Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kjøre til frankrike. Trenger tips
#58964 16/12/2013 12:52 AM
thantoz Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

skal kjøre til frankrike med stopp i tyskland for påfyll av alkehold mat diverse

Hvor mye kan jeg ha med over grensa ? Små mengder som norge ?( da vi skal bli 2 uker og trenger jo litt alkehol. Er det toll på grensa og trenger jeg pass ?

Hvilken rute er best og ta, kun passere tyskland frankrike eller kjøre gjennom østerike ?

Hvordan er det med dekk i tyksland frankrike evnt østerike med tanke på pigg-dekk ?

All tips blir tatt imot med et takk.

Re: Kjøre til frankrike. Trenger tips
thantoz #58965 16/12/2013 9:49 AM
Ringrev
Ringrev

Piggdekk er vel ikke lov i tyskland, så regn med å måtte fjerne piggene på grensen. Hvis du skal snike, så må du vel kjøre inn - dvs ikke ta ferge.

Vi pleier alltid å kjøre inn i Frankrike gjennom Alsace - men Sveits kan også være et alternativ hvis du skal til f.eks. Chamonix. Det hender vi drar via Østerrike, men da går det fort en dag til.... (Målet mitt i Frankrike er Montpellier).Forstår ikke hvorfor du skal ha med deg en alkohol ned (prisene detter, og det er ikke vanskelig å få tak i)....men grensen i EU er vel en pall. Mener hver person kan ta med 36 flakser til Norge - hvis man betaler toll. Har ennå ikke kjøpt Tysk vin på veien, men det bør ikke være noe problem - men man bør vel fort opp i Norske priser for at det skal være bra. De beste franske og tyske vinene er forøvrig billigere i Norge, men det er jo noe eget med å kjøpe de hos vin-bonden.Hvis du kjører om Alsace er Colmar/Eigesheim og hele grand cru ruten gjennom Alsace verdt et besøk - også hvis man ikke drat dit for vinen.

thantoz #58966 16/12/2013 9:59 AM
Ringrev
Ringrev

Et par ting til: kvaliteten på langs-veien stedene i Tyskland har blitt mye bedre de siste årene, men en stopp i en småby er både billigere å bedre....men åpningstidene er litt "foreldret". Alt er vel billigere i Frankrike enn Tyskland, selv om forskjellen ikke er så stor lenger. Som nordmann må du ha med pass, siden du ikke har eu-id-kort. Det er ingen kontroll på grensen. Hvis du kjører innom Sveits må du betale sveitsisk årsavgift på motorveien.. I Frankrike er det to typer motorveien. En veldig bra som som koster mye, og en helt grei som er gratis.....det er ikke lov å sette opp en bomstasjon i frankrike hvis det ikke finnes noe alternativ. Siden det virker som om du ikke har vært i landene, så husk at med unntak av motorveiene så kan du slite med å finne mat utenom lunsj-og middagstid. I Frankrike serveres middag gjerne etter 18:00 (eller 19...en del steder). Snacks og streetfood får du tak i. Hvor er det du skal?

thantoz #58967 16/12/2013 4:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tenke eg slenge meg på denne tråden her. Vi kjører ned til Chamonix 5 jan, Planen er å kjøre ned til munchen og så videre til hochfugen (Kjøre litt etter været). Er det noen steder fra hochfugen til chamonix som er et "must"? St. anton og engelberg er på lista. Planen er å ha base i Chamonix frem til mai, men bevege seg litt rundt i område (Verbier / courmayeur)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå