Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye twintip "allround" ski til nybegynner
#60650 04/05/2008 11:53 AM
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 9
Dale Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 9

Jeg har nå rennt 2 sesonger på noen billige carvingski som var 154cm lange, altså allt for korte til meg som er 175cm høy og 85kg.

Derfor tenkte jeg meg å kjøpe meg noen nye twintip ski. Har lenge hatt lyst til å kjøpe meg k2 PE men har lest litt at de er litt vanskelig å renne på for nybegynnere? Tips om andre gode ski i prisklassen 4-5 tusen med binding?. Tenker å renne 40%løype 50 Offpist og 10 park(nybegynner på ski så kaster meg vell ikke på de størte hoppene først:P)Også litt usikker på lengde, tenkte på enten 169 eller 174, har bare erfaring med korte ski så kansje litt voldsomt å gå opp til 174?

Dette ble kansje litt mye på en gang men takker på forhånd for svar:P:D


Re: Nye twintip "allround" ski til nybegynner
Dale #60651 04/05/2008 3:56 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 41
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 41

For å ta lengden først så er det en smakssak. På twin-tips ville jeg personlig gått for den lengste, men jeg ha stått en god del på ski.

Jeg jobber i en sportsbutikk, og hvis du hadde kommet til meg og sagt at du skulle kjøre bare 10% i park ville jeg aldri anbefalt deg en twin-tip-ski. Med tanke på at du skulle kjøre 50% offpiste og 40% preparert løype, ville jeg nok anbefalt deg en "all-mountain-ski". Dette er en carvingski som er litt bredere på midten enn en vanlig bakkeski.

HEAD twin-tip-skiene er nok de som har mest innsving, så de er nok de beste til vanlig kjøring i preppa bakke. Men de er forholdsvis smale, så de er ikke noe særlig å dra med ut i løssnøen. I tillegg kommer toppmodellen (J.O pro) til å koste over 8k (med binding) neste år.

PE er en bredere Twin-tip. Det gjør at den er bedre i løssnøen, men den har mindre innsving som gjør at den ikke svinger like godt i preppa bakke. I tillegg er den litt tung, noe som gjør at den er litt vanskeligere å håndtere, spesielt for nybegynnere.

Håper du ble litt klokere. Det er bare å spørre hvis det er mer du lurer på :wink

Lykke til!


Re: Nye twintip "allround" ski til nybegynner
Dale #60652 05/05/2008 7:19 PM
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 9
Dale Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 9

Ok, takker for svar:) men ja, kommer sikkert til å renne litt mere park etterhvert så vist vi sier 30park 40offpiste og 30 løype, hvilke twintips til 3-5tusen ville dere anbelfalt til en nybegynner?


Re: Nye twintip "allround" ski til nybegynner
Dale #60653 06/05/2008 10:03 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 8
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 8

Jeg kjøpte meg thruster skiene fra salomon for et år siden. Jeg har stått en del på ski fra jeg var liten, men har nesten kun stått på brett de syv siste årene. Så jeg kan vel bli sett på som en nybegynner...

Synes disse skiene er ekstremt digge å kjøre med. Fine twin tip ski å starte med, og de er funker veldig bra over alt!:cool

På det med lengden har jeg valgt noen litt korte, men det er som sagt tidligere en smakssak. Med korte ski synes jeg det er lettere å snu seg å kjøre switch o.l. men er mer stabilt med lengre ski. Det å switche med lengre ski er selvfølgelig noe som sikkert ikke er så alt for vanskelig å lære seg:)


Re: Nye twintip "allround" ski til nybegynner
Dale #60654 06/05/2008 10:05 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 8
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 8

Jeg kjøpte meg thruster skiene fra salomon for et år siden. Jeg har stått en del på ski fra jeg var liten, men har nesten kun stått på brett de syv siste årene. Så jeg kan vel bli sett på som en nybegynner...

Synes disse skiene er ekstremt digge å kjøre med. Fine twin tip ski å starte med, og de er funker veldig bra over alt!:cool

På det med lengden har jeg valgt noen litt korte, men det er som sagt tidligere en smakssak. Med korte ski synes jeg det er lettere å snu seg å kjøre switch o.l. men er mer stabilt med lengre ski. Det å switche med lengre ski er selvfølgelig noe som sikkert ikke er så alt for vanskelig å lære seg:)


Re: Nye twintip "allround" ski til nybegynner
Dale #60655 06/05/2008 11:54 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 143
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 143

har to gode valg:

1. Head MOJO 90, nydelig twintipp som er bred og god, men stiv nok til bakkekjøring.

2. salomon Ten-eighty foil, noe mer carve en skia over, men også mykere.



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå