Hei,
Med en viss anelse om at årets tur ikke har blitt gjennomført enda pga. situasjonen vi er i, tar jeg sjansen på et tips om tur og utstyr fra min tur i 2011.
Vi begynte turen fra Bødalssætra og gikk opp Brattebakken. Her får du en veldig "snill" inngang på breen, men turen blir selvsagt noe forkortet ift. om du begynner på Vetledalseter eller andre steder. Vi valgte denne starten fordi vi ikke hadde all verdens tid.
Med oss hadde vi hver vår Paris-pulk (oransje lett pulk om du ikke kjenner typen). Denne er meget lett å feste til sekken og når du kommer på breen er det bare å pakke om litt fra sekk til pulk. Det samme gjelder når du til slutt kommer til Flatbrehytta. Da blir det pulk på sekk. Det som er deilig med pulk, syns jeg, er at du slipper tung bør på skuldrene som sliter deg mye mer ut enn å trekke samme vekt i pulk.
Med vårt utgangspunkt så gikk vi ikke Småttene, som er det mest heftige brefallet på turen, men siden vi brukte turen som trening til en lengre ekspedisjon der vi møtte på flere brefall og i tillegg hadde to pulker hver, så tror jeg du ikke trenger å bekymre deg for pulk opp Småttene. Litt knoting blir det, men det er bare gøy.
Om turen ikke allerede er gjennomført ønsker jeg deg god tur og håper du får bruk for tipsene :-) Du har i så fall en nydelig tur foran deg - uansett hvor du velger å starte og hva du ønsker å pakke i.
//Ola