Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Styrketrening for klatring (nybegynner, kvinne)
#6719 17/11/2015 2:31 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1

Hei!

Jeg er nybegynner når det kommer til klatring, de vanskeligste rutene jeg klarer er 6a. Selv om jeg klatrer ca annen hver dag og merker gradvis fremgang, skulle jeg gjerne visst om det er noen effektive styrkeøvelser jeg kan gjøre i tilegg til klatring for å bli sterkere og bedre enda raskere. Det her med pull-ups er noe jeg sliter mye med...

Innspill?


Re: Styrketrening for klatring (nybegynner, kvinne)
Mina Stokke #6720 17/11/2015 8:50 PM
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 157
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 157

Hei,

I starten vil jeg si at det er viktigere å trene fingre/underarm og teknikk/fotarbeid fremfor hangups, samt core.

Fingre og underarmer er spesielt viktig, da det fort er her belastningsskadene setter seg. Statisk fingerstyrke kan være veldig effektivt. Ta f eks vanlig klemmedings, men klem sammen og hold fremfor å klemme dynamisk. Gyroball kan også være veldig effektivt. Etterhvert også hangboard, men pass på å ikke overdriv!

Buldring er også veldig effektivt for både styrke og teknikk.

For å trene hangups, finnes det flere måter i komme i gang på. Ett eksempel er å ta tak i en bom du rekker opp til (eller kom deg opp på et vis), og hold i øverste stilling. Senk der deretter sakte ned.

Eller tren statisk. Hold deg i f eks 5 sek i øverste posisjon i bommen. Pause. Deretter 5 sek halvveis nedsenket.

Dette er bare noen små innspill, ville ha kjøpt en bok og søkt litt på nettet, evnt blitt med på kurs/treningsgruppe etc.


Re: Styrketrening for klatring (nybegynner, kvinne)
Mina Stokke #6721 27/06/2016 11:58 AM
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 1
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: Jun 2016
Innlegg: 1

Hvordan du trener klatring kommer veldig ann på alder og hvor godt vant du er med styrketrening/trening. Jo eldre du er, jo mer forsiktig må du være, og om du lite erfaring med styrketrening jo mer forsikting må du være.

På et såpass lavt nivå som du klatrer på er det etter min forståelse som regel best å kun klatre, fordi du har så mye å gå på her. Skaff deg mengdetrening slik at du får utviklet basisstyrke og basisteknikk. Styrkeøvelser bør være med tanke på skadeforebygging, ikke som et supplement for å bli sterkere  klatremessig. Få også inn gode rutiner på oppvarming, ute som inne. Det er også som regel bedre å ha mange korte treningsøkter der man varierer, enn få lange økter hvor du tar deg helt ut. Med kort treningsøkt så gir man seg med treningen selv om man føler at man har mer å gi.  

Personlig så mener jeg at du ikke bør gjøre noen øvelser på fingerbrett eller campusbrett med mindre du har null/minimal fremgang ved vanlig buldring og klatring. Ofte betyr dette at du minst klatrer på 8-tallet (gjerne 9-tallet). Ved fingerbrett og campustrening bør du også gå systematisk til verks, og følge et treningsprogram. Du bør også være forsiktig med håndtrener og klemmedingser etc, da mye bruk av disse fort kan gi belastningsskader.  

Generelt så bør du ha langsiktige mål. Det finnes ingen snarveier for å bli god til å klatre, man må ta tiden til hjelp. 

Pull-ups er ikke en veldig relevant øvelse for klatrere, jeg har klatret med kvinner som kanskje greier maks 6-7 pull-ups, men som er i stand til å buldre 7B og gå 8+ på tau. Og jeg har klatret med gutter som tar over 20-pull ups som knapt er i stand til å gå 8- på tau. 



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå