleden bli drept (snakker her av egen erfaring fra tidligere).

Til slutt, ikke kjøp en for stor sko som han kan vokse inn i. For store sko er det verste som finnes for skigleden. Finn en butikk hvor de faktisk vet hva de snakker om, og ta det derfra. Vokser gutten noe voldsomt om dagen kan jo en brukt sko for en billigere penge være et alternativ. Skal du handle på nett, så la sønnen din prøve en lik sko i en butikk først.

Lykke til!=)

Nettopp!
fozzie #95075 13/10/2008 12:14 PM
Avhengig
Avhengig

Som Siddis sier, skistøvlen er den viktigste delen av skiutstyret. Samme pokker hvor bra ski og bindinger man har, så hjelper det ingenting hvis ikke støvlene sitter som de skal.

Sønnen din bør prøve alt mulig av ulike merker og modeller som passer hans kjørestil. (Det vil si relativt myke støvler, siden han driver på en del i parken) og de fleste støvelprodusenter har nå modeller som er laget spesifikt for freestyle/freeride.

Dalbello, Lange, Salomon, Tecnica, og Rossignol er merker jeg vet har gode støvler for bruken du beskriver. Men de færreste merker har gått glipp av at frikjøring er det nye store, så du burde ha nok av valgmuligheter. Og det er langt ifra sikkert at det må koste blodpris. Langt ifra alltid er det dyreste det beste.

Hovedregelen er å prøve mye og grundig. Prøv, prøv, prøv, og når man så mener man er ferdig, prøv litt til!

smile

Jeg har selv gjort feilen med å kjøpe for store støvler tidligere! Aldri mer!

joda,
fozzie #95076 13/10/2008 1:40 PM
fozzie Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vet alt om det der med prøving av sko. Går selv med støvlene på i butikken i en 20 min når jeg prøver sko. Men jeg er ikke helt inne på hva de bruker av sko i parken. Så for å slippe å gå hele byen rundt så er det greit å få vite hvor man begynner. Handle sko på nettet blir neppe aktuellt. Ta opp tid til butikk ansatte for så å handle på Conrad, neppe :wink

ps. har ett par Big Daddy med alpinbind til salgs.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå