Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpetur
#58221 03/11/2012 8:52 PM
st.john Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei vi er fire karer som skal ein tur i alpene i uke ni,og setter stor pris på tips fra folk som har erfaring i  å reise på tur uten å bestille gjennom sts ol.Er åpen for dei fleste steder så kom med innspill,kanskje noen som har eit kryp inn å leige ut eller har noen  som kjenner noen som har.På forhånd takk for hjelpen.Mvh John.

Re: Alpetur
st.john #58222 04/11/2012 10:37 AM
Entusiast
Entusiast

Norwegian har fly til både Geneve, Salzburg og München. Derfra tar du enten tog, leiebil eller buss/taxi videre til skidestinasjon..

Gjestehus nær skidestinasjon er vel ganske grei pris på. Det er bare og søke på hoteller/gjestehus nær den destinasjonen dere velger, så kommer nok en del alternativ frem.

NB!! en ting som jeg synes er viktig er, internetttilgang, for da kan dere planlegge hvilket skianlegg som har det beste været for morgendagen.

st.john #58223 05/11/2012 2:50 PM
st.john Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for innspill pulken,høres ut som du har vert på tur før så lurte på om du har tips på steder du kan anbefale.ps.Det er offpisten som gjelder:)mvh John.

st.john #58224 05/11/2012 4:02 PM
Entusiast
Entusiast

he he!! Kun en tur til Innsbruck i påsken i år på 10 dagers tur, men har gjort en haug med research..

Innsbruck har togforbindelse med St. Anton etter hva jeg har funnet ut, så det skal være mulig å dra derfra på dagstur ihvertfall.. antar at toget tar rundt 45-60 min fra Innsbruck.

Hotels.com finner en av de rimeligste prisene på hotellovernattinger etter hva jeg har funnet ut..

Stubaier Gletscher har en 10 km lang offpistrute på ca 900 høydemeter for alle som har stått på ski før.Schlick2000 er også nevnt..Kühtai har også noe offpist, bla. ned fra en demning rett ved en heis.En del skibusser fra Innsbruck er gratis. 2-3 busser koster rundt 2-3 EUR per tur.Må ærlig innrømme at jeg personlig går for Innsbruck denne vinteren med hotell rett ved jernbanestasjonen, noe som er sentralt og viktig med tanke på skibuss og tog til forskjellige skidestinasjoner..

Som regel må du inngå en del kompromis angående flypris i forhold til overnattingspris..

Drinker på hotell er en del dyrere enn i byen osv.

La Grave har vel opp mot 2000 høydemeter med offpist.St. Anton er jo nevnt i flere tråder.

Kan jo feks. nevne at jeg kommer meg nedover til München for 1000,- kr tur/retur med Norwegian til vinteren.. og hotell for ca 3500,- for 9 netter sentralt i Innsbruck.. som jeg kommer til å dra til denne vinteren.

Tror det er flere personer her inne på friflyt som har mer kunnskap og info enn meg når det gjelder offpist i alpene.

st.john #58225 05/11/2012 5:43 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vi er et gjeng som har vært i St.Anton et par-tre ganger, og det er en perle. Bra terreng, uteliv som er konge, bra folk og gratis skibuss som går til heisene! Anbefales. Vi skal reise dit i starten av februar faktisk!

st.john #58226 05/11/2012 6:12 PM
Entusiast
Entusiast

Her kommer også et lite MUST tips!! Husk å ta med walkie-talkie/radio..

Jeg og kameratene mine kjører som regel alltid med det i lomma i både store og små skianlegg både her i Norge og i alpene... Veldig greit hvis enn kommer bort fra hverandre og ved komunikasjon ved film og bildetakning.

st.john #58227 05/11/2012 10:51 PM
st.john Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for gode innlegg folkens,har lest og hørt mye bra om st.anton så det ligger høgt på lista.Innsbruck skal eg lese meg litt opp på,spennende blir det uansett.Gjelder jo å finne god snøen,ps godt poeng med walkie pulken.Ha ein fin kveld.mvh John

st.john #58228 06/11/2012 12:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Chamonix? I selve Chamonix-dalen har man fem forskjellige anlegg med såpass avstand og ulik beliggenhet at snøforholdene varierer fra sted til sted. Dermer kan man velge og vrake;) Cormayeur ligger en kort busstur unna (bussen er gratis om man kjøper unlimited kort) hvor man har top-notch skogskjøring.

st.john #58229 06/11/2012 9:38 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er nykommer når d gjelder Alpereiser så er på planleggingsstadiet tiI min første tur nå i februar. I tillegg til nevnte flyplasser i tidligere innlegg kan det kanskje også være ok å fly til Zurich med mange skidestinasjoner innenfor (+-) 2t med tog eller buss. Kanskje noen som har forslag i dette området med hensyn til transport til og fra gode offpiste-destinasjoner ?Fly til Milano eller Torino er kanskje ikke så dumt heller ?

st.john #58230 07/11/2012 11:27 AM
Fersking
Fersking

Hei ser det er flere som skal ut og reise på nyåret!Jeg har vært i St. Anton og Chamo tidligere år, men har da reist organisert. Topp steder og reiser gjerne tilbake. Treffer en med snøen er det bare å være tidlig ute. Blir fort oppkjørt på disse stedene.Er det noen som har konkrete forslag på hoteller på disse destinasjonene. Gjerne med halvpensjon(frokost+middag) men som ikke koster skjorta. Ta gjerne med hoteller i Cormayeur i samme slengen siden det nesten går for det samme som Chamo.

st.john #58231 08/11/2012 10:38 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Engelberg er ca 2 timer fra Zurich.gode snøforhold og fantastisk pudderkjøring.

st.john #58232 08/11/2012 3:09 PM
Fersking
Fersking

Jeg har arrangert gruppetur i tre år... billigst og best var turen til Bad Gastein i fjor hvor hele uka kom på 5000,- inkl: t/r til salzburg, skifrakt, buss til togstasjonen i salzburg, tog direkte salzburg-bad gastein, overnatting på Euro Youth Hotel inkl frokost (rett ved togstasjon, skiheis og 5 min gange til legendarisk afterski:). OG heiskort i hele Bad Gastein området- som er STORT! Vi hadde fantastiske forhold, kan særlig anbefale pudderkjøring i Sport Gastein området. Ellers har jeg tips til Serre Chevalier og les deux alpes- bare send en PM.

st.john #58233 09/11/2012 7:15 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Lest mye bra om Engelberg der det sikkert er mange pudderhunder. Hørt at Davos og området rundt kan være bra, spesielt for skogkjøring som er greit å ty til om lysforholdene er dårlig. Noen erfaringer derfra ?

st.john #58234 10/11/2012 11:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Aldri vært i Davos ,men har 7 turer til Engelberg og helt riktig, mange som er glad i pudder der, men myye svenke skibomser som er veldig opptatt med og kjøre Laub og er fornøyd med med det.Er man kjent kan man kjøre pudder noen uker etter snøfall uten problem.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå