Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger masse tips til topptur!
#56860 23/06/2011 6:37 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Jeg er ganske erfaren på å kjøre twintip i park, løssnø, og å kjøre slalom. Nå har jeg tenkt til å prøve meg på topptur!Jeg har altså tenkt å kjøpe nye bindinger til twintipskia min, slike randonne bindinger og sko. Jeg tror det skal gå greit å kjøpe det. Jeg bor i romsdalen og har mulighet for massevis av forskjellige toppturer. Men hva er egentlig nødvendig av utstyr?Er det nødvendig å ta med spade som flere skriver?Er det veldig viktig å kjøpe inn skredsøker?Hvilken type overtrekksbukse burde jeg ha? fora eller ufora?Burde man ha fora jakke, eller holder det med ufora og bruke ullundertøy og ullfrotte under?Har du noe tips til en veldig bra sekk med skifester 30-40 liter?Er stegjern nødvendig til bratte turer?og hva med søkestang? Er det nødvindig hvis man har skredsøker?Jeg kommer kanskje med dumme spørsmål, men må jo spørre for å få svar! =) 

Re: Trenger masse tips til topptur!
julieeriksen #56861 23/06/2011 11:03 PM
Fersking
Fersking

Hei

Jeg har gått på toppturer i en sesong nå så jeg er ikke akkurat proppfull av erfaring, men skal prøve å svare på noen av spørsmålene.

Ja, du burde absolutt ha spade, det er viktig for både din og dine kameraters sikkerhet, men det hjelper ikke i det heletatt uten å ha BÅDE spade, søker og søkestang.

Om klærne er ufora eller ikke kommer jo an på været. Jeg blir fort varm og er derfor fan av å gå med så lite som mulig, helst i bare ulltrøya og dra på en vindtett jakke hvis det kommer vind. Men smak og behag. En tørr ulltrøye og en fleece er alltid digg når du står svett på toppen.

Du burde kjøpe teleskopstaver, turen oppover blir utrolig mye lettere med lange nok staver og samtidig blir du ikke nødt til å kjøre med "langrennsstaver".

Håper du fikk noen svar, Lykke til med topptursatsinga!

julieeriksen #56862 24/06/2011 7:20 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk!Kunne noen tenke seg å forklare helt konkret hva de forskjellige sikkerhetssakene brukes til? Prøver å finne stoff om det, men alle sider og butikker som selger sånn virker som om at de går ut fra at alle vet det. 

julieeriksen #56863 25/06/2011 9:09 PM
Entusiast
Entusiast

Tusen takk!Kunne noen tenke seg å forklare helt konkret hva de forskjellige sikkerhetssakene brukes til? Prøver å finne stoff om det, men alle sider og butikker som selger sånn virker som om at de går ut fra at alle vet det. 

Skredsøker: finne ut hvor personen som er begravd i snøskredet ligger.

Søkestang: søke etter personen i området skredsøkeren viser hvor personen ligger.

spade: spa opp personen som er begravd :) 

julieeriksen #56864 27/06/2011 1:22 AM
Medlem
Medlem

Det er fint at du har lyst å oppsøke informasjon om dette, sikkerhet i fjellet er viktig. Jeg trur det er et godt tips å prøve et skredkurs. Spade/søker/stang er jo faktisk noe man trenger når skredet har gått. Det beste er å gjøre alt man kan for å unngå å havne i skred i det hele tatt. Da trenger man kunnskap og erfaring om skredfare, snø, værhistorikk, informasjon fra lokalkjente/erfarne folk osv.

Desverre så nærmer sannsynligheten for å bli skredoffer 100% jo mer tid man befinner seg i skredutsatt terreng, så når driten til slutt treffer vifta, så gjelder det å ha trent på å bruke utstyret som kan berge livet til deg selv og/eller kompisene dine. Hvis man enda er i live når skredet stopper, er det 90% sjanse for å overleve etter 15 minutter under sneen, og dette faller til 25% etter 45 minutter. Dette betyr at det er kompisene dine som er din beste mulighet for å overleve. Når Norsk folkehjelp kommer, så er det i mange tilfeller for å hente ut likene.

en del info her: http://www.ngi.no/snoskred/

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-o...din-eneste-mulighet-hvis-ulykken-er-ute/

http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/NGIs-rad-til-frikjorere/

Når det gjelder annet utstyr, er det jo mye smak og behag. Du nevner ikke feller, men det regner jeg som en selvfølge for toppturer. Hjelm? Billig livsforsikring, og man får veldig behagelige og lette hjelmer i dag. Klær er jo ganske individuelt, men du klarer deg nok med ufora klær for enkle toppturer. Jeg har brukt superundertøy-ull-fleecetrøye-allværsjakke i ca. -10 og litt vind og det gikk helt fint, men jeg er ganske varm av meg, så du må nesten gjøre dine egne erfaringer på dette området.

julieeriksen #56865 29/06/2011 12:48 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for nyttige tips! Jeg skal forhøre meg om det er noen slike skredkurs i nærheten!

julieeriksen #56866 11/08/2011 9:00 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

HeiEt generelt tips er ASSS(Alltid Spade Søkestang Sender), dette for å øke sikkerheten til deg selv og andre på tur. Det avholdes jevnt skredkurs i sesongen, og anbefaler sterkt å delta på dette.En god inspirasjonsguide for skiturer i Romsdalen er : Toppturer i Romsdalen av Halvor Hagen/FRI FLYT og Skibok for Romsdal av Kai A Olsen og Bjørnar S Pedersen, og har selv fått mange nyttige tips i disse bøkene da spesielt med tanke på linjevalg opp og ned. Hagen sin bok inneholder en del mer tøffe turer, mens Olsen/Pedersen er mer "myke" turer. Et generelt tips på oppoverturer er å ha skall bukse med et tynn superundertøy og 2 lag på overdelen. Så kan du tilpasse hvor svett man er. Ha alltid en vindjakke lett tilgjengelig i sekken om været skifter(været i Romsdalen skifter fort :wink) Ha med tørt skift for nedoverturen. Trenger nødvendigvis ikke å være fora jakke, helst en skalljakke. Da kan du heller tilpasse med antall lag under jakken.Skaff deg en sekk som rommer det mest nødvendige, hjelm, søkestang, spade, mat og drikke og skift. Det anbefales også vindsekk. Og naturligvis et kamera! 40 liter skal være tilstrekkelig for en normal topptur. Om man er rimelig fersk på topptur fronten, trenger man ikke å begynne med stegjern. Dette er for veldig bratte turer. www.snoskredvarsel.no er et prøveprosjekt i Romsdalen for snøskredvarsling og er en god side å starte på om man skal få et inntrykk på dagens føret og hvor stor snøskredfaren er. Her er også en god del tips og turforslag.

julieeriksen #56867 11/08/2011 9:30 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hva skjedde med linjeskift på forumet?

julieeriksen #56868 13/08/2011 10:15 AM
Ofe Offline
Medlem
Medlem

I løpet av de siste 10 årene har det skjedd store forandringer når det gjelder sikkerhet i fjellet og bruk av sikkerhetsutstyr. Denne forandringen er det ikke fjellet, været og forholdene som har skapt. Det er ikke farligere å ferdes i fjellet nå enn for 10 år siden. Det er det kommersielle marked som har skapt dette "hysteriet" om at man må ha med seg en middels operativ pakke type Røde kors skredgruppe. 

Er man nybegynner i fjellet, og er usikker på hva som er trygt og ikke, så søk kontakt med erfarne fjellfolk, og dra på tur sammen med de. Jeg vil anbefale et medlemskap i Turistforeningen sine fjellsportgrupper. De har veldig mange fine turer på alle nivå, og det ligger veldig mye erfaring inne i gruppene. 

Når det gjelder bekledning så kan du egentlig ha på deg hva som helst når det er snakk om en dagstur opp på en topp. Det beste tips er å dra på så mange turer som mulig, og da vil du raskt erfare hva som er riktig for deg. Prøv deg litt fram før du kjøper mye nytt. Skalljakke og ull/fleece under er min favoritt.

Ikke gå brattere turer i starten enn at du kan gå opp med feller. Da slipper du tenke på sekk med skifeste og stegjern.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå