Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Giro 9mx -utrygg?
#92507 13/12/2004 4:15 PM
More than words
OP Offline
More than words

Heisann, syntes Giro 9mx er en skikkelig kul hjelm, men jeg ser at den ikke er vintergodkjent (1077). Hvor mye har det å si? Bør jeg vurdere en annen hjelm pga dette, isåfall vilken?Hva syntes egentlig folk om 9mx'en?

Takk for seriøse svar..

More than words
OP Offline
More than words

Etter det jeg har hørt, så bestod den ikke testen p.g.a. de store lufte- hullene, var noe med at kvister kunne komme inn i hullene.. Men det er vel det minste man bør bekymre seg for når man kommer front mot front mot et tre.. Har ikke prøvd den så mere enn hva jeg har hørt kan jeg ikke si..

pikksugfuckermadda
More than words
OP Offline
More than words

pul luftehullene i ræva mi med ståpikk i fitta til are......

More than words
OP Offline
More than words

det var det eneste som trakk ned, alt annet trakk opp.. den ble kåret som best i test mot støt.. har den selv

More than words
OP Offline
More than words

Den ser jo tøff ut da, vet ikke om jeg ville kjøpt den pga. godkjenninga, men.............

noen som har noen erfaringer eller meninger?

More than words
OP Offline
More than words

oslo sportslager har de ikke fler igjen i medium (selv er jeg 17 år), da blir det i så fall i rød.. men på sykkeldelisk har de masse forskjellige størrelser. der har du garantert å finne DIN riktige størrelse, kjøpte min der... hjelmen er bare 100,- dyrere der en på oslosportlager.. lykke til =)

More than words
OP Offline
More than words

Tror dere virkelig at den kun er kvister som kan komme seg inn i hjelmen som gjør at den ikke blir godkjent til 1077??? Hallo, jeg tviler VELDIG sterkt på at det er eneste forskjellen mellom 1077 og 1078.Alle som skal bruke hjelm til ski og snowbaord BØR kjøpe hjelmer som er godkjent etter 1077. Dette er ENESTE gokjenning for ski og snowboard. Hallo, hva er egentlig vitsen med å kjøpe hjelm!

More than words
OP Offline
More than words

Man kan se den generelle forskjellen mellom Giro og Sweet.

Giro sier at de er helt fornøyd med å ikke ha CE107, og kommer med unskyldningen at testene er for strenge..

Sweet består testen med glans, men finner ut at testen er for slapp, og de bestemer at de skal tilbake kalle hjelmene og bytte de ut, selv om de er CE godskjent...

Sweet lever virkelig opp til image om at de skal lage verdens beste beskytelse......

Noen som vet om Giro har noen planer om å forbredre hjelmen?
More than words
OP Offline
More than words

??

More than words
OP Offline
More than words

Er virkelig CE 1077 den eneste testen av hjelmer til ski og snowboard? Etter et kjapt søk på Google fant jeg en side som forklarte at det finnes i alle fall tre tester. CE 1077, ASTM F2040 og Snell RS-98. Av disse fikk CE 1077 følgende forklaring: "The most elementary of the three main winter helmet standards". Etter det jeg forstår er Snell RS-98 den strengeste standarden, og i artikkelen stod det at kun Leedom, Vigor og Boeri møter Snell RS-98 standarden av de hjelmer som er tilgjengelige på det nordamerikanske markedet (Desember 2002). Nå vet ikke jeg om dette skyldes at Sweet ikke var testet, men sånn jeg leser det er det ikke bare Sweet som har hjelmer som er trygge.

Er det noen som vet om en side med tester av de forskjellige hjelmer. Det kunne vært interessant å kunne vurdere resultatene av testene selv. Jeg har en følelse at mange her mener Sweet er det eneste som duger, men er ikke så sikker på at det stemmer. Sweet passer i alle fall ikke spesielt godt til mitt hode, så både Trooper og Rooster er uaktuelt for meg. Jeg har fortsatt tro på at min Giro 9 fungerer greit, den er i alle fall god å ha på.

Bør en en heller kjøpe en anna hjelm, fordi 9mx'en har for mange og store luftehull,
More than words
OP Offline
More than words

noe som gjør at den ikke er godkjent etter 1077 standaren?

Det betyr ingen ting
More than words
OP Offline
More than words

for deg, hvis du bare er i løypene (altså ikke i SKOGEN)

More than words
OP Offline
More than words

Sorry, det var ikke meningen å være FOR bastant. Jeg refererte KUN til CE testene, og av alle de er det KUN 1077 som er for ski og snowboard! Når det gjelder ASTM 2040 er jeg av den forståelse at den er veldig lik 1077. Det er ihvertfall slik Burton forklarer sin bruk av ulike standarder. "1077 is the European standard very equal to the astm 2040". RS vet jeg ingenting om, men etter hva jeg har registrert virker det som dette er en standard som er på vei "ut", og jeg tviler på at dette kun har med hvor streng der er!Mitt hovedpoeng er: en hjelm skal kjøpes etter bruk. Om det er Sweet, Cebe eller Boeri spiller ingen rolle, men den BØR være godkjent for det den skal brukes til!

More than words
OP Offline
More than words

dette var en utrolig nøøøørd diskusjon. hjelmen ser bra ut og den beskytter... DRIT I DE JÆVLA GODKJENNINGENE DA FOR F!!!

More than words
OP Offline
More than words

blad med en hjelmguide skriver de at CE EN 1077 og ASTM 2040 er helt lik hverandre! Har aldrig hørt om den andre godkjenningen!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå