Driver litt med fridykking selv og det viktigste for meg er en skikkelig maske med silikon som er skikkelig tett..Ikke gå for de billigste maskene.. Jeg har 3 stk billige masker som fåes i dykkersett som ikke tetter skikkelig.. Du kan gjerne kjøpe billige svømmeføtter fra feks: XXL, INTERSPORT, G-SPORT, SPORT-1bare de er litt lange, helst litt stive.
Har du ikke råd til et dykkerbelte, så ta et passe tungt ca. 10-15 kg metall eller betong klump og fest et tau 5-15 meter, alt etter hva du har kapasitet for å dykke uten luft. I enden kan du feste en gammel plastkanne med hank i, da slipper du å miste hele utstyret..
Da jeg var i toppform kunne jeg holde pusten rett over 3 min. på land og ca 45 sekunder med svømming under vannflata.
Dvs at jeg bruker min hjemmelagde regel at jeg deler tiden jeg klarer å holde pusten på land på 3..
Rekorden min er forøvrig 16 meter.
Utligning av trykket øver du opp ved å dykke en god del på litt mindre dyp til du merker at du lett klarer å utligne trykket..
Da jeg dykket ned til 16 meter brukte jeg 5/3 mm våtdrakt uten vektbelte, men med svømmeføtter..