Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
overprotected?
#78662 13/12/2005 8:56 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Eg sitter her og blar igjenom noe av reklamen som fulgte med siste Fri Flyt. Så kommer eg til beskyttelsesdelen:Hjelmer, ryggplater, buttsavers, håndleddsbeskyttere og hansker med knokebeskyttere...Alt dette utstyret for litt uskyldig jibbing?

Fordelene med dette er at det blir mindre skader og tryggere å vere i bakken.På den annen side sett: Det skal jo vere litt risikofylt å jibbe! Hvor kult er det å prøve på en 720 når alle andre også tør å prøve på det? Back in the days måtte man ha litt guts for å prøve på sånne ting. Nå er det bare å stole på utstyret sitt og sette utfor... Blir liksom ikkje så kult lenger. Dette er iallefall mitt synspunkt....

hm
JenteTruls #78663 13/12/2005 9:07 PM
Entusiast
Entusiast

kunne ikke vært mer uenig... men men.. man kan ikke stole på utstyret å bare sette utfor et hopp, uten å ha litt guts... hjelper ikke om du har alt som fins av sikkerhets utstyr, hvis du ikke tør å satse litt. Uansett så er sikkerhets utstyr utelukkende positivt.

15 år..
JenteTruls #78664 13/12/2005 9:07 PM
Medlem
Medlem

Du kan jo bare dra i bakken uten beskyttelse, ser jo de som drar på mest har nok beskyttelse. Jeg personlig føler at jeg begynner å bli gammel, og har ikke noe i mot å beskytte meg.. mener man må ha like mye guts for å ta en 720 i dag som for ti år siden jeg da, sikkerhetsytstyret har jo bare blitt bedre, og dette må jo være en fordel mtp utviklingen jibbingen er under om dagen...

oii.....
JenteTruls #78665 13/12/2005 10:21 PM
Fersking
Fersking

man kan vel aldri bli for godt beskyttet... jeg synes det er bedre å reise uskadet hjem etter en digg dag i bakken, for så å kunne reise dit neste dag også. Etter det jeg har sett av skader gjennom jobb (ambulanse) og san.vakter i heiser har ivertfall jeg ville brukt det som finnes av beskyttelse.... har selv hentet folk med pulk pga. brukket rygg/nakke, store hodeskader etc. er vel ikke så veldig kult å være lam fra halsen og ned før du er 20, bare fordi du synes det er overkill med beskyttelse?

Jaja.. missforstått litt?
JenteTruls #78666 13/12/2005 10:45 PM
Fersking
Fersking

Åssen definerer du uskyldig jibbing a? ploge ned bakken? hvis du driver med ploging så trenger du sikkert ikke beskyttelse, men er faktisk noen som liker å dra på uten å måtte tenke at de kanskje havner i rullestol resten av livet fordi de ikke brukte ryggskinne eller hjelm.. for å si det sånn, hadde det ikke vært for at jeg er smart nok til å bruke beskyttelse så hadde jeg sikkert ikke kunne kjørt verken twin tip eller snowboard i dag!

Beskyttelse er kuult og ikke minst en jævla god livsforsikring!

tja..
JenteTruls #78667 13/12/2005 11:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ifjor på sesongens første dag, da med brett, skulle jeg gjøre noe så enkelt som et bittelite hopp, rett frem ikke noe hokuspokus. Alt helt greit, men en halv meter etter landingen, litt i ubalanse treffer hælkanten et eller annet. Isklump kanskje ?. Reultatet er uansett at jeg kliner skulderen i bakken. No big deal det, hadde ikke stor fart. Men etter å ha kjørt et par hundre meter til får jeg så vondt i skulderen at jeg nesten spyr. Ok.. smertene ga seg litt igjen og det var ikke mer å gjøre der enn å komme seg hjem. Påfølgende natt våkner jeg og har så vondt at jeg trenger hjelp til å kle på meg og tar drosje til legevakta. Kragebeinsbrudd ? Nei. Noe annet bla-bla, smått, og slag, og strekk og bla-bla. Husker ikke hva. Men jeg gikk jaggu i nesten to måneder før skulderen var helt bra igjen.Jeg kjørte da med hjelm og ryggplate. Ingen av delene hjalp da. Nå kjører jeg også med skulderbeskytter. Men har ikke hatt bruk for den igjen ennå.Jeg tror det er min høyt fremskredende alder som krever all beskyttelsen. Det gjør jo så j.. vondt å tryne ellers. Og det tar måneder å bli bra igjen :(overprotected ? neppe. jeg må bare slå skinka noe forferdelig først, så kjøper jeg meg sikkert en buttsaver også......

Idiot
JenteTruls #78668 13/12/2005 11:42 PM
Medlem
Medlem

Var jo passende med det innlegget etter div. artikler om skader her den seneste tiden. Tror ikke du kjører veldig lenge på ski hvis den eneste motivasjonen din er imponere andre, noe det virker som iom at du sier at det ikke er kult at mange tar 720 etc. Tror de fleste kjører fordi det er gøy, det er gøy å klare nye triks, og hvis masse beskyttelse hjelper folk til å mestre nye triks og å ha det mer moro i bakken er jo det drit bra. Det er dessuten jævlig mye kulere å være i bakken enn å sitte skadet hjemme foran glaneboksen.

Så du er for kul til å bruke hjelm?
JenteTruls #78669 13/12/2005 11:54 PM
Entusiast
Entusiast

eller?

Beskyttelse er kult!
JenteTruls #78670 14/12/2005 12:11 AM
Fersking
Fersking

Beskyttelse er bra for oss som er friske til sinns. Samt så kan det se ganske barskt ut på after-ski, jeg vil si det er en vinn/vinn situasjo. Men for all del, ikke gå med rygg-platen på når du har kommet deg inn, bare ha den vedsiden av...

pass på..
JenteTruls #78671 14/12/2005 12:26 AM
Entusiast
Entusiast

..å få med ryggplata hjem og... der har jeg bajsa på leggen! 1300 spenn rett ut av fønsteret!

overprotected dont think so..
JenteTruls #78672 14/12/2005 12:50 AM
Medlem
Medlem

Begynte å bruke hjelm, ryggplate og shorts.... for et år siden.Føler ikke at jeg guts`er noe mer. Og det gjør fortsatt vond å face på bigjumpen. Tror nok man opplever mange av de samme smertene uansett, det er de værste skadene man kan unngå. Litt "mote" er det også, og leverandørene gnir seg sikkert i henda. Men tror vell kanskje folk prioriterer litt anderledes, og blir mer fokusert på sikkerhet.

Kanskje Jamie Pierre er normal, helt til noen gir ham en ryggskinne og en buttsaver.... det er først da det klikker.

Ikke bruk noe sikkerhets utstyr du. Bli like god som kidsa uten, kjøp utstyr, og simsallabim du ruler... gjør alt 2 ganger verre...

man kan
JenteTruls #78673 14/12/2005 2:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

fortsatt daue når man har på beskyttelsesutstyr.. Se på CR når, han brukte hjelm og sikkert ryggplate han.. Se på Veen òg...Så om man tror man blir mer gutsie av den dritten du nevner over så tar du feil ass..

Må innrømme at det skal litt til før jeg drar på meg buttsaver, karbon-hansker, og håndleddsbesyttere..

er enig med at det er lurt med beskyttelse, seff, sikkert mer enn noen andre..

Så til folka som sier: kan aldri bli for godt beskyttet, de tar seg vel litt vann over hode.. Alle her skal liksom være så jævli politisk korrekte når de veit like godt som meg at man ofte kjører uten beskyttelse.. se påsken f.eks, hvor sinsykt varmt blir det ikke med ryggplate og hjelm da? Eller sommerski for den saks skyld.. Spar meg skinnhelligheten..

Forresten
JenteTruls #78674 14/12/2005 3:02 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

så anbefales det Hel-hjelm og tannbekyttere på afterski..

Helsesøster anbefaler kondom, pga av at det er mange eksempler på medlemmer av FF som sikkert er resultat av slurvete kondombruke.. fysj.. Så det kommer noe godt ut av å ikke bruke beskyttelse kan man si..

Jeg anbefaler kondomdress, man mister draget.. og da får du ikke barn med det første..

kult utstyr
JenteTruls #78675 14/12/2005 6:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

synes mye beskyttelse er kult jeg, f.eks, karbonhanskene er kongefete, og sweet hjelmene.skjønnersamtidig hva folk mener, jeg har ikke ryggplate, bare rustning/med plate på ) den synes jeg ofte er kit vell drøy å ta på seg. samma med håndledd beskyttelse, de hater jeg, bruker dem? NEWER.

men når det er sagt så er det jo selfølgelig mye lurere å bruke beskyttele.

ps; bruk kondom, aids eller å være bestefar når du er 40 er ikke kult.

Bestefar som 40 åring
JenteTruls #78676 14/12/2005 8:24 PM
Entusiast
Entusiast

Fett det!!!

Da kan man jo ta ansvaret og ta ungen med i bakken i tidlig alder.

Den skal jo tidlig krøkes den som god krok skal bli...

teiste innlegget på lenge!
JenteTruls #78677 14/12/2005 11:09 PM
Entusiast
Entusiast

Du har missforstått alvorlig! matcho kulturen blir holdt høyt i hevd av enkelte.. Det er så utrolig bra at det er blitt sett på som en bra ting å beskytte seg. Jeg gir faen i politisk korrekt eller ikke.

Har knekt ryggen, skulder, hatt flere alvorlige hjernerystelser og prøver å bli klok av skade. Og skader skjer ikke bare på de utrooolig store hoppene. Å hekte kanten kan lett føre til beinbrudd. Jeg ville ikke ha begyttet hver eneste cm av kroppen, hodet og rygg er noe av det viktigste, og bør behandles deretter. Ryggplaten kan få seg an pause av og til, joda, og det er fint å cruise noen turer i pannebånd og goggles på sommeren.. men overbeskytta? du har missforstått.

hahaha!
JenteTruls #78678 14/12/2005 11:13 PM
Entusiast
Entusiast

Naaaasty! hehe- vil så absolutt ikke ha begyttelse over hele kroppen.. hater når noen gyter på meg..

beskyttelse derimot, har mye mer til overs for det.. men ikke over hele kropper..

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå