Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Styrketrening for klatring (nybegynner, kvinne)
#6719 17/11/2015 2:31 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Jeg er nybegynner når det kommer til klatring, de vanskeligste rutene jeg klarer er 6a. Selv om jeg klatrer ca annen hver dag og merker gradvis fremgang, skulle jeg gjerne visst om det er noen effektive styrkeøvelser jeg kan gjøre i tilegg til klatring for å bli sterkere og bedre enda raskere. Det her med pull-ups er noe jeg sliter mye med...

Innspill?

Re: Styrketrening for klatring (nybegynner, kvinne)
Mina Stokke #6720 17/11/2015 8:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,

I starten vil jeg si at det er viktigere å trene fingre/underarm og teknikk/fotarbeid fremfor hangups, samt core.

Fingre og underarmer er spesielt viktig, da det fort er her belastningsskadene setter seg. Statisk fingerstyrke kan være veldig effektivt. Ta f eks vanlig klemmedings, men klem sammen og hold fremfor å klemme dynamisk. Gyroball kan også være veldig effektivt. Etterhvert også hangboard, men pass på å ikke overdriv!

Buldring er også veldig effektivt for både styrke og teknikk.

For å trene hangups, finnes det flere måter i komme i gang på. Ett eksempel er å ta tak i en bom du rekker opp til (eller kom deg opp på et vis), og hold i øverste stilling. Senk der deretter sakte ned.

Eller tren statisk. Hold deg i f eks 5 sek i øverste posisjon i bommen. Pause. Deretter 5 sek halvveis nedsenket.

Dette er bare noen små innspill, ville ha kjøpt en bok og søkt litt på nettet, evnt blitt med på kurs/treningsgruppe etc.

Re: Styrketrening for klatring (nybegynner, kvinne)
Mina Stokke #6721 27/06/2016 11:58 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvordan du trener klatring kommer veldig ann på alder og hvor godt vant du er med styrketrening/trening. Jo eldre du er, jo mer forsiktig må du være, og om du lite erfaring med styrketrening jo mer forsikting må du være.