Skiene du har valgt, er nok litt for korte. Som nybegynner vil du nok synes de er lette å kjøre med helt i starten...men når du blir bedre, så vil du fort oppleve at skiene blir veldig vinglete og ustabile når faten øker i takt med din egen fremgang på teknikk og følelse.
Jeg var nybegynner under fjorårets sesong (06-07), og skiene jeg kjøpte da (og som jeg kommer til å bruke også denne sesongen) er 170 cm. Selv er jeg 180.
Og jeg føler nok allerede nå at skiene muligens er LITT for korte. Langt ifra noe problem ennå, men for off-piste kjøring, og i høyere fart så tror jeg muligens dette blir et problem etter hvert.
Når dine er 21 cm kortere enn deg, så er de nok minst 11 cm for korte.
Men, når dette er sagt, så kommer det hele an på hvor mye du kjører i løpet av sesong. Er det snakk om en helg eller to, så har du ikke SÅ mye å bekymre deg for. Da vil det ta lengre tid å bli en god skikjører.
Selv kjørte jeg 15-16 dager forrige sesong, og det blir minst like mye denne sesongen. Da klatrer man raskere opp læringskurven.
Viktigst av alt er likevel: prøv skiene dine! Se hvordan du liker dem. Hvis de funker til ditt bruk, og du ikke MÅ ha ski å kjøre super-G svinger med i høy fart, tror jeg ikke det er særlig stress.