Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Perverst av NRK om brattskikjøring
#6107 20/05/2006 8:56 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

NRK klarer å sende en gladsak om brattskikjøring lørdag på Dagsrevyen drøye 18 min. ut i sendingen (sjekk Nrk nett-tv) med en innledende setning om at Tomas døde torsdag.

Saken er i og for seg grei, men slik den fremstår nå i dag er det perverst å sende en sak om folk som lærer seg brattskikjøring, faller og ler osv. med tanke på hva som nettopp skjedde med Tomas på Everest.

Ta en titt på innslaget på nett-tv og se selv.Send så en protest til Nrk hvis du er enig med meg.

Jeg reagerte på det jeg òg.
Veilederen #6108 20/05/2006 9:15 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis nrk vil vinkle frikjøring til en allmen idrett som alle kan prøve seg på, så greide de det veldig bra! Dette fører til at flere kommer til å prøve seg i bratte heng som de ikke har ferdigheter til å mestre. Dette fører til flere skader, og negativ fokus på frikjøring. Vi vet hva som har skjedd med basehopping. Man skal ha respekt for fjellet. Frikjøring skal ikke gå under samme katogori som orientering og langrenn i skog og mark, man trenger tross alt en del ferdigheter og kunnskaper for å drive med brattkjøring i Jotunheimen! Hvis de skal si noe om ulykken som skjedde på tirsdag, må de i hvert fall uydype det litt, slik at folk kan få et bilde av hvor trist denne hendelsen er for veldig mange personer.

Respektløst?
Veilederen #6109 20/05/2006 10:20 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva er det som er perverst? At nrk har et innslag om en legende innen skikjøring fra høye fjell, et innslag som er planlagt langt før den tragiske ulykken. Nei verden går videre mine damer og herrer. Har levd lenge nok til å se mine klatrepartnere forsvinne, men en ting er jeg overbevist om: De som ikke er blant oss lenger, som hadde samme interesse som oss ville nok satt pris at media har et positiv fokus på denne aktiviteten. Savnet dere at nrk sa hvor farlig og dumdristig dette stuntet var, det er det som er vanlig mediaskikk i slike saker. All honør til nrk for rett fokus!

Conan
Veilederen #6110 20/05/2006 10:33 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Forstår du ikke dette, så er det helt greit. Vi andre får bare holde vårt fokus på dannelse for medier.

Kjære veileder!
Veilederen #6111 20/05/2006 10:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Når du kjære veileder får dette i perspektiv, vil du nok skjønne hva jeg mener! Og du villedning: You ether teach or climb.........

vel..
Veilederen #6112 20/05/2006 11:27 PM
Medlem
Medlem

det er en stor forskjell på å kalle idretten for dumdristig og å vinkle det slik at det virker som alle som kan få på seg at par ski kan sette utfor en brattside!?! Jeg har selv mistet en kamerat på ski og vet at det ikke er rare faktorene som skal svinge ene eller andre veien før forskjellen er mellom liv og død som f.eks for Thomas Olsson..er enig i at vi må huske på hvilken følelse skikjøring gir oss når vi er ute, men er smakløst å sende et slikt innslag rett etter at de har gått ut med en melding om at T.O sannsynligvis er funnet omkommen....min mening!

NRK
Veilederen #6113 21/05/2006 1:34 AM
Entusiast
Entusiast

hadde helt sikkert ikke blitt felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for denne saken, men jeg er enig at det er smakløst og dårlig timing å nevne Tomas Olssons fall i en bisetning i begynnelsen.

Alle som ser reportasjen vil se at det er farlig, og NRK kunne brukt noe annet som eksempel for å vise at bratt skikjøring er farlig. Det som er mer bekymringsfullt er at NRK som Turbo_lien sier framstiller frikjøring som noe Ola Hvermannsen kan gjøre.

litt forskjell
Veilederen #6114 21/05/2006 4:41 AM
Entusiast
Entusiast

det er vel strengt tatt litt forskjell på ekstrem brattkjøring som olsson/granheim drev med en frikjøring.

det er jo som å sammenlingne slalom med utfor.

men selvfølgelig er det dykt trist når man leser om slike ulykker. kondolerer til begge familier! tenker på dere!

btw; var det bare meg som så friflyt erlend i bakgrunnen på repotasjen??

Perverst?
Veilederen #6115 21/05/2006 8:55 AM
Fersking
Fersking

Hva i all verden var perverst med denne reportasjen? Kom vel tydelig frem av reportasjen at brattskikjøring kan være svært farlig. Ser ingenting feil med å sende reportasje om brattskikjøring.

TV-innslag
Veilederen #6116 22/05/2006 9:13 AM
Medlem
Medlem

Innslaget ble laget under Fri Flyts HighCamp, noen dager før ulykken på Everest, og det er riktig undertegnede var med på opptakene. NRK får selv svare for måten de presenterer dette på, men tanken var vel å forsøke å forklare tv-seerne hva som driver noen til å holde på med skikjøring i bratte fjell.

Uansett vinkling...
Veilederen #6117 22/05/2006 9:54 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...var det fritt fram og melde seg på brattkjøringskurset? Ingen forhåndsjekk av skiferdigheter?

Så jo folk som ikke klarte å holde seg på beina, og skle ganske ukontrollert nedover, en meter unna stein som stakk opp. Kunne fort blitt et mye 'verre' innslag...

Greit å trene på å kjøre brattere enn man er vant til, men bør kanskje ha en hvis basis inne, og kanskje prøve seg et sted hvor det ikke stikker opp steiner hvis det er på grensen til hva man klarer?

Hvorfor?
Veilederen #6118 22/05/2006 12:07 PM
Entusiast
Entusiast

"Hvorfor" er spørsmålet som dukker opp når vanlige mennesker hører om dødsulykker under utøvelse av fritidsaktiviteter. Jeg synes innslaget forklarer det på en rimelig god måte. Det er heller ikke dumt å fortelle Ola "Severin Suveren" Nordmann at man skal gå på kurs for å lære seg tekniske øvelser.

At NRK har lagt seg på fnise-linja (som TV2) når de presenterer innslag funker ikke alltid like bra. Her synes jeg kanskje Børde kunne ha jobba litt mer med å holde maska da han refererte til ulykken til Tomas.

Jeg mistenker at siden de kjørte var ganske så ueksponert, spesielt siden NRK var på slep. Men at de som ikke kan kjøre ski velger å gjøre det uten hjelm, plager meg mer enn at det finnes småstein her og der. Når det er sagt, synes jeg at alle skal kjøre med hjelm, alltid. Kanskje det skulle ha vært et krav på brattkjøringskurs (med Krinken på slep)?

Mer om brattskikjøring
Veilederen #6119 22/05/2006 1:39 PM
Medlem
Medlem

Litt mer oppklaring: Vårt lille brattkjøringsverksted under HighCamp var en unik mulighet for deltakerne til å gå på tur med en av verdens fremste skibestigere, Davo Karnicar. Det var altså ikke et kurs. Vi satte ikke noen bestemte krav til utstyr eller ferdighet. Under HighCamp er et av hovedprinsippene at deltakerne har ansvar for sin egen sikkerhet. Vi gikk en helt vanlig topptur på Steindalsnosi. Her er det stort sett udramatisk å falle, og folk fikk muligheten til å prøve teknikken i bratt terreng. Vi fikk gode tilbakemeldinger fra de som var med. De aller fleste brukte hjelm.

Personlig likte jeg heller ikke måten innslaget ble introdusert på.

litt å ta tak i, masse å ignorere
Veilederen #6120 22/05/2006 2:32 PM
Medlem
Medlem

problemene først, det er vel egentlig "filleproblemer" i realiteten:

1. koblingen mellom ulykken på everest og innslaget var smakløst - det burde nrk spart seg for. det er forøvrig liten sammenheng mellom highcamp og en ekspedisjon til everest. nrk er litt "seoghør" her.

2. nrk's norge rundt-aktige ramme rundt innslaget gir et litt vridd virkelighetsbilde - fordi det er vanskelig å formidle realitetene i skikjørernes verden: det er en verden forbeholdt de innvidde, å forstå motivasjon, kunnskap, ferdigheter og alle vurderinger man gjør, framstår som umulig for onkler og tanter, mannen i gata og selvfølgelig redaksjonen i nrk.

noe bra med inslaget også, som kanskje heller ikke spiller noen rolle, i alle fall for "hvermannsen":

1. frikjøring, bratt eller ikke, KAN være farlig. men det kan langrenn, akebrett og trehjulssykkel også være. og det er klart, alle kan bli habile brattkjørere - det handler bare om kunnskap og erfaring, slik nrk legger opp til å vise. fint!

2. det var da et godt innslag med tanke på å vise for alle hva som faktisk kan drives med i mai måned? bedre dette enn en reker-på-brygga-reportasje fra drøbak...

så hva mener jeg da? jo, at dette var fint og interessant innslag - med en usmakelig innledning, og fra et ståsted som jeg ikke helt kjenner igjen. men hei - kjør på nrk.

Ikke noe å si på det
Veilederen #6121 22/05/2006 3:58 PM
Medlem
Medlem

I løpet av et år er det ganske mange som må bøte med livet på et forsøk å nå toppen av mt.everest. Så det er ikke noe å klandre nrk for fordi de sender en sånn reportasje i samme tid som denne ulykken skjer. Mange av oss skifolk tar oss bare nær av en sånn sak fordi han var en av de første som skulle kjøre på ski ned fra verdens tak. Å som Conan sa var nok denne reportasjen planlagt før ulykken på mt. everest skjedde. Så slutt å syt!! Life goes on

Sikkerhet
Veilederen #6122 22/05/2006 4:39 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ja ,det føles usmakelig å se en slik reportasje etter en så tragisk ulykke. Einar Lunde kunne spart seg for enkelte smil, og reportasjen kunne vært mer saklig rettet mot hva brattkjøring innebærer. De kunne erstattet visse kose elementer med mer saklig info.

Men de vinklet i alle fall saken i riktig retning. Fokus var at brattkjøring kan være farlig. Faktisk ga innslaget inntrykk av at denne turen var mye farligere enn hva jeg vil si den var i utgangspunktet. På denne turen var det kun tre fall, alle tre ble vist i innslaget.

Av de tre som falt, så hadde i hvert fall to av dem mer enn 20 års alpin erfaring hver. Ikke like mye topptur erfaring, men tilstrekkelig til at det var ikke var uforsvarlig.

Deltagerne var godt sikkerhetsmessig utrustet, med unntak av en eller to uten hjelm. De var selv veldig klar over at de burde hatt hjelm.

Fri Flyt sørget for trygge rammer under denne og flere turer på HighCamp.

Brattkjøring på egen risk
Veilederen #6123 10/11/2007 11:21 AM
Medlem
Medlem

Når det gjelder ekstremsport så er vel brattkjøring en av de sportene som er mest uforutsigbar,da tenker jeg på snøras og feil som gjøres.For selv om det er optimale forhold så kan raset gå,en snøskavl kan rase ut etc.Da nytter det ikke hvor god du er hvis snøen raser avgårde under deg,eller at raset har gått og du har klart deg men at du plutselig står på blåis og stupbratt.Det kan man ikke gardere seg mot,så det er en bagasje man må ta med seg at ting kommer ut av kontroll en eller annen gang.Sånn er det bare.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå