Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Legghinnebetennelse
#93305 01/12/2004 4:01 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Vet at det er skrevet om dette flere ganger før men jeg får ikke til å søke frem temaene lenger. Hadde derfor vært fint om noen hadde tips. Problemet er at jeg på slutten av sesongen i fjor fikk problemer med det som kan karakteriseres som legghinnebetennelse. Vondt frempå skinnleggen og slike "klumper under huden". Var i/på stryn i sommer og da fikk jeg samme problemet etter 2 dager. Ny pause frem til sesongstart i år og den samme smerten dukket opp etter kun 1 dag på ski. Helvete. Hva gjør jeg:

A: må jeg bare slutte å stå ski (ikke aktuelt!)B: kan det trenes opp/forebygges

Håper noen med tilsvarende problemer kan svare. (Har forresten myke sko 75-85 i flex).


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Kan absolutt forebygges ved trening. Det at det dukker opp etter kun få dager er ikke et bra tegn, er da muligens en kronisk bet. Anbefaler å gå til lege og få fysioteraput anbefalinger.

Har aldri hatt problemet på ski men har hatt det i forbindelse med løping o.l. Skifte av skotøy og tilpassing av såler gir overraskende bra effekt. Muligt dette også gjelder for skisko.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Legghinnebetennelse er hat. Har du først fått det en gang er det mye lettere å få det igjen - derfor er det viktigste å unngå å få det i første omgang.Dette hjelper selvsagt ikke for deg.Forebygging skjer slik:har du fått legghinnebetennelse - STOPP AKTIVITET som påfører belastning inntil du er blitt "bra". Underveis skal du drive forsiktig trening som ikke belaster legger hardt - eksempelvis lett jogg (ikke på asfalt). Når du begynner å bli bra kan du øke intensitet, gjerne legge på litt styrketrening og gradvis øke belastning.PRoblemet ditt kan være at du har roet ned i sommer og så kjører du på igjen på maks i høst, da får ikke leggene dine tid til å venne seg til belastning.Det er py, men ta tiden til hjelp, hvis ikke ryker sesongen din


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

det der.. har kronisk benhinnebetennelse selv. Men det går fint å holde det i sjakk, om du er flink til å tøye skikkelig. Tøy både lange og korte leggmuskel, dvs. tøy leggen med både strakt og bøyd kne. Hold leeeenge når du tøyer.Og du kan trene opp, ved å trene statisk i trapp, stå og holde opp og nede i trinnene.Det kan hjelpe med en kur Brexidol e.l. for å få bort betennelsen. Massasje bør også hjelpe.Lykke til!!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Tusen takk for alle tips. Nå ser jeg plutselig mye lysere på livet! Har jo egentilig bare vært i ro med skolearbeid i det siste, og ikke fått stått på ski. Så det var kanskje naturlig at kroppen reagerte så fort. Men uansett skal det nå startes med ekstra trening og tøying. Ekstra takk til Minni Mus for gode øvelsestips!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

har det selv etter løping og jeg trente det "bort" ved gradvis trening, la noen tusenlapper i ordentlige sko, samt nye såler som er tilpasset min fot. det viste seg at jeg har en litt skjev akse over ankelen og fikk derfor ekstra belastninger på beina. ortopedisk forretning fikser såle til deg (hvis du trenger det) koster litt, men er verdt det. har blitt et nytt liv for meg. samt tøyning, og når du er ute og trener, spesiellt nå på vinteren så unngå å bli kald. jeg bruker legg-varmere for å fremme sirkulasjon. brukte også en betennelsesdempende krem fra legen, funket litt den også. det tar tid å lege/reparere slik betennelse, men det får gå.

gradvis belastning og øvelser funker. men ingen røske-og-riv øvelser, bare seige og gode. =)

Lykke til!


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er også veldig viktig å ikke bare gp ut av bilen og stappe foten i skoen og kjøre det hardeste du klarer. Det er en kjennsgjærning at oppvarming er superviktig for belastningsskadde. varm beina godt opp før du kjører!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

veldig enig med telepianord. jeg har vært plaget med betennelser i leggene i flere år nå, og må bare leve med at det skal særs lite til for at smertene melder seg. Jeg klarer ikke vente til skisesongen begynner, og håper på en smertefri sesong i år. de utløsende årsakene er vel oftest at man plutselig begynner med aktivitet (og for noen er det ikke mye som skal til), samt fotfeilstillinger. Jeg har det siste, og med tilpassede såler er flyten en helt annen. Et annet tips er å klippe av noen (høye) strikkesokker, og ha på. jeg bruker det hele vinteren igjennom, og funker bra.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

jeg har hatt kraftig betennelse, å har hatt d i over to år nå faktisk, å hos meg kom d etter rundt 3-4 turer på ski en periode, men take it easy mate, d går over...:)sjekk ut akupunktur, d funker braå d er ikke ABSOLUTT nødvendig å slutte å kjøre ski som en sånn fyr sier over her altså....


beinhinnebetennelse..
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Beinhinnebetennelse skyldes at musklene som er festet i leggen drar i beinhinna når de brukes. Ved overbelastning kan dette etterhvert føre til betennelse i beinhinna og muskelfestene.

I perioder med smerte bør du la være å kjøre ski, eller bare trene alternativt som f.eks svømming eller sykling. Det er viktig å både varme opp og varme ned, og strekke godt ut musklene på begge sider av leggen etter trening. Du må for all del ikke ignorere smertene! Beinhinnebetennelse kan bli helt for jævlig ille hvis du bare fortsetter å belaste beina som vanlig.

Noen gange kan beinhinnebetennelse skyldes feilstillinger i foten, feks plattfot, eller en liten feilstilling som gjør at du går mer på innersiden av foten enn normalt. En spesialtilpassa såle kan fikse dette. Hvis du jogger bør du kjøpe sko med skikkelig demping.

Så med andre ord: Kjenner du smerte må du slutte å belaste foten. Tren opp beina med svømming eller sykling, og vær forsiktig når du skal trene vanlig. Men likeve: Regelmessig trening er et must for å forebygge dette. Uten regelmessig trening vil jo aldri beina være i stand til å takle påkjenninga de plutselig får når skisesongen begynner.. wink

Søk på Tibiaperiostitt på google eller noe sånt..


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Unngå en hver belastning som fører til økt smerte. Han over har mye fornuftig å melde. se for deg situasjonen som bensin på bålet. tømmer du på mer, blir det mer flammer(les mer smerte). Du MÅ la det brenne ut, uansett hvor lang tid dette måtte ta...Skulle alt gå til helvete kan du jo vurdere et kirurgisk inngrep. Dette har svært god effekt...God bedring og lykke til..


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

prøv å avlaste skinnleggen med noe mykt materiale som du putter nedi sokken. to vertikale striper på hver sin side av leggbenet. ca 1x10 cm eller noe. liggeunderlag el.l. det hjelper noe heeelt syykt. reddet livet mitt for å si det sånn.


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

.. et problem man unngår ved å kjøre telemark?Har aldri hatt vondt i leggene etter å ha kjørt telemark, men av og til når jeg kjører alpint kjenner jeg at det er smerter i leggene.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

tror muligens det er et fenomen flest alpint kjørerer legger merke til, men jeg har alltid stått telemark- og har vært mye, i perioder, bort i det. når man står telemark, legger man jo mye av vekta fram på leggen.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå