Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Plassering av binding.
#74720 07/03/2006 7:01 PM
oRdin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kjører på twintip ski av typen head mad-trix. Nå har jeg begynt å lure på om bindingene mine egentlig er plassert feil.De står ikke midt på skiene, men godt inn på bakdelen av skia. Slik at skia er mye lenger framme enn bak. Bindingene er montert hos butiken jeg kjøpte dem i.

Er de feilmontert? Går det evt an å flytte de til midten uten at det skader/svekker skia?

Takk

Mitt stillte..
oRdin #74721 07/03/2006 7:09 PM
Fersking
Fersking

Er jo bare rein jib..Jeg for min del liker ikke mitt monterte bindinger...i pudderen suger det jo...

Plassering
oRdin #74722 07/03/2006 7:13 PM
Medlem
Medlem

På siden av skia er det et merke, som regel en loddrett strek. Det samme finner du under skoen din. Klem skoen inn i bindingen og se om de matcher. Hvis disse punktene er rett over hverandre er bindingen montert på fabrikkens anbefalte monteringspunkt. Og ja det går an å flytte bindingene. Det skader ikke skien mye å flytte bindingen.

ikke noe problem å flytte
oRdin #74723 07/03/2006 7:13 PM
Entusiast
Entusiast

Som nevnt over, en midtstilling gjør skia dårligere å kjøre med, men bedre å jibbe med, er dette ditt eneste skipar og du har også sans for å kjøre i løssnø så ikke sett de helt midt på, men monter f.eks. 3 cm bak lengde senteret på skia..

(altså: mål lengden på skia, del på to, 2-3 cm bak det punkter, monter skia der... ps, få gjort det i butikken din.. og sørg for at de limer og plugger hullene)

...
oRdin #74724 08/03/2006 1:38 PM
Fersking
Fersking

om det svekker skia eller ikke kommer vel ganske mye an paa akkurat HVOR langt du maa flytte bindingene. hvis du for eksempel flytter bindingene en cm bak vil jo dette svekke skia betraktelig rundt der alle hullene er borret. naar det skal sies borret jeg opp mine forste twintipski (rossignol pow'air) og satt bindingene midt paa for noen aar siden og dette funket bra det. helt til de knakk i to rundt et aar etterpaa akkurat der de gamle hullene var blitt tettet igjen. pytt pytt...

h

..
oRdin #74725 08/03/2006 6:45 PM
*_* Offline
Medlem
Medlem

som sagt over er det en pil på skia og støvelen som er det anbefalte fra fabrikken, men det er jo smak og behag da.. men de kan flyttes, men ikke for mange ganger. Det er viktig at du plugger igjen hullene og ikke bare fyller de med lim, slik at du ikke får svakheter i skia.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå