Kongeplan! Canada er digg, det! :-) Og nå er det noen år siden jeg bodde der, så tør ikke si så mye om penger (annet enn at når jeg var der så var ikke prisnivået på basisutgifter ala husleie, strøm og matvarer så forskjellig fra Norge, mens alkohol og byturer var en del billigere).
Når det gjelder sted så får du vel best skikjøring i det anlegget som tilfeldigvis får best snø den vinteren, altså tror jeg kanskje jeg ville tenkt litt på "type by" du vil bo i tillegg (for du skal jo faktisk bo der). Vil du bo i Whistler/Banff (fint og fancy sentrum, MASSE folk og feststemning), Kootenay (Fernie, Rossland, Nelson) som har en mer hippie/avslappa stemning eller Golden/Revelstoke som kanskje blir en slags mellomting. Jeg reiste mye i Canada ett år og tok deretter sesong i Fernie året etter - Fernie kan absolutt anbefales. Men alle de litt større byene som også har et bra anlegg kommer til å bli superbra (og så har ihvertfall Whistler, Kootenay, Revelstoke og Bannf veldig bra turmuligheter dersom du får tilgang på bil), det som kanskje kan vise seg å bli mindre bra er hvis du drar til et sted som ikke har så mange som tar sesong. Litt av greia er jo faktisk å henge med andre i samme situasjon.
Og hvordan du skal bo, vel, typisk er det jo supervanskelig å finne sted å bo i skibyer. Eneste jeg kan tenke meg er jo å dra dit, flytte inn på et hostell og snakke med folk, sjekke annonser, etc. Og da er du jo også inne på dette med at de beste (les: billigste) bostedene typisk blir tatt i september og at alt er mye dyrere når du kommer dit i januar.
Tror dette var mye tekst uten innhold... Her er en film fra Fernie (reklamerer for gamle bostedet her): https://www.youtube.com/watch?v=ZP3QvLvvdn4 - hovedpoenget mitt er vel ihvertfall at dette er en kongeplan!