Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Villedende snødybder i skisenterene .
#57398 02/01/2012 6:51 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Etter å ha vært i Hemsedal noen dager og innimellom sjekket skistar og skiinfo om vær og føre, så blir jeg ganske lattermild noen ganger .

Lurer veldig på hvor de måler disse snø dybdene sine. Når jeg kom til Hemsedal den 22.des. så stod det på skistar siden at de hadde 55 cm på toppen og 45 cm i bunn. 

Ble litt skuffa når jeg tok heisen opp på fjellet gitt. Totten var vel så avblåst at du kunne lett gå opp med joggesko uten å få snø i skoa. Mann kunne sikkert finne et igjenblåst juv eller renne hvor det lå litt snø i, men det er vel ikke her de måler ? Eller ? Mann begynner jo å lure.

Etter mildværet i begynnelsen av romjula med plaskende regn, ble snøen nedjustert til 40 nede og 45 oppe (tror jeg) , mens på målestasjonen på Holto (som ligger nede i dalen rett på andre siden av elven ved skisenteret ) hadde de målt 6 cm (ifølge yr.no). Skal riktignok sies at det kommer mer snø i fjellsida enn i bunn , men over 30 cm diff. Morsomt. (20 cm is var kanskje riktig :-) )  De har riktig nok justert seg litt etter siste snøfall og har 45 nede og 50 oppe. Noe bedre, og du finner kanskje steder hvor det er en 50 cm, men noe gjennomsnitt er det ikke akkurat.

Noen andre med gode skrøne historier på snø dybder?

Noen husker kanskje ordtaket fra 80/90 åra med Hemsedalsmetern. (20 cm ny snø) . Ellers så er vel ikke Hemsedal de værste , henger fortsatt litt etter våre venner i alpene :-)

Re: Villedende snødybder i skisenterene .
kongvinter #57399 03/01/2012 11:42 PM
Fersking
Fersking

Jeg erfarte det samme selv i Hemsedal nå i julen. På skiinfo opererer de med nysnø i bakken, noe som ikke var tilfellet. Det var masse grus/steiner i bakken.Selve løypene var jo nesten bare is.

Vi valgte Hemsedal pga snørapporten, og fordi det ligger i fornuftig avstand fra Oslo. Vi ble veldig skuffett da vi kom opp, og jeg er blitt skeptisk til å stole på Skiinfo.com i fremtiden.

kongvinter #57400 04/01/2012 9:53 AM
Fersking
Fersking

En kompis og jeg dro til Zermat etter å ha synfara skiinfo for noen år siden. Det var generelt ikke snø i alpene da vi reiste, men i Zermat var det tilsynelatende 201cm. Hadde selvsagt ikke kommet noe mer snø der enn andre plasser og vi ble kun ribba for overprisa heiskort og en ødelagt binding.... Skianlegget ligger delevis på isbre, så det kunne likegjerne stått 100000cm med snø.

kongvinter #57401 16/01/2012 1:02 PM
Fersking
Fersking

Stranda nå i helgen, Skiinfo snowfinder opererte med 180 cm på ons-fred, kom vel rundt 40 cm totalt..Moralen må være; Se hva skiinfo melder og trekk fra halvparten. (alltid)

p.s: beste tipset jeg kan komme med er å ringe til hoteller/bensinstasjonen eller lignende i området du skal til og spørre de som faktisk er der om å se ut av vinduet. (ikke ring skianlegget, de vil jo selvfølgelig skryte uhemmet.)

Eks; Trysil i fjorSkistars hjemmeside; snø og kjempeforhold i bakken! Peppes Pizza via telefon: Det pissregner.

kongvinter #57402 16/01/2012 1:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Husk at skianleggene måler snødybdene selv og sender infoen til snørapport-tjenestene på nett, som igjen tar betalt for å publisere resultatene. Dette betyr mao. at en skinalegg som ikke betaler for snørapport-tjenestene aldri vil score en pudderalarm eller noe sånt. Og skianleggene gidder jo ikke melde at de har 3 cm. snø. De må også melde 20 cm. nysnø eller mer for å generere (den viktige) pudderalarm(en). Da er det fort gjort å runde av opppver.

kongvinter #57403 16/01/2012 9:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har også merket at skisentrene av og til lager puddervarsler på at det snødde 20cm fra sist de sendte ut føremelding. Om det er feil å generer et puddervarsel på det vil eg ikke legge meg opp i men ser det har skjedd flere steder smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå