Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lette ski til toppturer, hvilke skal man velge?
#59175 03/11/2014 11:16 AM
GHV Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei folkens.

Det er på tide med nye ski til vinterens toppturer. Spørsmålet er egentlig enkelt: hvilke ski er de letteste men samtidig smidige og fine til turen ned igjen?

Gikk på en liten smell sist vinter da jeg hadde dratt fra toppturskia hjemme. I skiboksen lå de andre skiene, Line Influence 115. Kan love at turen opp ble tung....

Jeg er en mann på 185 cm og veier rundt 85 kilo (topptuna muskler....) ;-)

Re: Lette ski til toppturer, hvilke skal man velge?
GHV #59176 03/11/2014 11:47 AM
Fersking
Fersking

jeg kjører tlt6 med dynafit cho-oyu ski.. Primært for vårslush. Dype dager har jeg bredere

GHV #59177 03/11/2014 12:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hallo,

Det fins ikke ski som er kjempebra både opp og ned, så enkelt er svaret på spørsmålet ditt. Du må nok tenke på hvilke egenskaper du vil prioritere, og da er lengde på toppturene du vil gå ganske avgjørende, men også årstid (snøforhold), hvor viktig nedkjøringa er for deg, og hva slags terreng du oppsøker mest.

Det går an å lese litt mer om saken i artikkelen Slik velger du toppturski

GHV #59178 03/11/2014 5:44 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har god erfaring med K2 Coomback med radical dynafit bindinger. Lette ski og bindinger til å gå opp med og fungerer strålende nedover igjen!

GHV #59179 03/11/2014 8:09 PM
Ringrev
Ringrev

Vanskelig spørsmål. Det spørs veldig på hva du forventer. Jeg er uenig i de som sier at det ikke finnes ski som er gode opp og ned - men avhengig av hvordan du kjører så må du muligens gjøre noen justeringer....Selv gikk jeg fra lett (dynafit race) og middels lett (mustagh ata/bond) med tlt5 performace til litt tyngre (G3 Saint og mercury) fordi jeg så at jeg i større og større grad dro på nedover. Men...så føler jeg meg litt snytt når nedturen går unna på minuttet, og savner kortsvingene som spesielt de litt korte bond-skiene var bra til. Kjøpte et par Dynafit Nanga Parbat på 171...bør stå bra til 185 saintene og 193 BD megawattene.... Er 184cm 85kg. Kjøpte så kort om 171 for at jeg skal kunne gå lengre på ski når det er bratt og trangt, samt fordi de er lettere å bære på ryggen. Skiene er tengt brukt på solo turer. Da tar jeg mindre risiko, og kjører generelt saktere - vil heller ta mange svinger enn å imponere kompisene (vel, de er ikke der på soloturer). Siden coomback er nevnt, så er det tydelig at man har litt forskjellig definisjon av lett.Har sett G3 Saint også omtalt som lett...noe den er i visse sammenhenger, men kanskje ikke denne? Kjøremessig kunne jeg egentlig ikke tenkt meg en bedre all round ski enn sainten til litt større svinger. Movement Bond synes jeg er bra til kortsvinger på hardt føre. Nanga Parbat har jeg ikke prøvd ennå... Megawatten er egentlig idiot-bred - men i råtten vårsnø var de konge. I pudder foretrekker jeg å kjøre mer i pudderet enn å viske det ut vet å kjøre på det (sagt på en annen måte i den perfekte pudderen på østlandet fjor foretrakk jeg kastle fx104 fremfor megawatten)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå