Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Val Thorens 25.01.2013-03.02.2013
#58542 20/01/2013 3:07 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Så skal man feire at eksamenkjøret er over og tar turen til Val T for litt pudder og fantastiske løyper. Eneste problem er at det er våre kjære fjelløse naboer i Danmark som arrangerer turen og det er ikke så mye info å få om gode muligheter for litt løssnøkjøring. Vi har fått noen danske guider, men føler meg like trygg som en blind person veiledet av en blind førerhund. 

Jeg har jo lyst til å få ut så mye som mulig av denne turen og lurer derfor på om det er noen som vet om noen erfarne guider, eller noen som vet om noen steder hvor det er trygt å leke litt i løssnøen!

Ps. Hvis noen har tenkt seg nedover uke 5, Hola at me! wink

Re: Val Thorens 25.01.2013-03.02.2013
Frozen Smoke #58543 21/01/2013 6:35 PM
Fersking
Fersking

Hei,Jeg har bodd i Val Thorens i fire vintre og kjenner til en del bra turer og områder samt lokalbefolkning (skiguider på den franske skiskolen) du evt kan forhøre deg med. Lac du Loup (baksiden av Boismint-stolheisen) er et område som har mange muligheter som er lett tilgjengelig, men ingen steder i offpisten er såkalt "trygge" som du sier det. Er jo alltid en risiko så forhåndsregler må man jo ta... Lett tilgjengelig offpiste finnes også i "den fjerde dalen". Mer ekstrem off-piste kan du f.eks finne på isbreen til Face Ouest eller ved couloirene i samme område (grand couloir, les st.peres). ahh, misunner deg som skal nedover. kan godt gi mer utfyllende info hvis du er interessert.

Frozen Smoke #58544 23/01/2013 11:14 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vi er 11 stk som reiser ned på lørdag, og blir til 2 feb. Skal bo på les balcons platinium.hel1: Hadde vært kanon om du kunne gitt mer utfyllende info, og tips til områder å oppsøke!Vi tenkte også å leie en guide en av de første dagene, har du anbefaling å komme med ?

Frozen Smoke #58545 25/01/2013 4:30 PM
Fersking
Fersking

Hei,Beklager tregt svar. Man kan enten kjøre til Lac du Loup ved å ta den store kabinen (Caron) og så kjøre ned på baksiden, eller ta Boismint stolheisen og skrå ut på baksiden derfra (pleier å være spor). Dalen vil føre dere logisk nedover slik at dere ikke kommer for langt og dere vil da til slutt komme til Val Thorens sin nederste stolheis slik at dere kommer dere hjem igjen. Se på kart så går jeg ut i fra du vil forstå hva jeg mener. Er det bra føre kan denne turen tas et par ganger per dag. Er det fint vær er det masse fine steder å spise niste på veien og føle seg alene i verden. Ved å ta en stolheis som heter Moraine så videre med Col kan man skrå over og komme til en isbre som man kan kjøre ned hele veien ned til fjerde dalen, men pga isbre, sprekker osv er det sikkert smartest med guide. Kontakt den franske skiskolen som ligger i #la maisin de Val Thorens". Kan gjerne spørre etter kamerat av meg og hilsen fra Helen fra Norge, Benoit la Journade heter han og kan sikkert gi tips og enten være guide selv eller tipse dere om guide. Er ikke han tilgjengelig kan dere spørre om Anais La Salvie er der. Hun er god venninne som også er skilærer og godt kjent i området. (Begge er forresten på Facebook, så kan jo sende dem en melding der evt for å høre om de har tid, bare si jeg har tipset dere slik at de skjønner hvor det kommer fra). Vil uansett anbefale en guide fra skiskolen, alle er som regel kjempe flinke og vil vise dere gode områder som dere også kan dra nytte av de dagene dere ikke har guide (med mindre dere blir dratt på skikkelig langtur). Dere får bare ta en prat med guiden om hva dere ønsker. Håper noe av dette kan være til hjelp og håper dere får en fantastisk tur og et minnerikt opphold!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå