Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Au! leggene...
#90466 02/02/2005 6:27 PM
More than words
OP Offline
More than words

vel, nå sitter jeg med beina trygt plana på jorden etter et nokså merkelig skade.. leggene mine er helt bøsta.. jeg aner ikke hva som har skjedd.. kommer nettopp hjem fra østeriket med en ukes tøff skikjøring, og nå, bare noen dager senere streika leggene.. kan det være bootsene? eller bare muskelaturen? haha..er jeg en pudding?

det er ikke slik at det gjør vondt når jeg går i vanlige sko eller no, men når jeg får på skibootsa eller presser litt mot leggen går det ganske så vondt.. forslag?

noen har nevnt beinhinnebetennelse, men det tviler jeg på.. kjørte bigjump for noen dager siden da dette kom, og det skjedde på no-time.. plutselig var det vondt.. ville ikke en beinhinnebetennelse utvikla seg over litt lengre tid?

vel, er nok bare overdrevent bekymret for at sesongen min kommer til å slutte tidlig i år.. håper dette er som alle andre skader jeg har hatt.. kjapp, men en tanke smertefult..

fred ut!

forventer du hjelp ut av det der??
More than words
OP Offline
More than words

hvis det der er forklaringen du evt. gir en lege eller fysioterapaut da tror jeg du for noen spørsmål... mye kan tyde på at du har "softlegs" altså meget ømfintlige.. da børr du fremfor alt vurdere en mere oppreist støvel, og de spesialsålene som er å få tak i om dagen er jo også noe å vurdere.. når det gjelder skade så må det være etter fall.. for overbelastning for du ikke etter en uke.. og du har vell kjørt på ksi før så det var jo ikke noe helt nytt for skråtten...

Høres mest ut som beinhinnebetennelse, men...
More than words
OP Offline
More than words

Har sjøl vært plaga med at vevet som binder de to leggbeinene sammen har løsnet/blitt svekka, slik at leggbeinene beveger seg i forhold til hverandre. Dette er spesielt jævlig hvis du har støvler som presser mye på leggen.

Vet ikke om dette skyldes støvlene eller vanlig gæ/løpe-slitasje hos meg. Men mener at jo høyere sko du har jo mer fordelt blir presset mot leggen. Bare ta det litt kul, og heller skaff deg skyhøye støvler hvis dette fortsetter!

More than words
OP Offline
More than words

Hvis du gnir foran på leggen og det føles som potetsmel kan det være legghinnebetennelse. Eller begynnelsen på en. Løsningen kan være så banal som at du kan vinkle støvlene dine mer fremover. Det fører til at du kan bøye mer frem før du får max motstand. Har ikke hatt problemet selv, men har anbefalt dette til mang og bare fått positive tilbakemeldinger.

More than words
OP Offline
More than words

Tusen takk for tipsene.. begge to..! tror jeg prøve å vinkle bootsene litt fremover..

hmmmm.. har egentlig aldri fattet greien med soft/hard-boot.. hva har dette av betydning? selv merker jeg fint lite..

ord opp!

jeg har samma problemet
More than words
OP Offline
More than words

du må barbere legga dine, vente noen uker til hevelsene går ned, har du sånne små kuler over hele leggen på innsia? det er ihvertfall det jeg hadde, låter som det samma gjorde bare vondt når jeg pressa. barber, tro meg, hjelper sinnsykt mye. det er fordi håret gnisser opp og ned mot huden, blir betenelse

More than words
OP Offline
More than words

.. barbere leggene sier du? hihi.. vel, heller det en smerte i beina.. selv synes jeg det virkelig ganske merkelig, men ok! shave it is!

En kompis av meg slet med vonde legger, riktig nok ikke fult så vonde bein som det jeg har nå, men han snakka om å masere med såpe.. prøvd det en dag nå, men liten virkning.. fortsette kanskje? hmm.. kan vel ikke skade..

More than words
OP Offline
More than words

Vinkle støvlene er noe man IKKE må gjøre! det gjøre det bare værre! Det eneste som funker er å trene og tøye fremsiden av leggen. Det å Shave leggene er en super bra ting.

Det som gjør at man får beinhinnebetennelse er at man får stor friksjon mellom støvelen og beinhinna som går skrått over leggbeinet. Ved at man shaver leggen fjerner man litt friksjon.

Jeg fikk påvist en feilstilling i anklene og fikk støpt såler. det hjalp en del!

Et tips for å trene de opp er å sykkle med Klikk-pedaler og dra opp istedenfor å tråkke ned. Et annet er å stå med hælene på dørkarmen og heve tærne.

Øvelsene over hjelper til å skape blod sirkulasjon som igjen frakter bort betent vev. Det er også lurt å Ise ned leggen(e) med snø etter at man har vært på ski.

Jeg har hatt Beinhinne betennelse i leggen i 4 år og har fått spesiallagede støvler, Karbon plater og Silikon plater, det er bare trening som hjelper!

Håper noe av dette funker!

More than words
OP Offline
More than words

alt dette beinhinnebetennelsepratet begynner å skremme meg litt..

altså; jeg kan gå helt fint, har ikke noe problemere med å jogge.. gikk en lengre tur for litt siden, merka ingenting, bare at beina var litt stive, noe jeg tror er muskelaturen..

det er kun når det kommer litt press på leggen (der skistøvelen ender) at det gjør vondt.. og bare etter noen dager i ro har det blitt betraktelig bedre.. kan klemme og dunke på leggen uten å merke noe.. kan det fremdeles være tegn på beinhinnebetennelse? eller bare en simpel overbelastning som trenger litt tid på å leges....

husk også på at denne skaden var noe jeg fikk ved å lande bakpå etter et større hopp.. nokså stor fart for å klarere en kul på ca. 12-15 m og fikk ganske press i støvlene.. har ikke en gang hatt problemer med leggene før dette, og har stått en god del ski..

More than words
OP Offline
More than words

Hadde samme problem en stund men nå er det borte virker det som.. laugh eneste som hjelper er å trene/stå på ski til problemet er borte.. Jeg var lat hele sommern/høsten så det er ikke så rart at beina sliter når dem får harde påkjenninger.. Hata det mye men nå er alt digg.. kjører nesten hver dag!!

Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg begynte å stå på ski igjen for 3 år siden etter mange års opphold. Siden den gang har jeg mer eller mindre konstant vondt i leggene!

I år klarte jeg meg bra gjennom en uke i Alpene i januar fordi jeg stod veldig rolig, reiste sammen med dama... Men denne uka stod jeg én kveld i parken - og leggene mine er helt knust!

Dette må skyldes hardt trykk på fremsiden av leggen, eller strekk ved landinger bakpå. Jeg kjører med Salomon X-wave 8.0. Er støvler som 1080 betydelig mykere, eller finnes det noen mykere? Hjelper dette?

Finnes det spesielle sokker eller noen form for inlegg som hjelper? Ser silikon nevnes...

En annen ting jeg lurer på er om det lønner seg å stramme støvleme så lite som mulig, eller om dette bare gjør vondt verre?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå