Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rail!!!!
#91976 27/12/2004 5:51 PM
More than words
OP Offline
More than words

hallo folkens lurte på om noen viste om man burde bruke rustfritt eller vanlig stål til rail ....

More than words
OP Offline
More than words

bruk vanelig stål. ikke rustfritt det sklir ikke bra. peace out man

More than words
OP Offline
More than words

oi,skarru lage rail sjæl?? tøft!åssen får du til det da?

Rustfritt = Dyrt --- Vanlig = ikke så dyrt
More than words
OP Offline
More than words

Du burde bruke rustfritt.. Men det er jævelig dyrt hvis du skal ha litt lengde på det. Vanlig stål er mye billigere og det glir det og, selv om man må pusse litt på dem en gang i blant.

Så det spørs da på hvor mye penger du er villig til å bruke på en rail.

More than words
OP Offline
More than words

Hvor kjøper an stål?og hvor mye koseter det for 1m?Finnes det noen bruksanvisninger på hvordan man lager en rail?støtter?

More than words
OP Offline
More than words

Vanlig stål 1 meter 5 cm diameter trur jeg ikke koster noe særlig mere en 150 kroner.Men skal du ha rustfritt blir det nok en god del flere 100 lapper du må ut med.

Hvor er jeg ikke helt sikker på.

For og se åssen en rail skal bygges burde du se på railer i parker, og hvis det er noen railer som ikke er satt opp er de fine og se etter.

Hvordan bygge en RAIL
More than words
OP Offline
More than words

Har selv lagd to rails, og synes at følgende fremgangsmåte funket fint:

Først, visst du bruker rustfritt stål må du slipe bort galvaniseringen før du starter sveisingen.

Visst endene på railen skal være bøyd/knekt kan man enten lage det ved og bruke en rørbøyer, eller man kan lage det ved å sette samme flere vinkler. Jeg gjorde det siste, dette gjøres ved å kappe to biter. Den ene med en 45 graders vinkel i begge endene, den andre med 45 grader i den ene, og 90 i den andre.

For og få festet føttene ordentlig må du kappe/forme den ene enden (den som skal festes i railen) etter railens form (en svak bue).

I andre enden kan det være smart og feste en plate (30*30 cm) denne vil hjelpe til med og få railen til og stå stødig. Når railen skal festes/settes ned i snøen må man fryse den fast, enten ved bruk av vann eller en isblanding med salt.

Håper dette gav en grei veiledning til hvordan man kan lage en rail.

More than words
OP Offline
More than words

har bilde av en enkel modell, hvis det er noen som har tenkt å lage en rail...send meg en mail så kan jeg sende et bildet=)Alltid hyggelig å hjelpe

More than words
OP Offline
More than words

Hvordan er det å lage Rail i tre? Jeg har aldri railet før og ønsker å lage "nybegynnerrail".

Funker vell fint med tre? Og skiene tar heller ikke like mye skade?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå