Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
railbygging
#93817 23/11/2004 9:40 AM
More than words
OP Offline
More than words

noen som har tips til hvordan man kan lage en rail selv?

More than words
OP Offline
More than words

se rundt på alle rails rundt om kring i bakker...du må være ganske flink til å sveise... ellers holder ikke railen sammen... bruk får guds skyld IKKE rustfritt stål.. det hekter som faen!!

More than words
OP Offline
More than words

på tryvann er deet noen so har satt opp en liten tre benk til å raile på. er det dumt/umulig å raile på tre? vet at det hekter men..

More than words
OP Offline
More than words

bare å prøve det... ja det hekter fort... men hvis du tenker at du skal hekte.. da hekter du..en benk funker fint det.!

More than words
OP Offline
More than words

Skulle ikke forundre meg om "Norwegian State Railways" kunne hjelpe deg med dette! De har årevis med erfaringer på dette feltet!!

Følg linken så......

www.nsb.no/internet/en/index.jhtml

hvorfor ikke rustfritt?
More than words
OP Offline
More than words

Hva er problemet med å bruke rustfritt stål på rail, ser bare fordeler med det jeg. det ruster ikke i tillegg er det 4 ganger hardere en vanlig konstruksjonsstål:

More than words
OP Offline
More than words

Hva er best, bygge selv eller kjøpe brukt?

More than words
OP Offline
More than words

Trerails kan lett ødelegge pans`n med fliser og sånt...

More than words
OP Offline
More than words

Det er BARE problemer med rustfritt stål!! Prøv hvis du er i tvil og du vil finne ut at du ikke sklir for fem øre!! Pluss at det er schwindyrt... Og det er heller ikke så lett å sveise! Du lager bare ikke rails av rustfritt stål...

er veiskilt i rustfritt stål?
More than words
OP Offline
More than words

.

More than words
OP Offline
More than words

veiskilt er selvfølgelig i rustfritt stål..ellers hadde dem rusta .. det sier seg selv..det er så jævla mange uintligente folk på dette forumet her ass!

More than words
OP Offline
More than words

Viskilt er av aluminium, stolpen de står på er galvanisert stål.....

Slenger meg på oppropet for rustfritt......Mye hardere, dyrere (men sjekk med den lokale skraphandleren), kjenner du noen som har TiG eller Mig - sveiseapperat er det ikke noe problem...

Eller eventuellt satse på ståltype med mye carbon i (svartstål)

More than words
OP Offline
More than words

Du skal bruke MAG til vanelig stål.. (rustfritt/rustende stål)MIG bruker du når du sveiser alemunium.

More than words
OP Offline
More than words

står mye om hva man IKKE bør bruke nå ja..Det som hadde vært litt fint var å få vite hva som egner seg godt til å lage en liten rail av.

More than words
OP Offline
More than words

galvanisert stål, for å få til å sveise galvanisert stål er det svært viktig og slipe av galvaniseringen (slik at stålet blir blankt). Deretter er det bare å sveise i vei, etter at du har sveiset burde du slipe sveisen slik at du ikke hekter. Siden du nå her pusset vekk galvaniseringen på rørene må de behandles med noe, her er bengalakk suverent. Du lakker seff. hele railen (SELV OM DU IKKE HAR SLIPT HELE). Visst railen skal settes fast med snø er det å annbefale at du sveiser på en slags fot, denne gjør at railen står bedre fast!

Jeg har laget to slike rails selv, de er glatte som faen og hekter ikke. ANBEFALES

More than words
OP Offline
More than words

Mange akademikere her med rare uttalelser ang. rustfritt stål. rustfritt er endel hardere og ruster ikke, men er ikke svindyrt som det blir nevnt. Alle mekaniske verksteder med respekt for seg selv har litt rustfritt stål liggende! Rustfritt kan du sveise med vanlig elektrode, TIG, MIG, MAG. Det forutsetter naturligvis at du bruker riktig tilsettmateriale. Jeg har vært rundt om i verden på forskjellige "resorts" og der er det helt vanlig at rail's er av rustfritt, til og med i steinalder landet USA.

Plastrør funker!
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har laget meg en rail på hytta. Kjøpte 4 meter med et slags avløpsrør med ca 25 cm diameter, i en veldig hardt spesialplast. Gikk til en rørhandel. Borret hull i røret og tredde gjennom et tynt statisk tau og festet det til en sagkrakk i ene enden. I andre enden laget jeg en "plugg" (en knekt i tre) som kan festes i øvre del.

Plasten er genial. for den ødelegger ikke stålkantene, glir veldig bra og på grunn av at røret er litt tykt er det ikke så (veldig) vondt å falle på. Konstruksjonen er veldig lett og kan med enkelhet flyttes litt rundt i terrenget.

Anbefales!

Ikke bruk rustfritt...
More than words
OP Offline
More than words

Det beste og lage rails av er galvanisert eller svart stål! har lagd 10-15rails og prøvd det meste... syntes det er mest praktisk og sveise med elektroder, men husk og slip vekk galvaniseringen ute, galvaniseringen er giftig og skal helst ikke ned i lungene.... hvis du ikke sliper den vekk blir det giftig røyk når du sveiser. peace

More than words
OP Offline
More than words

Tok et veiskilt osm lå og slang neddi veikanten ved meg og plasserte det i hagen... Funker fett som rail, glir som bare det! Men rustfritt stål glir ikke tro meg, jeg prøvde det i går... Var i en lokal hoppbakke og fant noen rør de bruker når de sitter i ovarennet, dette visste seg å være rustfritt stål og hekta til tusen!!!

More than words
OP Offline
More than words

Hva i allverden er all denne fascinasjonen for å gli rundt på rekkverk da?!Rekkverk er til for å holde seg fast slik at man ikke sklir på isen og brekker lårhalsen eller no!Oppgitt nå....

Kjøp deg PVC rør
More than words
OP Offline
More than words

Det funker bra å raile på. sklir veldig fort å lugger aldri.

Det får du kjøpt hos fks Ahlsel eller Brødrene Dahl

More than words
OP Offline
More than words

Kan man ikke bruke voks eller noe for å hindre at man hekter?

More than words
OP Offline
More than words

Om du bor i en middels stor by skal du ikke lete lenge før du finner et sted der vann og avløpsetaten (eller hva det heter) driver og graver.. Så er det bare å dra ut en sen nattetime, og låne ett rør. smile

Nei, nå får dere gi dere!
More than words
OP Offline
More than words

"låne" rør fra et offentlig organ`?!Det er jo tjuveri og dårlig gjort!

More than words
OP Offline
More than words

jeg vil også ha rail... hva vil en rail-ting koste..?

More than words
OP Offline
More than words

ca1000kr vil jeg tippe for en 3m flatbarr det er for stål og elektroder... hvis du finner noe stål på skraphandleren eller no kan det bli ca gratis... peace

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå