Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
småstore 1080støvler :S
#68342 28/11/2006 4:42 PM
Jonjibb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har et par 1080skistøvler, veldig godt fornøyd, men kjøpte de et lite nr for store ifjor, da jeg regna med at foten min ville vokse litt iløpet av sommeren/høsten. Nå viser det seg at skoa fortsatt er litt i rommeligste laget...

Da er spørsmålet; kan det funke bra å legge inn en ekstra såle el.? noen som har erfaringer smile ?

Takker for svar

stor i form av?
Jonjibb #68343 28/11/2006 4:47 PM
Entusiast
Entusiast

Er det i lengden de er forstor??

Da hjelper det ikke med en god såle, heller tvert i mot, ettersom en god såle vil støtte opp fotbuen din, og minimere "kolapsen" foten får når den er vektet, altså, den blir litt kortere og smalere..

Generelt så skal man kjenne tuppen av støvellen foran med tærene når man står rett opp og ned i støvelen, når man da knekker knærene litt vil man kjenne at foten sklir litt bak, og støvelen sitter da perfekt..

Pass på at den ikke er for small heller, for da vil du løfte helen når du skal legge trykk på skjær..

For de yngre løperen er det sef, et kompromi ettersom man er i vokse fasen og det er vrient å ha perfekte støvler til en hvertid.

For de som er ferdig å vokse i føtten, stikk til en fag folk som kan støvler og kjøp der.. En god eller dårlig støvel er forskjellen på en god og dårlig ski kjører, for å sette det på spissen..

..
Jonjibb #68344 28/11/2006 4:48 PM
Entusiast
Entusiast

overse alle tastefeil i meldingen over.. satt og så på tv mens jeg skrev :P

Men ta notis av innholdet

svært
Jonjibb #68345 28/11/2006 5:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

viktig med passende støvler. Viktig å unngå vonde legger og kjipe tær. Men forstår det kan være litt problematisk når man fremdeles vokser. Et godt stalltips er å ta ut hele innerstøvelen og sette på den en slalomsokk/strømpe og putte den ned i skallet igjen. klipp opp strømpen litt i forkant så du kan bevege pløsen foran så du fremdeles kan ta støvelen av og på. På denne måten oppleves hele støvelen som en størrelse mindre istedet for kun kortere/smalere osv. Sokken former seg perf. og legges ikke merke til når du har brukt støvlene noen ganger. Du oppnår også litt varmere støvler. lykke til

sliter med det samme
Jonjibb #68346 28/11/2006 10:10 PM
Medlem
Medlem

men her har føttene sluttet å vokse..så jeg sliter litt..trodde jeg gjorde et skup ved å kjøpe sko her på markedet, men skoene jeg fikk var et halvt nummer større enn oppgitt, noe som viste seg å være skjebnesvangert. Skoene føles ikke slik som jeg vil..og det irriterer. Noen som har noen tips utenom den med sokken ? Er desperat. Evt viss det er noen som er interessert i en Rossignol Scratch Soft sko fra i fjor som er brukt en halv sesong, skal dere få den veldig billig!

..
Jonjibb #68347 28/11/2006 10:23 PM
Entusiast
Entusiast

Evt. kan du legge de ut på FF til salg..

Er ikke så veldig mye mer man kan gjøre..

Eneste måten å måle støvel på er uansett MP (cm målene)

sko størrelser, om det så er EU, UK eller US er missvisene som pokker...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå