Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
tau til slengdisse
#6732 13/06/2016 4:10 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. 

Jeg ser etter tau til en stor slengdisse vi har laget. Det er nå en solid line fra ett tre til ett annet og planlegger da å feste tauet i denne linen via en skrukarbin. Dette har vært gjort før med vannskitau, men det tauet røk(etter å ha hengt der over vinteren). Lurer på hvilke type og hvor tjukkt tauet burde være. Jeg vi anslå at der er ca en 3-4 meter høydeforskjell fra  der man hopper til det laveste punktet når man tar slengdissen.

Re: tau til slengdisse
Espen Sakarissen #6733 18/06/2016 3:13 PM
Medlem
Medlem

Selv om det er dyrt er nok klatretau det tryggeste å bruke, da det er laget for å tale akkurat slik belastning. Rundt 10mm tjukkelse passer bra til slengdisse. Bonus er at du kan klatre på det i tillegg. Jeg vil anbefale å lage en patent slik at du enkelt kan ta tauet ned etter bruk. Da varer tauet MYE lengre. Vi har som regel brukt dynamisk klatretau til slengdisse, fordi det er det vi har (det er jo å foretrekke når det kommer til led-klatring), men hvis det i hovedsak er slengdissen du trenger tau til, vil kanskje statisk klatretau passe enda bedre, fordi det da er lettere å beregne hvor nært bakken man kommer. 

Sikkert mange andre typer tau som også kan brukes, men de har ikke jeg noe peiling på.

Espen Sakarissen #6734 20/06/2016 6:05 PM
Medlem
Medlem

Hva slags tau/line er det du bruker mellom trærne?

Espen Sakarissen #6735 06/07/2016 2:17 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Det er jeg usikker på siden jeg ikke var med på den delen av prossesen, men det er visst nok en skikkelig solid line som skal tåle mange tonn

Espen Sakarissen #6736 06/07/2016 2:20 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar! Og beklager for sein respons, har vært på ferie. Da har jeg ett oppfølger spørsmål: vet du hvor jeg kan få kjøpt statisk tau og betale pr meter? helst i Bergen området, men på nett funker også

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå