Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
va er jibbing?
#91989 27/12/2004 3:29 PM
More than words
OP Offline
More than words

va er egentlig jibbing? Har lurt på de lenge nå...kan noen gi meg en god og serriøs forrklaring på de??

More than words
OP Offline
More than words

Egentlig så er det å "dunke" borti ting som ikke er snø... Det finnes garantert en bedre formulering. smile Nå er det en fellesbetegnelse for hopping, rails, halfpipe... ja, alt sånt nytt og fancy som bare brettkjørere gjorde før.

More than words
OP Offline
More than words

Denne diskusjonen har gått før på dette forumet, og da var det noen som hadde en god forklaring om at det hadde noe med seiling å gjøre.. Kan ingenting om seiling så jeg har ikke peiling..

Stemmer det med seilinga
More than words
OP Offline
More than words

Jibbing har med seiling å gjøre. Men skjønner overhodet ikke at dette fascinerer så mange ungdom. Og at til og med Friflyt lager en egen kategori for denne lille delen av seilsporten. Og det rareste av alt er at de som driver med jibbing kler seg i dyre skisko og har til og med ski på beina, sånn twintips tror jeg de kaller det. Hva i all verden skal man med ski når man seiler? Det er det rareste jeg har sett!

More than words
OP Offline
More than words

er ikkje da railing, pudder, hopp osv. sånn "galskap"?

Prøv å vær litt saklig da
More than words
OP Offline
More than words

Hva i all verden har pudder og hopping med seiling å gjøre?

På tide med litt skjerpings her!

More than words
OP Offline
More than words

Å jibbe på seilspråket betyr " å gå mot vinden"

More than words
OP Offline
More than words

jeg tror ikke at seilsporten kan ha så mye med dette å gjøre.

når du jibber hopper du rundt på kuler i bakken, hopp osv osv du "jibber" rundt og har det gøy, du leker deg i snøen.. det er i alle fall dette jeg tror.. du må jo ikke ha twintip for å jibbe, man jibber jo også rundt på snowboard osv

tenkte på ski jibbing
More than words
OP Offline
More than words

ja, då må det vere sånn som å leike seg i snøen hoppe og sånn...

More than words
OP Offline
More than words

Jibbe var et uttrykk for seiling først vet ikke åssen det har kommet inn her.......

More than words
OP Offline
More than words

Jibbing på seilerspråket betyr å vende uten først å gå opp mot vinden. En jibb medfører ofte at man får et kast i båten ved vending. Man vender hurtigere enn om man først fører båten opp mot vinden, dette fordi vinden aldri slipper seilet ved jibbing.

Hvordan dette relateres til ski-jibbing er jeg noe usikker på, men jibbe-gjengen driver vel mye med hurtige vendinger både på bakken og i lufta?

More than words
OP Offline
More than words

hvis du tar en titt på en jibbe-film,så ser du folk(og røvere) som leker seg i parker og sånt...det har da ingentingen med seiling å gjøre...?bare fordi dere seilfolk også bruker uttrykket betyr det ikke nødvendigvis det samma=P

Seilerne var først!
More than words
OP Offline
More than words

Det er ikke seilfolka som også bruker uttrykket, det er småkidsa som også bruker uttrykket.

Jibbing på brett!!
More than words
OP Offline
More than words

i brett verden er å "jibbe", å for eks. å kjøre nedover en bakke på nosen, han en 360* og lande på tailen for eks. det blir som en brå vending som i seiling, men hvorfor det har kommet inn i ski og brett verdenen aner eg ikke!!!

"Jibbe" ett nytt uttrykk
More than words
OP Offline
More than words

I skispråket betyr verbet å jibbe, det å hoppe og sprette og raile etc. PÅ menneskelagde ting.Ordet jibbing kommer opprinnelig fra snowboard.Det var en fotograf som kom på ordet jibbing

More than words
OP Offline
More than words

Når du tenker på jibbing i det alpine miljøet, altså ski og snowboard, så var det snowboardere som først tok det i bruk, Og da var det brukt om "triks" eller benyttelse av elementer som ikke er laget av snø. Men nå har det fått en litt bredere betydelse, altså park-kjøring, hopp og rails osv...

håper noen har blitt litt klokere...

More than words
OP Offline
More than words

jibbing betyr å ha det artig lamme venner i bakken, feks: Du per, ska vi dra i bakken å jibbe litt?. Da drar man i bakken å hopper og spretter på railer å alt annet du finner i bakken. Seilinga var først med dette uttrykket, så snowboard, så ski.

More than words
OP Offline
More than words

Forstår jeg deg rett? Altså før i tida da det bare var seilerne som brukte uttrykket å jibbe, så betydde det at de dro båtene sine oppi en bakke for å ha det arti, hoppe og raile på alt mulig rart.

Rart at det ikke står i historiebøkene om dette. Hvis du har rett, så skjønner jeg hvor ordet "skippertak" kommer i fra.

Måtte vært jævlig mye slit for lite morro?

More than words
OP Offline
More than words

det betyr jo noe annet i seilemiljøet.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå