Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
lage skifilm
#91947 27/12/2004 9:46 PM
More than words
OP Offline
More than words

hei..jeg har tenkt og lage en skifilm.. har filma en del.. og har testa en del et klippe prog som heter pinnacle eller noe..men der kan man jo ikke "gjøre" mange ting som jeg ser på skifilmer..åssen klippe prog. er best til å lage skifilmer med??

More than words
OP Offline
More than words

Adobe premier er klart best

More than words
OP Offline
More than words

det er jo så vanskelig:)

finnes det noe som er litt enklere:)??

More than words
OP Offline
More than words

Vegas 4.0 er vel ganske bra og ikke så komplisert!

More than words
OP Offline
More than words

Vegas 5.0..:P Litt bedre enn 4.0. Men de proggene er veldi enkel og lett og bruke! Mye fete effekter som er lett tilgjenglig!

More than words
OP Offline
More than words

vegas video til å redigere, men rendre ut den ferdige filmen med virtual dub,

ingen over ingen ved siden
More than words
OP Offline
More than words

For "enkel" redigering av filmer så er imovie det absolut beste programmet!! å viss du vil gjør det vanskelig så har du jo Final cut....

More than words
OP Offline
More than words

finnes det noe "klipp opp og dra ned" program som IKKE er pinnacle??

og åssen er imovie??

More than words
OP Offline
More than words

Funal Cut PRO HD eller feks en av Baby AVIDene som AVID Newscutter eller AVID DVXpress er de beste valgne.

More than words
OP Offline
More than words

Final Cut er Mac prog! Gikk ut ifra att du som starta tråden har pc? Final Cut har vel enda ikke kommet ut på pc? Men har hørt veldig mye bra om det progget av noen kompiser av meg som lager mye film! Til pc er Adobe Premiere 6.5 ett veldig bra prog! Kan også annbefale Sony Vegas 5.0, siden det er litt enklere og bruke enn Adobe, men like fett! Har ikke brukt særlig Virtual Dub jeg da, så hva er fordelene med det? Renderinga og komprimeringa av den endelige videon tar iallefall veeeeldi lang tid i Sony Vegas hos meg.. det er litt sugent!

More than words
OP Offline
More than words

finnes det noe bra til pc, som ikke heter vegas og adobe?

More than words
OP Offline
More than words

Enkleste dra og klippe programmet noensinne er microsoft movie maker 2 som kan lastes ned gratis. Det er enklere enn minesveiper.

More than words
OP Offline
More than words

til dere mac brukere: last ned final cut pro 4!!!!! jeg har lasta det ned selv og det er helt klart det beste programmet for mac.. masse bra effekter og alt det der..

det programmet til pc jeg har hørt mest skryt om er adobe premier.

More than words
OP Offline
More than words

For å rydde opp litt i forvirringen her.... Jeg la inn innlegget signert Filmmaker og vil påstå at SISTE vewrsjon av Final Cut som er: Final CUT pro HD, er det beste for Amatør klipping. Dette krever en G4 eller større maskin, men MAC. Programmet finnes sikkert også i en begrenset PC versjon (men dog ikke under det navnet)

For PC brukere ville jeg sett på Software fra AVID som lager proffesjonelt redigerings software. Da AVID HD eller Media Composer er veldig dyre lisenser bergenet på firmaøkonomi. AVID lager to enkle og lette mindre programmer som heter Newscutter og DVXpress, disse er veldig greie for dette formålet. Både AVID og FINAL CUT Støtter en mengde effektprogrammer, men det viktigste er vel brukervennligheten og hvor enkelt det er å troubbleshoote når ting går åt skogen.

IMOVIE er et semilineært drittprogram, men holder til hjemmevideo for å vise mamma og pappa, men inget redskap for å lage blockbustere. Premiere og andre upmarked consumer produkter funker delvis for enkel klipping, men det skorter litt på funksjoner her.

Det triste for alle rippere er at de fleste bra videoredigerings programmer kommer med egene kort : ( som gjør piratkopiering nesten umulig..... uansett. Det er kvaliteten på footagen som avgjør hvor bra filmen din blir, ikke programmet som du klipper med... Så tenk på komposisjon, linjer, lysforhold (ikke film på gråværsdager folkens). ND (neutral density) og polariserende filter er must ved skarp sol og snø. For all del... løp og lek

More than words
OP Offline
More than words

Jeg synes rådet på slutten her var bra, med at man skal ut og leke. Jeg vil legge til en del:Rediger i det drittprogrammet dere har, når dere har lært dere alle mulighetene i dette kan dere tenke på "dyrere" løsninger(som om dere kommer til og betale ca. 0 kroner for). Det er selvsagt god hjelp i god software, men det er bare ett verktøy. Film alt, hele tiden. Man trenger mye råfilm for og få noe bra, uansett hvor lenge man har laget film. Les dere opp på redigering og teknikk, og se mye film, ikke bare skifilm, men alle typer film, det er mye og hente når man ser på det med litt mer "filmtekniske øyne"(farian, det hørtes mongo ut).

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå