Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stålkanter? Twin-tip ski?
#90508 01/02/2005 4:43 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hvor lenge skal en twin ti ski holde. Jeg har kjøpt meg helt nye Dynastar TM ski i sommer. Jeg har railet relativt mye i vinter. Men nå har stålkanten sprekki opp flere steder på skia, er dette sån som bare skjer med ski etter kort hvis man railer mye eller skal skia holde lenger (de er jo tross alt laget for å slides med også!)

More than words
OP Offline
More than words

Tm er ikke akkurat kjent for å holde lenge når du bruker den til railing da.

More than words
OP Offline
More than words

"(de er jo tross alt laget for å slides med også!)"Nei, det er de ikke.

Står ingen steder at kantene skal tåle å bli varmet opp, slått med metall osv.Det er sånt som skjer med 99% av alle ski om man railer med de.

Tar knekken på økonomien til "vanlige" folk som liker å stå "ordentlig" på ski samt raile litt.

More than words
OP Offline
More than words

Noen ski er mer holdbare enn andre, men det er ikke til å stikke under en stol at du utsetter skien for mye stress når du sklir nedover rekkverkene.

More than words
OP Offline
More than words

... men hvem ski er det som tåler mest juling a? Masse railing og fall.......Noen som har erfaringer med flere ski (sammenligninger osv)...

More than words
OP Offline
More than words

k2,armada,line etc.. mange som tåler en del. mine tm gikk til helvete etter et halvt år også, ikke akkurat no holdbar ski.

More than words
OP Offline
More than words

Mine salomon ski har holdt i 2 og et halvt årå de får vel ganske mye juling de da...har salomon 540

Skal tåle railing
Fersking
Fersking

Til Mats opi her:Du skriver at det ikke står noe sted at twin tip ski er laget for railing også. Men da har du kanskje ike sett inne på Armada og lest om for eksempel T-Hall Signature Model. Der står det ganske klart at skia er laget for å raile med og hvor bra den er til det!!

Dynastar har sikker skrivd i en eller annen annonse at de har forbedret stålkantene eller noe, så du kan ikke si at det ikke står at de skal tåle railing!!

Men så er ikke TM akkurat noe spseielt holdbar ski heller da. Sånn ski man kan kjøpe ganske mange av gjennom en seosng hvis man vil ha skia med stålkantene der de skal!!!!

Tørr bak øra
Tørr bak øra

mikael,Det står ingen steder at Dynastar TM skia tåler å blir misbrukt på den måten.Armada skiene skal tåle det, men det er en annen diskusjon. (De har avrundede kanter for, ikke forsterkede, og det står ingensteder at de tåler railing).

Og jo, jeg kan si så mye jeg vil at de ikke tåler railing fordi jeg faktisk vet at de ikke gjør det.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor alle skal være så pro-railing mht. destruksjon av skia, det er jo bare tull.

Tørr bak øra
Tørr bak øra

JEg har kjørt dem i 2 år nå, og raila og grise kjørt dem mye. stålkanten gikk først her om dagen. men hvem trenger vell stålkant? det funker jo fett uten om man ikke kjører alpint med skai innimellom og er gay da

Fersking
Fersking

Jeg sier ikke at stålkantene skal være like fine etter en sesong, det sier jo seg selv at de ikke er hvis man railer. Men at de burde holde ut en sesong, og hvertfall litt mere enn en halv!!!

Fersking
Fersking

Railing er kuult å se på, og respekt for dere som driver med det, men jeg har et motto: "Det koster å være kar"

Jeg er alt for glad i skia mine til å frivillig hoppe opp på et stålrør og skli ned på det, det sier seg sjøl at det fucker opp skia.Har to råd for de som skal raile1. Ta opp et lån, rail jævlig mye, bli god, bli sponsa, betal lån.2. Bruk leieski.

Stå på!

Fersking
Fersking

Jeg kjøpte elan mo2 for en måned siden og han i butikken sa at de var lagd for railing spessielt siden de har ei stål "stripe" under skien så de skal holde lengre

Fersking
Fersking

Jeg rompekjører mine Trouble Maker og ingenting har skjedd med dem. Jeg synes de tåler mye jeg =p

Fersking
Fersking

Ski som tåler mest juling er scratch. Tviler på at armada tåler noe særlig. Lages på så liten fabrikk at de er langt fra så bra på kvalitet som atomic,dynastar,k2 og rossignol. Armada blir forøvrig produsert på atomic fabrikken neste år, så kanskje de blir bedre da. Line (som jeg selv har) er ikke spesielt holdbart på tails i lengden. Ikke spesielt bra såle på de heller.

Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er ingen ski som holder spesielt lenge vis du bare bruker de til rails... men tror de mest holdbare skiene er scratch...

Entusiast
Entusiast

ingen ski er laget for å raile med men det er noen smo holder lengere enn andre for dem er bygd på en annen måte.

Medlem
Medlem

head mad trix- har funka bra med dem. brukt dem nå i et år og like fine... railet mye med di...

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå