Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skal kjøpe nye langrennsski/joggelister - trenger info
#56284 20/02/2010 1:02 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ok, etter å ha gampa rundt i oslomarka på mine fjellski i mange sesonger innser jeg at jeg trenger noe lettere og raskere.

Problemet er at jeg rett og slett ikke har peil på lengrennsutstyr. Ser av skipakkene til xxl og oslo sportslager at det stort sett er fischer og madshus det går i.

Skal altså ha ski til klassisk langrenn (skøyting er ikke min greie), det jeg lurer mest på er hvilket ambisjons/prisnivå man bør legge seg på. Skal ikke sryte på meg sinnsykt god teknikk, men har jo lyst til å utvikle meg litt.

Har sett på de billigste "markapakkene" men lurer på om det kanskje ikke er så veldig stort steg opp fra mine fischer mountain tour fjellski?

Hvor god må man være for å utnytte spennet i et par lette semi-racing ski med carbonkjerne og racingsåle?

Noen som kan gi noe info eller peke meg til noen nettsider med god info?

Og bare så det er sagt, jeg har gått mye på ski og har vel grunnteknikken sånn nogenlunde i orden (vektoverføring/fraspark osv), men har aldri hatt et par lette/raske ski så jeg vet ikke helt hva jeg går til smile

Hva med disse ?
LarsThomas #56285 20/02/2010 4:23 PM
Fersking
Fersking

http://no.fischersports.com/en/jibskate0607/what_is.php

Er jo skøyting, men hvem kan vel ikke si nei til noe slikt?! shocked

Hypersonic
LarsThomas #56286 20/02/2010 9:49 PM
Medlem
Medlem

hvis toppmodell er for offensivt, er nest beste et godt alternativ. Mitt råd er å styre unna touringski, du får en mye bedre glifølelse med racingski. Hvis du har planer om å utvikle deg noe er det sjelden lurt å kjøpe noe du syntes duger nå, men ikke er fornøyd med når du bare blir litt bedre... Slik jeg har forstått det er det lite forskjell mellom de ulike merkene i toppen. Madshus er blandt de aller beste, de er NORSKE (selv om K2 eier dem), og prisen er mye lik andre merker. Tror du ville blitt veldig fornøyd med Madshus Hypersonic, skia nest etter deres Nanosonic.

Hypersonic
LarsThomas #56287 21/02/2010 4:31 PM
Fersking
Fersking

Jeg har gått en del på Madshus Hypersonic, nå er ikke jeg en veldig stor skiløper, men jeg har gått ganske mye i marka i perioder.Jeg føler denne skia fungerer veldig bra, får både god glid og fraspark med dem. De er egentlig klassisk ski, men jeg har skøyta en god del med dem uten at det er noe større problem. Alt i alt en veldig god og allsidig ski.

Re: Skal kjøpe nye langrennsski/joggelister - trenger info
LarsThomas #56288 21/02/2010 7:15 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for feedback karer! Kan vel like gjerne kjøpe madshus og støtte norske skifabrikker (i navnet om ikke annet).

Ser jo at fischerskia til northugen ikke glir noe særlig :wink

Spennet og rett skipar viktigst
LarsThomas #56289 21/02/2010 9:06 PM
Fersking
Fersking

Hei hvilken produsent har minimalt å si.Men du bør velge racing ski eller hakket under. Det gir garantert mest skiglede. Fischer/Rossignol/Madshus/Atomic der kanskje Fischer er jevnest med god prouksjon. Hvis du ikke er spesielt god på tyngde overføring eller har særlig kraftig fraspark, bør du velge et par mjuke ski. Hvis du går mye på klisterføre/vårføre bør du også investere i et par klisterski i tillegg. Tørrsnøski bremser veldig på våtsnø med klister og klisterski blir lett for stive særlig på tørr/nysnøforhold. Kjøp hos en butikk hvor personalet har peiling på langrenn.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå