Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fridykking
#57926 30/05/2012 2:07 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Noen som har litt tips til fridykking utstyr og annet? Hva og hvor det er best å kjøpe? Finn.no kanskje? Jeg har liggende en god våtdrakt som blir lite brukt, så tekte jeg kanskje kunne prøve litt fridykking og se om jeg liker det!

Takker for svar smile

Re: Fridykking
Jahn-Egil Skotte #57927 30/05/2012 5:06 PM
Entusiast
Entusiast

Driver litt med fridykking selv og det viktigste for meg er en skikkelig maske med silikon som er skikkelig tett..Ikke gå for de billigste maskene.. Jeg har 3 stk billige masker som fåes i dykkersett som ikke tetter skikkelig.. Du kan gjerne kjøpe billige svømmeføtter fra feks: XXL, INTERSPORT, G-SPORT, SPORT-1bare de er litt lange, helst litt stive.

Har du ikke råd til et dykkerbelte, så ta et passe tungt ca. 10-15 kg metall eller betong klump og fest et tau 5-15 meter, alt etter hva du har kapasitet for å dykke uten luft. I enden kan du feste en gammel plastkanne med hank i, da slipper du å miste hele utstyret..

Da jeg var i toppform kunne jeg holde pusten rett over 3 min. på land og ca 45 sekunder med svømming under vannflata.

Dvs at jeg bruker min hjemmelagde regel at jeg deler tiden jeg klarer å holde pusten på land på 3..

Rekorden min er forøvrig 16 meter.

Utligning av trykket øver du opp ved å dykke en god del på litt mindre dyp til du merker at du lett klarer å utligne trykket..

Da jeg dykket ned til 16 meter brukte jeg 5/3 mm våtdrakt uten vektbelte, men med svømmeføtter..

Jahn-Egil Skotte #57928 01/06/2012 11:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for tipsene! smile

Jahn-Egil Skotte #57929 02/06/2012 4:19 PM
Entusiast
Entusiast

Sjekk frivannsliv.no.

Du klarer deg fint med drakta du har, men det er en del å lese seg opp på på den nettsida, så kan du danne deg et inntrykk av hva du har behov for.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå