Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Myk vs stiv ski?
#92094 24/12/2004 11:59 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hva er egentlig en myk ski god til, og hva er egentlig en stiv ski god til?

myk ski vs stiv ski
More than words
OP Offline
More than words

i korte drag:Myk ski er lettere å svinge med enn en stiv ski, og er bedre til å kjøre i løssnø med

Stiv ski er bra på hardt føre, og er mer fartsstabil litt vanskeligere for nybegynnere å kjøre

More than words
OP Offline
More than words

Hmmz, undrer litt over at myk ski er bedre i løssnøen?

Myk vs. stiv ski i løssnøen er en ganske individuell oppfatning, men kan vel trekke store paraleller mellom stive ski og bedre flyt.

Pluss at alle pro modeller er stive, noe som burde hinte godt til hva pro kjørerne liker.

More than words
OP Offline
More than words

jeg trodde seth morrison kjørte en veldig myk ski.. men det er vel bare jeg har lest feil overalt... god jul uansett.. dessuten skal du jo ikke bry deg om hva prosa kjører, du kan like mye bry deg om hva ho`sa kjører.... god jul

More than words
OP Offline
More than words

individuell oppfatning kan være svært forskjellig om samme ski. Vekt på kjører, kraft, dyktighet, svingpreferanse, snøforhold, osv,osv spiller inn. At de proffe kjører på stive ski betyr ikke at ei stiv ski er bra for Ola Nybegynner som skal putle rundt i 30km/t.

Jeg synest stian ga et greit svar på myk vs stiv.

Stian ga et greit svar, med unntak av...
More than words
OP Offline
More than words

..at en myk ski er bedre i pudder enn en stiv ski. For der er oppfatningene delte. En stiv ski er generelt bedre i høy fart, og med litt dårlig underlag (f.ex nysnø blandet med litt isklumper vindblåst etc). Det fine med myke ski er at du kan føle mer at skien "jobber for deg"; du kjenner at den bøyer seg og skyter deg inn i neste sving. En stiv ski vil alltid være mer tungkjørt.

Men her er det ingen fasit...

More than words
OP Offline
More than words

Jeg har også hørt veldig sterke meldinger om at Seth Morrison kjører på fabrikkutgaven av "seth pistol" skiene, som er nokså myke. Videre kjører Chris Davenport veldig mye på fabrikkutgaven av PocketRocket, som er VELDIG myke. Så selv proffsa kan foretrekke en myk ski...

det der med promod?
More than words
OP Offline
More than words

altså.. en tulling her sier at ALLE ProMod er stive???det er feil.. mange av dem er det ja.. men se på 4FRNT STL..den er suuper myk.. å fujative har knekpunkt får å være mykere..hmm.. er alle ProMod da stivere?? hmm, nei tosk..

More than words
OP Offline
More than words

Enig med "hora" ikke alle pro-modeller er stive; phil-dion,phil-belanger..osv.. er ikke spesielt stive!

More than words
OP Offline
More than words

Vet ikke om fujative reknes som pro modell, det er jo et billig alternativ til puplic enemy, som da kan reknes som pro mod.. Og jeg tror ikke pep fujas selv kjører fujatives, bare noen som ser likedan ut.. Det samme gjelder (tror jeg) seth morrison. Seth Pistols er jo kjempe bløte, og på det føre han hadde i bella coola i yearbook ville de vært et mareritt å kjøre på. Dette er jo en velkjent sak for hugo harrison som kjører b4, som ser akkurat likedan ut som b3.. Selv om jeg ikke er ekspert på dette området så tror jeg ikke pro modellene til jibbeski kan falle under området om at pro modeller alltid er stivere, for jibbeski er som regel ikke så veldig stive i grunn..

Nei nei og atter nei, vi tar alle feil heheh
More than words
OP Offline
More than words

Dere jeg kjører stive ski trodde dere viste det. Myke ski tåler mere medfart ved dropping og dumps , men løssnø i seg selv så flyter klart stive ski bedre oppe på snøen, Det er også til samme tid personelige hensyn å ta til hva som er best som da jeg kjørte i freestyle klubben var det myke ski som telte, mens når man blir litt mmindre leken vil stive ski være mere aktuelt på grunn av personelige hensyn du får en annen kontakt med underlaget som likes sånn eller sånn. Gå for en mellomting. Før hadde jeg gamle Kashama ski som var håndlaget og en nytelse å kjøre på men ingen carving der nei.

Myke ski flyter bedre...
More than words
OP Offline
More than words

Når skia er myk vil tuppen søke oppover og hjelpe deg å holde den oppe. Hvis du har stivere ski så vil ikke de flyte opp på samme måte, de vil heller slå gjennom det som kommer i vegen istedet for å flyte over.

More than words
OP Offline
More than words

Ni kan ju sluta snacka så mycket och fråga farbror seth själv vilka skidor han kör på. Gå in på forumen på http://www.k2factoryteam.comDär håller han till ganska mycket. Jag överlåter till er att klura ut vad han kallar sig för.

More than words
OP Offline
More than words

i alle fall at en myk ski er en fordel i pipen, fordi da ligger hele skien inntil veggen. hvis dette ikke hadde vært tilfelle hadde man godt kunne tenkt seg hvordan det ville blitt uten en myk ski i pipe.

tror jeg formulerte meg riktig hehe håper

More than words
OP Offline
More than words

det gjorde du helt sikkert.. alle ski ligger inntill veggen,, men en myk ski følger 'bedre' inntil veggen en stivere ski..

More than words
OP Offline
More than words

det var det jeg mente :p

Litt mer surfing gir resultater;
More than words
OP Offline
More than words

Ser nå fra linken som er postet over her at Seth Morrison faktisk kjører på fabrikkutgaven av Seth Pistol; altså den alle kan få kjøpt i butikken. Men han sier også at disse skiene er mye mindre myk enn mange tror; det er fordi twintippen er myk og hvis man flexer de mot gulvet vil skien gi et veldig mykt inntrykk. Hvis man flexer skien mot et bord e.l. hvor bakerste "gliflate" er i bordet vil skien føles mye stivere. Som sagt over vet jeg også at Chris Davenport kjører mye på den "vanlige" PocketRocket skien, som blir betraktet som en veldig myk ski.

Hvilken ski gir best flyt?
More than words
OP Offline
More than words

Mye her om hva som gir best flyt i pudder. Stivhet er her egentlig nokså underordnet. Følgende gir god flyt i pudder; (1) stort flateinnhold (brede, lange ski), (2) stort flateinnhold foran støvlen ifht bak støvlen, (3) myk forski, (4) lite spenn. Punkt 2 har mange implikasjoner; bindinger montert langt bak gir god flyt, swallowtail øker flyten, lite "utsving" bak bindingen er bra for flyt (og det reduserer "hooking" i pudder), det er helt ok med utsving på skien foran bindingsfestet.

Stivhet er underordnet for flyten, med unntak av at det er greit med en myk forski, for at skien hele tiden skal søke opp og ut av pudderet.

More than words
OP Offline
More than words

helt rikti kanutten,kjører selv på 3 forskjellige typer ski, og det stemmer det som du skriver. dem myke er en del bedre i pudder enn dem stive. og hvor bindingen er plasert er også vikti. dere som tviler,bare prøv...

More than words
OP Offline
More than words

Hvorfor Hugo Harrison kjører på b4 med b3 design er fordi rossignol ikke vil røpe designet på b4 før den egentlig blir produsert.... punktum

More than words
OP Offline
More than words

det finnes flere måter å difinere myke og stive ski.eks: en slalom ski,dvs mye innsving kan være meget myk i svingflex, men samtidtig være enormt torsjon stiv.Dette er matarial og konstruksjons valg som avgjør. En pudderplanke er som oftest myk både svingflex og torsjon.HVORFOR? Jo fordi tupp må løftes for å få flyt og at man meget sjeldent trenger ordentlig kantgrep i løst.

More than words
OP Offline
More than words

Den B4 (grønn og hvit) som kommer neste år er ikke skiene som Hugo Harrisson kjører på. Rossignol skal dessverre bare lage en ski "mellom" B2 og B3 og forskyve merkelappene tilsvarende. Triste saker... De "ekte" skiene er vel 130-100-122 om jeg husker rett, og lages bare i 191 cm.

More than words
OP Offline
More than words

Jeg vil ha myke ski til aa gjoere butters, poppe rundt og leke meg i parken.. litt stivere ski i pipen for da kan jeg gaa hoyere, og noe feiter og midt paa treet til fjellkjoering,- Jeg er lett og liker aa hoppe rundt stort sett uansett hvor jeg er.. Saa selv om jeg kjoerer bratt setter jeg lekenheten i skia oeverst, men selvsagt maa den jo holde maal!

Og veldig viktig: Treekjerne uansett!

More than words
OP Offline
More than words

synes eg....

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå