Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Boot eller True Senter?
#61695 20/02/2008 2:30 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei jeg har kjøpt meg ny twintip ski frå Sport-Conrad og bestilte skina med Boots Senter, Volk Ledge. er dette dårlig til park og slikt? Er det mulighet og sjifte? er det verdt det?:P

oops!
kripet #61696 20/02/2008 8:44 PM
Entusiast
Entusiast

e bestilte fra sport conrad e å, og du burde tatt true center. da e ski opptimal for jibbing. og ja, d e verdt å skifte!! men du kan levere på ein sportsbutikk, så betaler du ca 250kr. boot da blir ski bakstilte, du kan ødelegge leggene når du lander switch, men vis du kjører pudder så kn du ha boot;)

Takk
kripet #61697 20/02/2008 8:47 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar;) Noen andre formeininger?:p

Re: Boot eller True Senter?
kripet #61698 21/02/2008 9:48 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med midtstilte bindinger (true center) får du bedre balanse på rails, det blir lettere å svinge (bedre kontroll) når du kjører switch osv. Eneste bakdelen med midtstilte bindinger er hvis bare bruker skia til å kjøre "riktig vei" (relativt begrep:grin ) med. Men det regner jeg med at du ikke skal?? :razz

kripet #61699 21/02/2008 10:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nei, men presset på leggene kan bli litt større. Men hvis du kjører på en twintipski (som er beregna på park) så har den såpass bra fleks at det ikke skal gå noe mer utover leggene. Litt vanskeligere å lande switch med en ski som har bakmonterte bindinger men...:razz

kripet #61700 21/02/2008 11:12 AM
Fersking
Fersking

Fint.. Har et par eldre Salomon 1080 som er bootmount. De får holde til neste sesong. Da kommer jeg til kjøpe meg noen true twintip.. sikkert Line Invader. Dama arver nok Salomon skiene, så det er like greit å la bindingen stå slik de er. Så lenge det kun gjør det vanskeligere og ikke skadelig med boot mount så får jeg ta det som trening.

Hei
kripet #61701 21/02/2008 1:01 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvor mye tar egentlig ein vanlig sports butikk for å sjifte plass på bindingene?

kripet #61702 21/02/2008 1:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vi tar 150kr:grin

En gammel dumming spør:
kripet #61703 21/02/2008 1:30 PM
Ivrig
Ivrig

Er dere nogenlunde sikre på definisjonene Boot senter og True senter? Kan dere gi meg en forklaring på dette; med teskje? Jeg er nok litt desorientert, men; har ikke dette med bindingsmontering også ganske mye å si mht skikonstruksjon og egne erfaringer å gjøre?

Jeg forstår det dersom spørsmålet mitt virker provoserende; men; jeg interesserer meg for problemstillingen. Kan noen brife meg; med teskje!

teskje
kripet #61704 21/02/2008 1:50 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kunne også tenkt det med teskje:D

ok
kripet #61705 21/02/2008 2:13 PM
Medlem
Medlem

litt feil å bruke boot center da dette betyr midt på støvelen. Du har som oftest 2 monteringsvalg på twintipski som blir levert i dag. Det er classic (altså bak) og progressive(mange forskjellige ord på denne) som er litt lengre fram. Det er fortsatt ikke helt på midten av skien. Skal du midtmontere er det best å finne vippepunktet på skien eller måle med måleband. Og nei, du kan ikke ødelegge leggene på å lande switch med bakmonterte ski. Forskjellen er at du har litt mindre lengde som støtter opp, og det kan derfor bli noe vanskligere. Om jeg ikke husker feil er bakmontert(altså deres "boot center" det som defineres som core center på en vanlig ski. Altså midt på kjernen. Mulig jeg husker feil her men. Skal du ha en ren park eller ren bc-jibbeski, bruk midtmontering. Skal du ha en allround ski som også brukes i park, bruk progressive. Skal du ha en kjøreski eller pudderski, bruk classic (bakmontering). Er det ikke 2 oppmerkinger på din ski, kan du måle opp vippepunktet på skia og sette en strek midt mellom den og classic. Det er progressive. sånn ca.

..
kripet #61706 21/02/2008 2:27 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg ska i hovedsak bruke skien til å renne litt i vanlige løyper, og så litt park utenom. Stort sett bare hopp. Men blir sikkert kansje rails og sånt seinere;)

kripet #61707 21/02/2008 3:01 PM
Ivrig
Ivrig

Nå skal jeg vær vanskelig uten at jeg mener å være vrang:

Er midtpunkt støvelsåle det ekstremt riktige rotasjonspunkt?

Er ballansepunkt ski det ekstremt riktige rotasjonspunkt dersom skien ikke er TOTALT symmetrisk, og hva dersom skiene ikke er totalt symmetriske?

Hensikten med spørsmålene har mye sammenheng med at her er det mye snakk om erfaringer og kjørestil. Det kan selvsagt her gis råd, ja meget gode råd. Mange som lurer på dette er unge, og jeg forstår veldig godt spørsmålene. Jeg vil bare anbefale at dere ekspimenterer litt med dette selv, men, husk da at forskjellige ski har forskjellige egenskaper. Om dere føler for å flytte bindingene, så gjør det, DERE LÆRER!

MEN: Det finnes ingen fasit på dette. Følg deres egen intuisjon. Det er ikke noe annet som utvikler dere og sporten betre!

Beklager!
kripet #61708 21/02/2008 3:09 PM
Ivrig
Ivrig

Følgende setning:

"Er ballansepunkt ski det ekstremt riktige rotasjonspunkt dersom skien ikke er TOTALT symmetrisk, og hva dersom skiene ikke er totalt symmetriske?"

Endres til kun:

"Er ballansepunkt ski det ekstremt riktige rotasjonspunkt dersom skien ikke er TOTALT symmetrisk?"

(ja jeg er distre og pirkete)

kripet #61709 21/02/2008 3:45 PM
Fersking
Fersking

Jeg er ingen ekspert, og har ikke prøvd slike ski. Men.. True Twintip-ski... (som Line Invader)som er helt like i begge ender.. Balansepunket blir da nøyaktig midt på skien. Slike ski bør i teorien være de skiene som er best for kjører som står like mye begge veier. De bør også i teorien være de som spiller lettetst og er lettest å balanesere med på rails. Men de vil ikke være særlig gode å kjøre rask sikksakk ned en bakke med..

kripet #61710 21/02/2008 3:46 PM
Fersking
Fersking

Mye trykkleif.. spinner selvfølgelig.. og balansere

kripet #61711 21/02/2008 3:59 PM
Ivrig
Ivrig

Godt, for meg, å se at det ikke bare er gamlinger som meg som har litt problemer med kommunikasjonen mellom hjerne og tastatur "Grusen"!

Vi er muligens enige om at her er det 3 hovedpunkter:

- Balansepunkt støvel i forhold til kropp?

- Balansepunkt ski; avhengig av total symmetrie ski, eller ikke?

- Det viktigste: Egne erfaringer?

ja
kripet #61712 21/02/2008 4:17 PM
Medlem
Medlem

Skal du ha en ski til bare å svinge med, kjøper du enkelt og greit ikke en twintip ski da tuppen bak går en god del ut over svingradiusen. Jeg skjønner ikke helt hva du skyter inn alle de "hovedpunktene" her animal. Det er et faktum at dersom du kjører og lander mye switch, er det bedre å ha en ski som er like lang begge veier, da dette blir mer fartsstabilt og bedre å lande med. Og balansepunkt vil være det riktige monteringspunktet i.h.t rotasjon, da det er like mye ski som du skal dra med deg både framfor og bakfor støvel. Dette har ikke mye å si om skien er totalt symmetrisk, fordi det ofte skiller lite på innsving mellom front og bak på en dedikert parkski. Ser du på løssnøski med twintip vil du her finne større forskjell, men her bruker du mye mer tid forlengs eller baklengs. Twintip her vil være i hovedsak for baklengslandinger og kanskje noe cruising. Men mesteparten foregår jo forlengs. Erfaringer gjelder selvsagt. Kripet: Jeg vil anbefale deg å bruke progressive montering da det virker som du kanskje og kjærer litt løssnø og ikke så mye park? Det er vanskeligere og krever mer teknikk og krefter å kjøre pudder med midtmonterte ski. Dette er ikke no å være pirkete på, det er enkelt og greit bare sånn det er.Håper du skjønner det.

kripet #61713 21/02/2008 4:52 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg forstår kun deler av det du skriver. Tenker da mest på siste setning jeg refererer til nedenfor:

"Det er et faktum at dersom du kjører og lander mye switch, er det bedre å ha en ski som er like lang begge veier, da dette blir mer fartsstabilt og bedre å lande med. Og balansepunkt vil være det riktige monteringspunktet i.h.t rotasjon"

men det besvarer ikke følgende:

- Hva mener du med balansepunkt?

- Balansepunkt støvel i forhold til kropp.

- Balansepunkt ski i statisk posisjon i forhold til rotasjon. At det er lik lengde bak og frem på skiene betyr ikke at rotasjonsmomentet er likt for fram og bakski. Da må skiene være totalt symmetriske! (Se dette i sammenheng med balansepunkt støvel også).

jøss
kripet #61714 21/02/2008 7:52 PM
Medlem
Medlem

Vippepunkt er et annet ord for balansepunkt. Det vil si det punktet der skien er vannrett om du balanserer den på en tynn kant(dette sier egentlig seg selv, og det vet de fleste som står på ski) Dette blir brukt på blandt annet telemarkski og langrennski, der tuppen på skoen skal ligge på vippepunktet på skien. På alpint er det midtpunktet på støvelen som skal være på vippepunktet (for midtmontering) Midtpunktet på støvelen (noe som oftest er markert med en strek på sålen under alpintstøvler) er det som skal stå på balansepunktet eller evt progressive montering eller classic alt etter. Har du kanskje noen bedre løsning for montering for å få bedre rotasjon så vil jeg gjerne høre den. Si meg, står du på twintip, eller sitter du bare på forumet å funderer på monteringspunkt.

kripet #61715 21/02/2008 8:04 PM
Ivrig
Ivrig

Det du skriver vet jeg jo "Olav"! Dette med ski og midtpunkt ved symmetriske ski er greit. Dette med balansepunkt på ski som ikke er symmetriske er ikke greit mht dreiemoment. Dette med med midtpunkt såle i forhold til kroppen, hva som er ideelt er ikke greit, kan du fysisk forklare hvorfor midtpunkt såle muligens er det ideelle? Hva med erfaring og ikke bare spørsmål?

haha
kripet #61716 21/02/2008 8:22 PM
Medlem
Medlem

nei jeg kan ikke forklare deg fysisk hvorfor det er greit, og jeg snakker av erfaring fra både meg selv og mange andre jeg vet kjører med samme montering. Med ski som ikke er "symmetriske"..mener du ski som har forskjellig innsving tail og nose? Syns du blåser dette voldsomt opp på en liten filleting. Det har ikke helt så veldig mye å si(etter min mening) om du monterer den 1cm fram eller bak eller hvor du nå enn måtte ønske. Det som stort sett gjelder er den som er på toppen av planken, altså kjøreren. Søk litt på forumet eller nettet så finner du sikkert svar på det meste. Om ikke kan du jo gå til en sportsbutikk og kanskje ta med deg en teskje? (etter som du ville ha det inn med nettopp en teskje) Eller så kan du jo prøve å kjøre twintip selv?

Når det gjelder Kripet som skulle ha hjelp her så vil jeg anbefale deg progressive (som jeg beskrev tidligere) eller så anbefaler jeg deg at du kanskje låner deg noen ski som er midtmonterte og prøver det så finner du jo ut hva som passer best for deg.

kripet #61717 21/02/2008 8:37 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg stiller noen spørsmål på tråden før du begynner å kverulere over mine spørsmål "Olav"! Les hele tråden på nytt.

Dette temaet har vært oppe mange ganger og det er jo det fysiske det koker ned til vedrørende tidligere spørsmål (søk på FF).

Jeg har hele tiden ment at det her er for mye pirk mht bindingsplassering og at erfaringer er viktigere!

hehe
kripet #61718 21/02/2008 9:55 PM
Medlem
Medlem

jeg kverulerer nok ikke:) og jeg følte igrunn at jeg svarte på spørsmålet ditt. Ha en fin kveld:)

Hei
kripet #61719 21/02/2008 10:04 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Så du anbefaler meg "True Senter"?

kripet #61720 22/02/2008 10:19 AM
Medlem
Medlem

Det er vel egentlig flere måter å midtmontere bindinger på ski.

En måte er å midtmontere etter lengde. En usymmetrisk ski vil mest sannsynlig ha ulik lengde og høyde på tuppene, så det vanligste er nok å legge skien på et plant underlag med en rett vinkel opp til tuppene, måle skien og montere bindingen ved den halve lengden. Dette er nok den metoden som brukes mest ved midtmontering. Det er også mulig å ta tuppene med i beregningen. En annen metode er å midtmontere etter den effektive lengden, altså den delen av skien som er i kontakt med snøen.

En annen måte å midtmontere bindinger er etter vekten/massen på skien. Da må balansepunktet til skien, punktet der forski og bakski er like tunge, finnes. Usymmetriske ski har bredere forski enn bakski, men det tykkeste punktet til skien ligger bak midten om en måler etter lengde. På usymmetriske ski vil det variere hvor dette punktet ligger ut i fra konstruksjonen på skien.

"Boot/core senter" tror jeg er det stedet der skien er smalest og kjernen tykkest. Kan hende jeg tar feil her. Tilsvarer dette det Olav beskriver som classic-montering?

På en symmetrisk ski vil alle disse punktene ligge på samme sted.

Når det gjelder spørsmålet til Kripet vil jeg anbefale å montere på "true senter" hvis du bare skal kjøre park eller kjøre mye switch. Hvis du også har tenkt til å bruke skiene til kjøring og kanskje litt pudder vil jeg anbefale en slik progressive-montering som Olav beskriver. Hvis du allerede har bestilt skiene bør du teste de før du monterer om.

kripet #61721 22/02/2008 4:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hovedproblemet her er vel at vi ikke har felles benevnelser mellom ulike skimerker og skityper på hva som er hvilken montering. Det beste hadde vært å legge alle begreper som "boot centre", "core centre", "true centre", "classic", "progressive", "freeride mount." "modern", "newschool" etc. døde.

Istedet kan vi bruke % framski av kontaktlengden, dette er universelt og enkelt. classic/freeride montering (midtstøvel på smaleste punkt), ligger normalt på ca 55%, (en prosent utgjør ca 1,5 cm avhengig av skia.)true centre/modern er 50%.

Hadde dette blitt en norm hadde monteringsdiskusjon på nett blitt vanvittig mye enklere.

Heilt enig
kripet #61722 22/02/2008 4:58 PM
kripet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heilt enig! Alt hadde våre så mye lettere då!

true center??
kripet #61723 22/02/2008 9:10 PM
Fersking
Fersking

bør jeg montere true center altså på midten etter lengde på usymmetriske ski eller blir dette feil i forhold til balansepunktet og skien blir bare helt fucket og kjøre begge veier med og å rotere og på rails??+har ikke skjønt dette med true center i forhold til symmetrisk og usymmetrisk.

på en symmetrisk ski vil det jo naturlig vis være akkurat på midten etter lengde og balanse men ikke på usymmetriske??+ veldig forvirrende

noen god forklaring??+

kripet #61724 22/02/2008 10:21 PM
Medlem
Medlem

De fleste som kjører midtstilt kjører med usymmetriske ski og har ingen problemer med det. Hvordan de blir å kjøre avhenger litt av hvordan ski det gjelder. For Salomon Dumont-promodellen har jeg sett reklame med at de er laget for å kunne monteres foran midtstilt, uten at jeg vet noe mer om hva de mener med det.

Hvis du midtmonterer usymmetriske ski kommer du nok til å merke at switch-egenskapene blir bedre, mens skiene blir litt dårligere forlengs og ikke særlig egnet for pudder. Balansen på rails og hopp kommer nok til å bli bedre.

salomon 1080
kripet #61725 23/02/2008 10:03 PM
Fersking
Fersking

det er salomon flyer 1080 ski

Re: salomon 1080
kripet #181886 05/09/2020 3:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem
This skis is good for jibbing?
The bindings are 61cm from the front of the skis, and 59.5cm from the rear.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=181934938

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå