Sitat skimania95:jeg skal kjøpe ny ski jakke til 2000-3000krhvilke merke skal jeg kjøpe??jeg har ingen spessielle behov men er det noe som bør være med???
Innenfor prisklassen du nevner, så får du mye bra i hvert fall!
Jeg ville valgt, som nevnt av Lamanga, en jakke med snølås. (I alle fall hvis du kjører mye off-piste) Nå er det likevel ikke alle jakkers snølåser som kan festes sammen med alle typer bukser (er ofte merke-avhengig), og det gjør det iblant at snølåsen er litt bortkastet.
Uansett, ellers er lufting veldig greit, gjerne at det er glidlåser hele veien fra ribbena og oppunder armene.
At jakken er vann/vindtett er viktig, gjerne med tapede sømmer. Slike jakker, med vanntett membran som de ulike Gore-Tex-typene, Dermizax, osv) har litt nedsatt pusteevne, nettopp fordi stoffet skal holde vannet ute. Det blir vanskelig å få begge deler.
Men, derfor er også den ovennevnte luftingen viktig.
Og, med lufting på plass, er det veldig sjelden noe problem med innvendig fukt i disse jakkene. Så klart, kjører man heftig, så blir man varm og det blir litt fukt, men ikke noe problem å snakke om.
At stoffet er solid er viktig, da skitøy fort får litt juling. Men i prisklasssen du tenker på, så får du som sagt bra klær, og da er så og si alltid stoffet som brukes solid.
Å anbefale merker er ikke så lett, ut ifra hver enkelts smak. Og stilen er jo også litt ulik for de mest hardcore parkrottene i forhold til de mer tradisjonelle bakkekjørerne.
Jeg personlig ville sjekket ut Norrøna eller Bergans.Man har også Whiteout, som er et annet norsk merke. De bruker Gore Tex i de fleste av sine klær, og ligger prismessig på omtrent de samme som Bergans og Norrønna. De lager klær med ganske typisk frikjørings-design.
Selv kjører jeg med Bergans Rauland, som var en av 71 Grader Nord-jakkene for 2 år siden, i rødt med svarte detaljer, og den er utrolig kul (etter mitt syn.) Kostet kr 3500,-