Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til valg av støvelmodell til 120 mm midtbredde.
#59413 04/11/2015 2:19 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Heisann!

Har et par Black Diamond Megawatt Carbon med Dynafit Radical FT binding som jeg skal bruke til mye kiting, noen toppturer og heisbasert pudderkjøring i blant. 

Jeg er 180 cm og 84 kg.

Har kikket på Dynafit TLT6, One og Mercury og Black Diamond Quadrant.

Den lokale Sport1 butikken har Dynafit TLT6 på 50% avslag, men er redd disse blir for myke til disse skiene og bruksområdet? De frister jo veldig siden det er en god pris på de, eller kommer jeg til å bli skuffet og ville ha ønsket å kjøpe en stivere modell som One? 

Hvordan er TLT6 med tanke på varme? Blir stående og gå i de en del uten den store aktiviteten på kitekurs og lignende.

Håper noen kan hjelpe meg med å finne riktig vei i støveljungelen! 

Re: Hjelp til valg av støvelmodell til 120 mm midtbredde.
Prebbster #59414 05/11/2015 11:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei

har selv brukt denne riggen og var veldig fornøyd. på pudderdager er den helt kanon og valget av støvler har veldig lite og si for kjøringen.

problemet kom for meg (riggen ble brukt i Canada 3mnd) når turen gikk tilbake til anlegget på div Ninja traverser eller på en litt varmere dag når snøen ble tyngre.

jeg brukte da Scarpa Maestrale (den gamle) en støvel jeg vil si er ganske lik TLT6 som jeg har nå.

problemet er at støvlene var for lite vridningstive.

da blir fort så breie ski veldig vanskelig å kontrollere, og de seiler heller sin egen sjø.

spess når du blir litt sliten

litt usikker på hvordan du vil oppleve dette når du kiter.

men ville nok sett etter litt stivere støvler om du ska bruke denne riggen på Norsk snø.

TLT6 har også er ganske så tynn innersko, så ikke mye varme når du står stille over lengre tid.

Prebbster #59415 05/11/2015 3:05 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for godt svar! Når jeg kiter står jeg med skiene mye på skjær hele tiden, så trenger noen som er litt vridningsstive. Okei, da tror jeg TLT6 fort blir kalde for meg. Hva tenker du om Dynafit One støvelen? Har du noen erfaring med den? 

Prebbster #59416 05/11/2015 5:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

bare prøvd på foten den som heter Neo. som er den nye One hvis jeg ikke tar feil. er nok noe stivere siden det er mere overlapp på plasten. mere varme i linern også. men vil jo tro at kanskje den nye Khion fra Dynafit er mer riktig for deg. eller kanskje opp på K2 Pinnacle eller noen av de andre i denne testen http://www.friflyt.no/Test/Test-av-alpinstoevler-med-gaafunksjon

Prebbster #59417 06/11/2015 12:16 PM
Avhengig
Avhengig

Sjekk ut Salomon MTN LAB kommer i 110 og 120 flex.

Har aldri brukt tech sko tidligere da jeg syntes de har vært for myke og lite Vridningsstive. Det

slipper du å tenke på med den skoen. Har kjørt den en halv sesong og meget fornøyd! Fin progresiv fleks og god og varm på foten! Verdt en titt! Gunstig i pris også! 

Prebbster #59418 06/11/2015 3:19 PM
Entusiast
Entusiast

Hører vel med til historien her Ole-Kr at du er sponset av Salomon og at din tidligere sponsor ikke hadde tech sko. Men at MTN Lab skoene er ett spennende alternativ er jeg forholdsvis enig i. 

Prebbster #59419 06/11/2015 4:48 PM
Avhengig
Avhengig

Det medfører Riktighet Asle,men jeg fikk MTN skoen lenge før det forelå noen avtale nettop for å teste ut og da som butikk ansatt ikke team kjører. Det stemmer også at min tidligere sponsor ikke har tech sko i salg,men jeg har kjørt noe  med tech og hatt det til min "lette" rigg som har blitt brukt lite.  En sko som på papiret skal ha flex på 120,men som ikke står i stil til å være stiv.Derfor valgte jeg å heller kjøre rammebinding og frikjørings sko.

Det er ikke på bakgrunn av at jeg er kjøpt og betalt jeg mener den skoen er veldig verdt en sjekk! Det hadde jeg sagt i våres også før jeg ble "innhabil" Det jeg har kjørt og kunnet kjøre med den kontra andre tech sko er ganske så stor forskjell! Og meg bekjent så er det mange som har testet den skoen inkludert FF som har blit meget positive etter første gangs test. Mener Tore Meirik Skrev positivt om den etter test i frankrike samme med Freeride sin redaktør så hør heller på de en meg! wink Selv om vi er enige!

Prebbster #59420 08/11/2015 2:13 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for alle svar! Endte opp på på Dynafit One!

Satt og kikket litt på nettet og kom over dette bildet:http://www.snowmediazone.com/the_zone/data/500/medium/Radical_2_Delta_Angle.jpg

Hva er tanken bak den stålkappen på helen?

Prebbster #59421 08/11/2015 3:43 PM
Fersking
Fersking

Den kan kjøpes separat (eller så tror jeg den følger med Beast bindingene) slik at du kan bruke rammebindinger og Beast bindingene uten å skade/slite ut den myke plastikken.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå