Hvordan du trener klatring kommer veldig ann på alder og hvor godt vant du er med styrketrening/trening. Jo eldre du er, jo mer forsiktig må du være, og om du lite erfaring med styrketrening jo mer forsikting må du være.
På et såpass lavt nivå som du klatrer på er det etter min forståelse som regel best å kun klatre, fordi du har så mye å gå på her. Skaff deg mengdetrening slik at du får utviklet basisstyrke og basisteknikk. Styrkeøvelser bør være med tanke på skadeforebygging, ikke som et supplement for å bli sterkere klatremessig. Få også inn gode rutiner på oppvarming, ute som inne. Det er også som regel bedre å ha mange korte treningsøkter der man varierer, enn få lange økter hvor du tar deg helt ut. Med kort treningsøkt så gir man seg med treningen selv om man føler at man har mer å gi.
Personlig så mener jeg at du ikke bør gjøre noen øvelser på fingerbrett eller campusbrett med mindre du har null/minimal fremgang ved vanlig buldring og klatring. Ofte betyr dette at du minst klatrer på 8-tallet (gjerne 9-tallet). Ved fingerbrett og campustrening bør du også gå systematisk til verks, og følge et treningsprogram. Du bør også være forsiktig med håndtrener og klemmedingser etc, da mye bruk av disse fort kan gi belastningsskader.
Generelt så bør du ha langsiktige mål. Det finnes ingen snarveier for å bli god til å klatre, man må ta tiden til hjelp.
Pull-ups er ikke en veldig relevant øvelse for klatrere, jeg har klatret med kvinner som kanskje greier maks 6-7 pull-ups, men som er i stand til å buldre 7B og gå 8+ på tau. Og jeg har klatret med gutter som tar over 20-pull ups som knapt er i stand til å gå 8- på tau.