Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Midtstilte bindinger?
#93503 28/11/2004 1:54 PM
More than words
OP Offline
More than words

Heisann! bare lurte på hva som er bra/dårlig med midtstilte bindinger? hvorfor burde /burde man ikke ha det?

Lite svar å få??
More than words
OP Offline
More than words

Hum, lurer litt på det selv jeg..

så, hvis det er noen vise personer der ute, stå fram..

midtstilte bindinger?
More than words
OP Offline
More than words

Jeg har egentilig bare bra ting å si om midtstilte bindinger. Man får bedre trykk på frem skia når du cruiser i bakken, åsså har du en lengre tail å lande på i fake. Det er ingen fordel når du kjører pudder da, men da bruker du vel pudder plankene sikkert...

More than words
OP Offline
More than words

Fordelene: Ved å montere bindingen midt på skia blir det enklere å kjøre swith. Det blir også lettere og rotere og grabbe (spesielt true nose grap).

Bakdelene: Kjøreegenskapene på skiene blir dårligere, som regel er skiens core senter (balansepunktet i skia) et stykke bak det geometriske midtpunktet. Dette fører til at du har mer vekt framme på skien enn bak. Skal du f.eks. kjøre mye backcountry vil skien ha en tendens til å grave tuppene ned!

Midtmonter visst du kun skal bruke skia i park. Skal du kjøre pudder o.l. monter på coresenter.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har hatt midtstilte 180cm scratchBC i snart 1år og digger det mye mer stabile i landinger carver mye smutere faky! funker fett i pudder og! så jeg har bare posetivt og si om midtstilte bindinger! peace

More than words
OP Offline
More than words

Jeg er nybegynner på twintip... Hva bør jeg gjøre? Har Scratch Pro...

More than words
OP Offline
More than words

Som sagt, skal du kun være i parken eller kun jibbe monterer du helt på midten eller noen få cm bak midten (geometisk midten, Skias lengde delt på 2)

More than words
OP Offline
More than words

dere sier at man burde montere 2 cm bak det geometriske punktet.. på public enemy er core center litt bak det ekte midtpunktet.. burde jeg da montere på core center eller litt bak core center for park på public enemy??

More than words
OP Offline
More than words

Visst core senter er 2 cm. bak geo. senter, så er det bare og montere på coresentret!

More than words
OP Offline
More than words

husker før i en av de første twintiptestene de hadde i FF, da kom de med et eller annet utsagn om at man ikke måtte midtstille bindingene for da ødela man kjøreegenskapene på skien.... men sist jeg leste en skitest i FF stod det noe sånt som "alle twintipski skal ha midtstilte bindinger".. snakk om etterstrebere. Midtstill bindingene dine bare du så kommer du og til å synes at det er mye bedre! Som håtveit sa over her blir det mye diggere å kjøre fakie da, de blir jo ganske värdløsa i pudder.. men da bruker man vel stort sett andre ski enn parkskia uansett... keep truckin'

More than words
OP Offline
More than words

Fikk tips av en fyr om at jeg burde ha bindingene litt FORAN MIDTEN! Noen som har noen erfaring med det?

More than words
OP Offline
More than words

Han mente sikkert litt foran "core center", som er der bindingene vanligvis monteres. Bør absolutt ikke sette de litt foran midten av skia, det blir bare rot...

More than words
OP Offline
More than words

Pass på at du IKKE har cap ski ( en ski med skumkjerne).. men tre kjerne. med cap så river du ut bindingene....... D gjør du ikke med tre... scratch er bra ski med tre kjerne

More than words
OP Offline
More than words

Fujativ til K2, som er deres spesial jibbe ski har skumkjerne...Det samme har vel også 1080 til salomon eller??

Uansett, begge disse skien har markeringer på både skiens midtpunkt og kjerne sentrum

More than words
OP Offline
More than words

mål skia di fra nose til tail og del det på to og lag en strek. borr skia dine i filler og lim fast bindingene...

More than words
OP Offline
More than words

ja hør på denne karen over her.. han er en skikkelig luring... en som kan dette..

men.. husk at ikke alle ski er laget får at du skal kunne sette bindingen midt på.. Public Enemy er laget sånn at du skal kunne ha en litt lenger forski.. men fortsatt lik vekt foran som bak..

fujative skumkjerne??
More than words
OP Offline
More than words

mener å ha hørt dette før, men etter en god del søk på google og på k2 sine hjemmesider+factoryteam sidene står det at de har torsion box og triaxial wood core. er detter bare svada snikksnakk fra k2 eller er det faktisk trekjerne på fujative?? noen som har borra litt i skia og sett om det kom noe sagflis opp?? skal ha skia uansett jeg, men blir litt forvirra og det hadde vært greit å vite

More than words
OP Offline
More than words

Kom ikke noe tre opp.. sorry..

Men det er ikke noen dårlig ting.. Skiene er laget på forskjelige måter.. Noen av de dyreste utfor skiene, og alle salomon skiene er jo med skum kjerne..

Er liksom en anne måte å gjøre det på..

Det skumkjernene som er "dårlig" er de som de ikke har kjerne i syntet, men heller sprøyter skummet ned i en tom ski

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå