Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alternativer til Alpene ?
#58888 03/11/2013 8:11 AM
kjetilg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Me var ein gjeng med planer om tur til alpene i vinter. På grunn av frafall i har me begynt å sjå på litt spennende alternativer som også kanskje er rimligere. Me har lurt litt på følgende alternativer:

Andorra (Grandvalira) Som vist i fri flyt

Polen   (Sakopane) 

Noken som har synspunkter på desse alternativa, evt andre gode forslag? Gode frikjøringsmuligheter i bra pudder er eit must!

Re: Alternativer til Alpene ?
kjetilg #58889 03/11/2013 5:04 PM
Fersking
Fersking

Har hørt at Marokko er bra! smile

kjetilg #58890 03/11/2013 10:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Zakopane er ingen alternative til ALpene. Freeride i nærområdet til 2 eneste fornuftige stolheiser (Kasprowy Wierch toppen) ble forbudt for ca.2-3 år siden. Det finnes ikke felles skipass for hele Zakopane. Vil du ha freeride i Zakopane? Da må du GÅ på toppturer. Pudder? Det hender, men sjeldnere enn i Alpene. Ja, det hender noen bra dager i hver sesong, men man må være heldig. Jasna i Slovakia er et mye bedre alternativ enn Zakopane - det er et relativt stort offpiste området. Men på den siden (sørsiden) av Tatryfjell er det mindre nedbør enn på nordsiden (Zakopane). www.jasna.sk

kjetilg #58891 04/11/2013 11:53 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Dra til Jostedalen hvis du er villig til å gå på toppene. Flott skikjøring, vilt og vakkert. Og hyggelig. Og et rimeligere alternativ. Og du får god kondis :-)

kjetilg #58892 05/11/2013 12:08 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Var i Granvalira februar 2012. Katastrofe mhp snø; "spøkelset" du ikke vil se når man bestiller 3 mnd up front kom med full ereksjon. Anlegget er enormt i størrelse i antall heisbasert kjøring (typ Vail, blackcomb), lite kø og meeeget bra standard på mat og drikke. Riktignok skal Vallnord (det andre anlegget i Andorra) være bedre mhp pow der det er noe trær og bedre topografi mhp snøfall. Da vi var der var det -20 og bluebird, altså ingen nedbør å spore. Kom oss aldri i bilen til Vallnord (ca 45min) -Du har rett i at Andorra er billig og vi drukna i jeger (100kr/3 liter).Jeg leste aldri artikkelen i fri flyt du refererer til, men jeg traff et par vossinger på topptur i Myrkdalen ifjor som hadde truffet maks med Granvalira. Jeg måtte le - antagelig har vi vært uheldige dog snøstatistikken nedi der gir dere drøye 2m akkumulert pr sesong (altså en dryg helg på vestlandet). Jeg (som eneste i følget, resten leide caaarving for 80kr/dag) hadde dratt med pudderplank fra Norge, og de skiene gråter enda over kilometer med kunstsnø fordelt over fem dager før vi pakka ihop, kjørte to timer ned til Barcelona og munchet tapas og rødvin istedet.Hvis dere skal prøve noe billigere og frekkere enn Alpene, prøv Slovenia.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå