Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Midtmonterte bindinger...????
#68243 02/12/2006 8:18 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg har lest mye på internett og i blad, men har ikke funnet noe særlig hva som er hovedforskjellen på midtmonterte bindinger og bindinger som er montert litt lenger bak. Bra hvis jeg får noen tilbakemeldinger, og skriv gjerne hva dere syns er best. Er det et "must" med midtmonterte bindinger i park?

Re: Midtmonterte bindinger...????
Morten T B #68244 02/12/2006 9:00 PM
Avhengig
Avhengig

Skal du kun køyre park, kan du like gjerne midtstille bindingane, men det er eigentleg ikkje eit «must». Poenget er vel at det vert lettare å køyre baklengs. I laussnø-køyring vil det vere betre med bindingar som er montert litt lengre bak, då det der er betre å ha vekta litt lengre bak på skia.

Sjå og her:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=155409

montering
Morten T B #68245 03/12/2006 11:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

skia får bedre balanse i lufta pga at den har like mye ski forra og bak, en det gir bedre kantgrep når du kjører pga at du får mer trykkm på fremskia. men er absolutt ikke noe must!

Får
Morten T B #68246 05/12/2006 7:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

bedre balanse ja også er det jo lettere å kjøre baklengs. De ferreste ski har helt midtmonterte bindinger. bindingene står gjerne 3-5 cm bak midten.de nye fischer addict er de første som er 100% midtmontert.

det vill jeg ikke si
Morten T B #68247 08/12/2006 4:19 PM
wlm Offline
Entusiast
Entusiast

det er de ferreste ski som er laga for midtmontering assa...det er fischer sine, så er litt enig med at d er de første.. som jeg har hørt.. viss de ikke er laga for midtmontering passer de ikke med knekkpunktene åsånt.. men det gjør jo ingen ting.. sett binfinga hvor du vill, jon olsson har de jo 1 cm frammfor midten eller va d er

ekke
Morten T B #68248 08/12/2006 5:16 PM
Entusiast
Entusiast

rett at fischer addict er de første skia som er 100% midtmontert da! Derimot så er det de første skia som har klin like dimensjoner framme og bak! Det vil da si, at det er det samme hvilken vei du monterer bindingene og du kan ha en hver vei om du vil :PNormalt så monterer en jo bindingene 9 cm bak skiens midtpunkt, du kan og eks ha 4,5 cm bak, noe som da fungerer 80% til alt :P Velg heller enten eller og du får en ski som passer 100% til det du kommer til å kjøre mest av..

Finn ut av om du kjører mest:Park--> MidstilltFreeride/Bakkekjøring/Carving --> Vanlig (9 cm bak midtpunkt)

Line
Morten T B #68249 08/12/2006 6:53 PM
Entusiast
Entusiast

Bare tull at fischer er den første skia som er laget med like dimensjoner for å midtstilles. For noen år tilbake hadde line en ski (1260) som hadde like dimensjoner. Denne var i følge lineskis litt vell forut for sin tid. De tok den derfor ut av produksjon, i fjor lanserte de en ny ski (invader), denne hadde også like dimensjoner.

Invader hadde som kjent en hel del svakheter, men en ny og forbedret utgave (i følge lineskis) er i salg i år også. Du finner den dessverre ikke i Norge, da importørene ville se om lineskis klarte å lever i år (usikkerhet pga. bytte til k2s fabrikk)

Re: Midtmonterte bindinger...????
Morten T B #68250 08/12/2006 7:33 PM
Avhengig
Avhengig

Stemmer som Mr. T(weaked) seier, Line 1260 var heilt symmetrisk. Trur iallfall dei var det so tidleg som år 2000, då Skogen Sprang tok sølv i X-games med dei.

Ikke bare Atomic...
Morten T B #68251 08/12/2006 8:30 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei! Når dere sier at det BARE er Atomic som helt symmetriske og har midtmonterte bindinger er d feil! Hva med Line invader?

Ikke bare uproblematisk..
Morten T B #68252 08/12/2006 9:21 PM
Fersking
Fersking

Vil ikke si at det nødvendigvis medfører bare godt å midtmontere bindingene. Jeg har kjørt ymse ski både midtmontert og "normalt" montert, og ikke alle ski tåler midtmontering. For eksempel kjørte jeg på Fischers Kehua (med relativt kort svingradie)med demobinding hvor jeg flytta litt på bindingen for å teste ut hvor jeg ville montere egne bindinger. Ved for "fremtung" montering viste det seg at nosen "hogg" for mye ned i snøen slik at begrepet "svinge av seg selv" fikk en ny betydning. Andre ski derimot kan være glimrende å midtmontere (som sagt tidligere så lenge du ikke skal kjøre pudder). Argumentet med balanse i lufta har jeg også vanskelig for å svelge, du skal ha bra bakmonterte ski for å merke dette.

Tenk i hovedsak på balansen mellom pipekjøring, switchkjøring og behovet for å kjøre pudder når du avgjør hvor du setter bindingen, og ha i bakhodet at ikke alle ski er like gode midtmontert som "riktig" montert (evt en balanse mellom disse)

Kommer an på bruksområde.
Morten T B #68253 08/12/2006 10:56 PM
Entusiast
Entusiast

Som andre sier er det bruksområdet som avgjør hvor du monterer bindingen. Et argument som hjalp meg i avgjørelsen om å midtmontere er at det er enklere å spinne siden du får mer lik vektfordeling foran og bak i stedet for en svær og tung forski og en lite og lett bakski. I pudder er det derimot bedre å kjøre med bindingene lengre bak. Det har jeg fått erfare med mine midtmonterte bindinger opp mot andre ski. Så hvis du skal kjøre park ville jeg midtmontert, men ikke ellers. P.S på mine ski merker jeg ikke så mye på kjøreegenskapene i bakke fordi om de er midtmontert.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå