Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
prepping av ski?!
#62868 17/12/2007 10:58 PM
Findus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

jeg har, helt siden jeg fikk meg fjøl. tatt meg tid til å vaske, vokse (vanlig stearin og gammelt strykejern..hoho), og skrape fjøla. etter vær sesong.

nå som jeg har kjøpt ski blir jeg plutselig usikker.er det vanlig å vokse/preppe skia før og etter bruk?er dette et spørsmål om viljestyrke eller nødvendighet (eller begge deler).

trenger svar ganske kjapt, og takker og bukker for alt som måtte skrives!:wink

Re: prepping av ski?!
Findus #62869 17/12/2007 11:10 PM
Fersking
Fersking

Det her kan sikkert andre svare på bedre enn meg, men prepping av ski er en nødvendighet om du vil ha skia en stund. Henger selvfølgelig sammen med hvor mye du står på ski, men det er absolutt en god regel å preppe skia før man setter skia bort for sesongen så er de klar til neste. Jeg fikk iallfall pepp av sportsbutikken da jeg leverte inn skia mine etter to sesonger. Sålen var da ganske uttørka og opp-ripa. De som står mye på ski prepper nok flere ganger i løpet av sesongen da det finnes glidere for forskjellige typer snø og temperaturer.

ojojoj....
Findus #62870 18/12/2007 12:07 AM
Entusiast
Entusiast

her har du mye å hente.Du bør preppe skia minste hver 5 gang du bruker dem.Og før du begynner å bruke de, som nye, bør du mette sålen med minst 4 innvarminger av en varm voks som CH10. Skrape og børste til slutt. Før du så legger på "dagens" voks. CH10 sklir dårlig, men trekker bra inn i sålen.En bra glidet såle merkes VELDIG godt i forhold til en som ikke er glidet i det heletatt. Det sklir bedre, og er lettere og styre.Kantene bør også vedlikeholdes innimellom for best prestasjon fra skia.

Sjekk SwixSchool. Det er det mye bra info å hente, og er veldig greit forklart med videosnutter. Velg nivå og følg fremgangsmåte.

takk for ekspertråd må jeg si!
Findus #62871 18/12/2007 12:28 AM
Findus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

men er ikke min greie å sause in skia med supervoks fra en eller annen sportsforretning "of all do respect".

nå fikk jeg vertfall bekreftet at jeg bør preppe skia før jeg bruker de første ganga.så da leter jeg fram strykejernet og noen gamle stearinlys (som mor ikke gidder å samle mer på), og sauser inn skia med jemmemekka preppevoks..hoho

kan tenke meg, noen river seg å håret av fortvilelse, av min mangel på nøysomhet, men jeg får det til sånn, og kan gjerne anbefale det videre:wink(bare pass på å ikke holde jernet for lenge på en plass. da blir plutselig plasten uvenn med resten av skien:wink)

billigt er bra
Findus #62872 18/12/2007 1:07 PM
Medlem
Medlem

treng ikkje kjøpe den dyraste voksen i butikken. base prep er ein "transportvoks" som alpinister tar på rett etter renn for å beskytte sålen når skiene skal ligge i bil eller sånt. den funke faktisk finfint! glir ok på dei fleste føre.. også er den billig. gå ilag med et par kompisa og kjøp ein "bulk" då har du et par år.

da e lurt å smøra skiene av og til. etter kver tur er kanskje litt i meste laget, men noen ganga i løpet av sesongen blir skiene glade for. spesielt når det begynne i bli påskeføre/sugeføre. då vil du bli overraska over kor fort du kan skli fra andre viss du tar deg ein tur i smørebua;)

Findus #62873 18/12/2007 2:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Findus:men er ikke min greie å sause in skia med supervoks fra en eller annen sportsforretning "of all do respect".nå fikk jeg vertfall bekreftet at jeg bør preppe skia før jeg bruker de første ganga.så da leter jeg fram strykejernet og noen gamle stearinlys (som mor ikke gidder å samle mer på), og sauser inn skia med jemmemekka preppevoks..hohokan tenke meg, noen river seg å håret av fortvilelse, av min mangel på nøysomhet, men jeg får det til sånn, og kan gjerne anbefale det videre:wink(bare pass på å ikke holde jernet for lenge på en plass. da blir plutselig plasten uvenn med resten av skien:wink)

Selv bruker jeg helst bare lilla stearinlys, alle vet at lilla er en hard farge og derfor sitter i lenger. For å ikke kaste bort for mye penger på masse små stearinlys, kjøper jeg bulk-pakning med lys uten veke på butikken. De billigste lysene er mer enn gode nok for vanlig bruk, ingen grunn til å gå for f.eks adventslys med glitter på, eller de lysene som har mange armer ut fra én (selv om f.eks 3-armet lys gjør det raskere å smelte på strykejernet).

Har du prøvd med telys noengang?

telys funker det
Findus #62874 18/12/2007 2:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

telys funker som pokker det. Men det er egentlig ganske upraktisk å bruke. Jeg har en stor kloss med gul og en stor kloss med lilla voks. Den lilla bruker jeg fra november tom medio mars, den gule fra medio mars tom juni.

Selv prepper jeg vel skia hver 10-15 skidag eller når skia har fått sår som krever operasjon eller ptex og sørger for å sette dem skikkelig inn når sesongen slutter.

Dette er såklart for lite og uspesifisert til å få optimal glid, men det virker hvertfall som jeg klarer å vedlikeholde sålen så den ikke tørker ut og blir helt jævlig på våren. Men når såle og kanter ser ut som om man har latt en barnehage få utfolde seg med et godt utstyrt verksted blir ikke gliden i bakken så voldsom på noe føre.

Findus #62875 19/12/2007 11:00 AM
Medlem
Medlem

Skal dere ha billig voks kan dere kjøpe pakninger med pulver fra hobbybuttiker som de bruker til å lage lys av. Dette har jeg faktisk brukt på renn ol i tekniske grener hvor glien ikke har så mye å si. Slik voks er grisebillig (billigere enn å kjøpe ferdige lys) og det funker! Inneholder faktisk litt fluor og mener jeg å huske (aner ikke hvorfor hehe)

Baseprep er også bra...og ville faktisk brukt det isteden for CH10 + det er billigere...:grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå