Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av klatretau
#6787 31/08/2017 10:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg står i valget mellom klatretau. Mitt bruk vil være tinderangling sommer og vinter, samt enkle flertaulengders ruter. Kanskje også noe anmarsj over bre i framtiden. Jeg har grunnkurs i klatring på naturlige sikringer, og skal framover ut å gå enkle ruter for å bygge erfaring på sikringsplassering.

Jeg står i valget mellom to trippelsertifiserte tau ala Mammut Serenity 8.7mm eller 2 halvtau ala Tendon Lowe 8.4mm. Fordelen med trippelsertifiserte tau slik jeg ser det, er muligheten til å kun bruke ett av tauene i systemet, til feks løpende sikring. Samt at det kanskje er turer jeg vet at jeg vil få bruk for kun ett av tauene til enkel tinderangling, med lavt fallpotensiale. Men ved standard taulengder ved klatremetoden vil jeg se for meg at halvtaumetode med begge tauene skal brukes? Fordelen med rene halvtau er at at de er lettere (de to modellene nevnt over har 20% vektforskjell), men må derimot alltid brukes i par.

Spørsmålet mitt er derfor: Vil de økte mulighetene med trippelsertifiserte tau veie opp for en viss vektforskjell i forhold til rene halvtau?

Takk for svar!

Re: Valg av klatretau
Kristoffer #6788 04/09/2017 9:31 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, 

valg av tau er både lett og vanskelig. Alle tau som lages er av god kvalitet og er bra nok til sitt bruk. En ting som dog er sikkert er at med mindre man er villig til å bære tungt, så kan ikke de tauene man velger brukes til alt. Til klippeklatring er det vondt å klatre med for tynne tau. Jeg vil anbefale minst 9,5 til både inne og uteklatring på sport/klippe. Til tinderangling er det greit med to sub 8,5 50-meterstau pga vekt og rapell (2 mhp rapell-lengde). For hurtige tindeturer lønner det seg å sjekke selve ruta. Kanskje det holder med et 50-meterstau om rapellene er under 25 meter. Til vanlig fjellklatring av flere taulengder lønner det seg med to 60-meterstau, siden det lenge var standarden og mange ruter har så lange taulengder. Men om du har bestemt deg for å ha kun 2 tau, og absolutt ikke mer, så kjør på med to trippelsertifiserte sub 9. God klatrings smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå