Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Aconcagua
#6027 13/09/2007 6:55 PM
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 3
Karina Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 3

Noen som har vært på Aconcagua? Jeg lurer på alt smile


Hvitserk
Karina #6028 13/09/2007 9:13 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 277
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 277

Du kan sjekke hos Hvitserk. De har god peiling på Acon.

http://www.hvitserk.no


Re: Aconcagua
Karina #6029 14/09/2007 8:03 AM
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 220
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 220

Dersom du lurer på alt, reis med guide (f.eks Hvitserk). Har du derimot litt peiling på fjell, organiser selv. Fint fjell, mye sand og ganske mye folk til tider (spesielt på normalveien). Se opp for idioter som aldri burde vært der!


Gjør det selv?
Karina #6030 14/09/2007 5:30 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 55
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 55

Hvis du har vært en del i høyden før og arrangert andre lengre turer (min 2 uker) ut i bush'n så er det nokså uproblematisk å arrangere alt selv. Trenger bare å leie muldyr. Det en fordel å snakke spansk.

Lykke til.

Siden du lurer på alt vil jeg anbefale deg å først lese det som står skrevt om Aconcagua på summitpost.org. Deretter kom tilbake med mer nøyaktige spørsmål.


Takker så langt :)
Karina #6031 14/09/2007 7:21 PM
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 3
Karina Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 3

Jeg vet hvitserk arr turer, men må ærlig innrømme at jeg ikke er så veldig interessert i å gå sammen med andre jeg ikke kjenner, mye rart.. Finnes det lokale guider evt? Snakker ikke spansk, så det kan jo muligens bli en tanke vanskelig.


Guide?
Karina #6032 15/09/2007 8:29 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 55
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 55

Hvis du ikke liker å dra sammen med folk du ikke kjenner ville jeg ihvertfall ikke dratt sammen med en lokal guide. Da kan det også skje mye rart... Dessuten tror jeg dere får problemer med å finne en lokal guide som snakker engelsk.

Uansett, det er flere lokale guideselskaper i området. Det er faktisk en hel industri der nede som lever av folk som skal bestige Aconcagua.

For å se litt realistisk på det så har du såvidt jeg har skjønt kun (?) vært på Kili av høyere fjell. Istedenfor å måtte hyre inn en guide eller være med på Hvitserktur ville jeg heller anbefale at du går "gradene" selv ved å bestige noen andre fjell først, drar på noen kurs, for så å dra til Aconcagua om 2-3 år på en tur du arrangerer selv.

Noen artige fjell man kan gjøre unna på veien er Damavand, Ararat, Aragats (Armenia), Kazbek, noen 5-6.000 metere i Chile/Argentina/Mexico/Equador, Elbrus, Mont Blanc etc. Om du trenger guide på disse avhenger av hvem du reiser med og hvor langt du og de du reiser med har kommet i "karrieren", altså hvor mye erfaring dere har. (Flere av disse fjell kan være rimelig hårete, men uten den samme høyden som Aconcagua).


 
 
Lite rart
Karina #6033 22/09/2007 10:25 AM
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 117
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 117

Reis på egenhånd eller med et norsk selskap, f. eks Hvitserk. Mye bra og mye dårlig av lokale selskaper. For å vite hva som er bra og hva some rdårlig må man prøve seg frem og det tar som du sikkert skjønner en del tid. Og er ikke sikkert det blir "så mye rart" med en norsk gruppe. Tvert i mot, sjansen for at du møter en gjeng som er like motivert for tur og høye fjell er stor. Kanskje noen du kan dra med på andre turer senere. Uansett er det å nå toppen av Aconcagua en helt utrolig opplevelse. Lykke til med turplanene:-)


Egen gruppe
Karina #6034 24/09/2007 1:15 PM
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2

Hei. Vi tilbyr mange varianter av Aconcagua. Med eller uten norsk høydeguide. Dersom du ønsker å reise sammen med en gruppe som du "kjenner fra før" hjelper vi deg gjerne med å skreddersy din egen ekspedisjon. Fortell oss hva du ønsker så skal vi se om vi ikke kan hjelpe deg. Ring oss gjerne for en prat med en av våre guider. Lykke til med videre drømmer og konkrete turplaner!

Tonje/ Hvitserk & Eventyrreiser - www.hvitserk.no


Sjekk summits.no
Karina #6035 26/09/2007 9:50 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 10
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 10

Bra priser og VELDIG BRA opplegg!!


Summits.no
Karina #6036 26/09/2007 4:59 PM
Registrert: May 2015
Innlegg: 17
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2015
Innlegg: 17

Jeg henger meg på; Summits.no kan trygt anbefalles! Godt opplegg og flinke/trivelige guider!


Litt skryt
Karina #6037 27/09/2007 7:24 AM
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 24
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 24

Må nesten få skryte litt av Hvitserk jeg og. Har vært på to turer med de, seinest på Elbrus i sommer. Ingen kjennte hverandre før avreise, men vi blei en knall gjeng likevel. Guidene og opplegget er bunnsolide, og så ordner de alle de praktiske tingene som man gjerne hadde brukt mye energi og tid på å finne ut av selv. Hvitserk er også meget gode på å gi en innføring i hvordan man skal takle høyden, så man får et godt grunnlag for å planlegge egne turer seinere. Og så har du jo tryggheten hvis det skulle skje noe da...

Men som det blir skrevet lenger oppe, har man høydeerfaringen og kunnskapen til å planlegge en sånn tur så er det jo gøy å få til dette selv.

Uansett: Lykke til! smile


Aconcagua
Karina #6038 03/10/2007 8:14 AM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 233
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 233

Hvis du ikke har noget imod at rejse med danskere da kan du spare rundt 15.000 ved at rejse med f.eks. http://www.trekkingbureauet.dk/Aconcagua%202007.htm - jeg har prøvet dem (ikke Aconcagua) og de er veldig professionelle.


 
 
Aconcagua? Jeg vet "alt", bare spør!
Karina #6039 17/04/2009 11:36 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 5
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 5

Hei

Jeg vet "alt" om Aconcagua, har vært der 4 ganger.Bare spør, eller sjekk ut www.aconcagua.no.


Aconcagua? Jeg vet "alt", bare spør!
Karina #6040 17/04/2009 11:36 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 5
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 5

Hei

Jeg vet "alt" om Aconcagua, har vært der 4 ganger.Bare spør, eller sjekk ut www.aconcagua.no.


Aconcagua
Karina #6041 17/04/2009 6:48 PM
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jul 2018
Innlegg: 7

Ja jag var där i december 07-jan 08. Man måste ha tillstånd. Detta skrivs ut i Mendoza och gäller för en månad. Kostar ca 1000 kr. Allt finns väldigt lätt att hyra om man behöver. Staden lever delvis av bergsklättrare verkar det som. Mula för transport ordnas också där och den arrangören visar också var du kan sätta upp ditt tält gå på do osv. Det är nog ganska liten skillnad arrangörer emellan. Tror jag hade Inka.. Man kan gå m guidegrupp eller själv. Jag gick själv. Totalt kostade det mig ca 3000 kr. Är det fint väder så har man ofta sällskap till toppen i alla fall. Annars gäller det så klart att aklimatisera sig i vanlig ordning. Eventuell räddning m helikopter ingår när du köper tillstånd. Vanliga vägen går till största delen i stenskravel och inga rep behövs. Folk som bär ens prylar finns också.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå