Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sesongbolig Hemsedal
#56109 17/08/2009 1:32 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har planer om å jobbe i Hemsedal skisenter kommende sesong, men vet ikke hvor man finner husrom under denne perioden. Noen som har jobbet i Hemsedal før og som vet om noen steder? Evnt råd/tips.. Har ikke fått tak i rekrutteringen på Hemsedal, er mulig noen av de er behjelpelige.

Re: Sesongbolig Hemsedal
Rosanna #56110 17/08/2009 2:04 PM
Medlem
Medlem

Hva er det du skal jobbe med, og får du noe tid til å kjøre selv? Vet dette er litt off topic, men slenger det ut uansett :grin

off topic
Rosanna #56111 17/08/2009 6:40 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

tenkte å jobbe i heisen jeg.. evnt shishopen alpin lodge.. jeg har jobbet i sportsbutikk en god stund, så har erfaringen derfra, men kunne tenkt meg å jobbe ute i stedet for inne for en gangs skyld.. Når jeg ikke jobber så er planen å kjøre selv såklart! Du pleier å dra dit sjæl eller?:)

Rosanna #56112 17/08/2009 7:35 PM
Medlem
Medlem

Ok, skjønner! wink Så du er ute etter typ 50 % stilling da? Hvor mye tenker du å betale for bo i mnd? Jeg er ikke så ofte i Hemsedal, var der faktisk ikke en gang i fjor. Kjørte mye i Oslo og Trysil, men i vinter flørter jeg med tanken på å overvintre i USA, Breck. Hvis det ikke går i boks derrimot, hadde det vært kult å flytte til Hemsedal eller Trysil slik som du tenker :wink Fordellen da er at man ikke trenger å spare opp så mye penger på forhånd! :razz

random
Rosanna #56113 17/08/2009 7:45 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Stillingen må være nesten heltid for ellers går ikke økonomien helt rundt.. skal til costa rica nå i høst for å surfe, padle m.m, og det koster en god del, så må nok jobbe litt etter jul. Men orker ikke være i Oslo. Har tenkt på å jobbe i tryvann og, siden jeg bor så nære. (5 min i bil).

USA krever litt planlegging da, har du spart opp cash? Jeg skulle gjerne gjort det samme, men da blire jobbjobb først. Hva gjør du nå om dagen, og når tenkte du å bestemme deg for hva du skal gjøre? Husk at fristen for å søke jobb i hemsedal og trysil er 1. sept! tidlig.. men de hjelper med sesongbolig. Vet ikke hva du må ut med, 3000? Burde være rimeligere enn Oslo. Jeg vil dra til Canada.. hadde vært kult å dra til Fernie f. eks.. mye billigere enn whistler.. og tydeligvis helt supert. tenker du å dra sammen med kompiser ?

Rosanna #56114 17/08/2009 8:16 PM
Medlem
Medlem

Jeg har en kompis som var der i fjor og skal dit igjen i år. Han er mer i rute enn meg for å si det mildt, og drar tidligere (slutten av november). Så har jeg en annen kompis som er i tenkeboksen, mer usikker enn meg egentlig. Hehe! Vet det krever litt planlegging og tiden begynner å renne litt fra meg, men med INTENS jobbing de neste månedene burde jeg ha spart opp nok penger i slutten av desember. Tror kanskje 80 k burde holde.. Hvis jeg i verste fall etter hvert finner ut at jeg får manko på $$ til USA, er alpene alltids et alternativ. Det blir en del billigere. Jeg studerte i år, men driiiiiiiiiiit lei skole nå så trenger et år med kun ski!

Det er jobber tilknyttet selve skianleggene som har frist 1 sept eller? Blir ikke så veldig mye tid til kjøring hvis du planlegger heltid jobb vel?

Rosanna #56115 17/08/2009 8:37 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

nei det er nok sant at jeg burde jobbet mindre enn heltid for at det skal være noe vits.. vi får se, kan jo høre med dem hva de tilbyr. Men selv om du har heltid så jobber du jo ikke hver dag hele dagene, så det ordner seg nok. Får heller gjøre som du neste år, med en ordentlig sesong i usa eller canada.. gjør det mest for å være i nærheten av bakkene og slippe å være i oslo, her jeg har bodd hele livet. og når du har vært i tryvann mange nok ganger ekke det like moro lenger.. men ingen av mine jente-venner er interessert i ski.. de står sånn 2 ganger i året emd familien, så det er litt kjipt.

80 000 burde holde. Med mindre du er en kembo sløser.:) hva studerte du i år? bor du i oslo?Jobb hardt nå med planleggingen, og så drar du. Livet er nå eller aldri. Drar du neste vinter og så joiner jeg. Just do it wink

Rosanna #56116 17/08/2009 9:00 PM
Medlem
Medlem

Ja blir nødt til å dra :razz Har ingen ting som holder meg igjen her og gjør ikke annet enn å tenke på ski dagen lang uansett! Studerte finans på BI, og bor i Oslo. Jeg har heller ikke så veldig mange venner som er interessert i ski/brett, i alle fall ikke interessert nok til å sesonge. Kjipt det ass, helt enig der!

Jeg skal holde av plass til deg i neste års tur :wink Noe jeg faktisk har tenkt lenger på enn USA, er tur til Snowpark, NZ. Neste høst, august/september en gang, og bli der i 2 mnd eller noe. Den turen burde du i alle fall melde deg på! Det blir episk :razz

Flytter du alene til Hemsedal, eller har du noen veninner/kompiser som også skal flytte?

Rosanna #56117 17/08/2009 9:07 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

jasså er du BI gutt.. koster litt penger der. Og er en del sleske karer der! akkurat som miljøet jeg kommer fra, oslo vest.. menmen! skal ikke slå alle over en kam jeg. New Zeeland har jeg aldri vært i, men jeg har for meg at det er ganske likt Norge på mange måter. Tror skiforholdene der er bra ja, hadde vært utrolig moro!

Til Hemsedal drar jeg selv, mine andre venner er ikke vinterfrelste nok til å gidde å være der mer enn i påsken.. og da drikker de mer enn de er i bakken.! uff:)

Hvor mange mnd blir du i USA? Når tenker du å legge ut? Skal du ha bil der nede? Jeg var i USA i sommer.. men for meg å stikke dit før jeg er 21 er bare dumt, de behandler meg jo som et barn.. og jeg er 20. ikke myndig, that's for sure når man er i statene. så ville blitt vanskelig for meg å legge ut på tur dit før neste år, men du er godt over det?

Rosanna #56118 17/08/2009 9:31 PM
Medlem
Medlem

Ja er 23. Jeg bodde i USA et år når jeg var 20, så fikk opplevd akkurat det du nevner der! Er helt latterlig, fikk faen ikke kjøpt en øl en gang..

HAHA! Eneste grunnen til at jeg valgte BI er rævva karakterer på vitnemålet. Og det med penger tok lånekassen seg av :wink Satser på at de roter bort regninga mi eller glemmer å sende meg den, hehe ...

Jeg tror jeg drar over helt i slutten av desember, eller tidlig januar. Blir der så lenge det er bra forhold, eller til penga er brukt opp. Kanskje mai en gang. Bil har jeg faktisk ikke tenkt på! Har glemt å høre med han som var der i fjor..

Når flytter du til Hemsedal? Er det vanskelig å skaffe seg jobb der egentlig?

Rosanna #56119 17/08/2009 9:42 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja det er helt tilbakestående. På mange måter er amerikanerne ganske oldfashion. Hvor bodde du da? og hvorfor bodde du der ett år? Utah må være et bra sted å bo for skifrelste.. kanskje litt mange mormonere der:)

haha lånekassen er bra greier. helt til de faktisk vil ha tilbake penga. oooog renter. fysj.

Du må nesten bo nært der du har tenkt å stå på ski om du ikke skal ha bil. Evnt på en bussrute i nærheten.. viktig å undersøke. går jo evnt ann å kjøpe en bobil og cruise rundt.. haha det hadde jeg gjort. men da må man være fler. og kan bli litt trangt, ja. ok kanskje ikke.. smile er du park eller pudderkjører eller begge deller? jeg antar pudder er greia siden du vil til usa.

jeg tror ikke du må være einstein for å få jobb i hemsedal for å si det sånn.. er viktig å skrive en litt skikkelig søknad, legge ved nødvendige papirer og gjerne ringe dem og si litt "hello her er jeg.." så du ikke drukner i mengden.:cool

tror du du kommer til å fortsette å studere? hva med å studere på university of calgary, british comlumbia? stå på ski og studere, lånekassen betaler.. kunne jeg tenkt meg. (minus skolen) for der er det mange smarte japanere og kinesere, og de har aldri gjort annet enn å lese, - ever

Rosanna #56120 17/08/2009 10:23 PM
Medlem
Medlem

Bodde i Newport, Rhode Island. Var der 1 år fordi jeg spilte ishockey på et juniorlag der borte. Bortsett fra 21 års retard-regelen, var året drit fett! Fikk også surfet masse ettersom jeg bodde ved kysten. Savner usa, MYE!

Bobil er ingen dårlig ide hvis man er flere nei! Digg å kunne cruise rundt, uten tanke på bo. Får opplevd mye mer da, innbiller jeg meg!

Jeg kjører både park og pudder. Ble omtrent bare park i år, men det var kun fordi jeg nesten ikke var steder med skikkelig pudder. Hadde en tur til Røldal bare. Hva kjører du?

Vet ikke om jeg skal studere senere, eller hva jeg skal studere i så fall. Hakke peiling på hva jeg vil bli når jeg blir stor. Vet ganske lite for øyeblikket merker jeg. Studere i Canada kombinert med ski hadde unektelig vært dødskult, minus skoledelen. Betaler lånekassen sier du?? Tror desverre jeg har tynt forholdet mitt med dem nok for en stund nå. Føler jeg kommer til å få et hatbrev i posten fra de når som helst..

Rosanna #56121 17/08/2009 10:56 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

du har gjort litt da, hockey er spennende.. NHL!! og sverige og russland er vel egentlig de beste..trur eg? norge er vel ikke akkurat noen ishockey gigant.. ble du god altså?

ja har du bobil så kan du dra dit du vil, når du vil. veldig fleksibelt. du får overbevise kompisen din om at han/hun må bli med.. dere kommer til å få det så gøy, jeg skulle ønske jeg var deg. Har aldri fått prøve skikkelig løssnø, noe jeg er lei meg for. Og har slått meg en deeel i parken. Men jeg prøver. man blir aldri bedre hvis man ikke prøver. driter i om jeg ser dum ut. tror jeg må skaffe meg en bil for kommer meg jo ikke rundt. hater buss

du har da vel ikke så ræva forhold med dem om du bare har lån fra ett år? vurderer du forresten sommer som vinter? det er nok kjempemoro å ta ett år der, - men husk det er mye spenn og du får ikke noe skolepoeng for det (ikke godkjent høyere utdanning). Men hvem bryr seg, om man liker det. kjenner en som har gått der, hun likte det.

jeg har aldri prøvd surfing før, men 3 mnd i høst skal jeg prøve meg å lære litt i allefall.. tror det er vanskeligere enn det ser ut!! det er study away, så det er idretts studie (men ikke super seriøst) og mye vannaktiviteter som surfing, kajakk, livredding, snorkling, svømming, fotball, volleyball, jungeltur ++. gir deg en tilbakemelding etter turen, tror det blir bra.

Røldal har jeg lyst å dra til.. hvor lagt er det fra oslo, åssen kommer du deg dit.. og hvor bor du når du vel er framme?

Rosanna #56122 18/08/2009 12:44 AM
Medlem
Medlem

Ja hockey er kult :grin Norge er ingen hockey gigant nei, men vi kommer oss. Sakte men sikkert :wink hehe

Slått meg MYE i parken jeg og! Rett og slett vondt å kjøre mye park. I alle fall for meg. Men som du sier, eneste måten å bli bedre på, og dødskult når man lander nye triks!

Har lån fra 2 år på BI. I tillegg har jeg gjort det så jævlig rævva. Har skuffa lånekassen mye der, tror de håpet på bedre resultater.. Har faktisk tenkt på sommer som vinter. Startet en tråd her på FF med noen spm, men fikk aldri noe respons på den. Jobber hun du kjenner som skiinstruktør eller noe nå da?

Study away har jeg aldri hørt om, men høres fett ut!! Hvor mye koster det? Har du fag i Norge også, eller foregår alt i utlandet? Blir du utdannet til noe? Du får gi meg tilbakemelding når du er ferdig ja! Jeg kan love deg du blir hekta på surfing i alle fall. Det må være en av topp 3 gøyeste ting du kan gjøre på jorda, uten tvil..

Røldal er typ 5 timer kjøring fra Oslo, så vidt jeg husker. Er sikkert mulig med buss, men bil er nok absolutt lettest. Røldal er ikke akkurat noe metropol, så ikke veldig mange steder å overnatte. Men de gangene jeg har vært der har vi sovet på campinghytter nede i byen. Da må man enten ta buss til anlegget, som kommer å henter på campingen, eller kjøre bil selv. Tar vel en 5-10 min å kjøre opp til annlegget. Hvis du er ute etter pudder er Røldal absolutt å anbefale!! :cool

Rosanna #56123 18/08/2009 9:18 AM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ja, hun jeg kjenner jobbet som skilærer i trysil forrige sesong.. men skilærerne der tjener bare 100 kr timen! :0 ganske dårlig til at du faktisk må ha utdannelsen for å få jobb, når jeg tjener rundt 130 på g - sport (uten utdannelse..) Så sommer som vinter er nok mest for din egen del, tror ikke du får så mye ut av det utdanningsmessig.

Jeg må si jeg ikke digger å slå meg.. dessuten lages det veldig lite beskyttelsesutstyr til jenter, så jeg nøyer meg med hjelm og ryggplate. lånte en kompis sin crashpant en gang, men den hjalp ikke en dritt. Du får nesten skjerpe deg neste gang du begynner på BI, dumt å drite i skolen når det koster penger vettu:) Du får bli entrepenør.. starte din egen greie.

Study Away koster 45.400 og starter med 1 mnd nettkurs i trenings og bevegelseslære (det tar jeg nå). 12. september reiser vi til Jaco i Costa Rica, en liten surfeby på stillehavskysten. Der skal vi gjøre masse både land og havaktiviteter. Vi kommer hjem midt i desember. Hvis jeg vil ha fullført idrett årsstudium, må jeg fortsette på høgskolen i Finnmark! shocked det er jeg ikke sååå keen på. Alta har jeg for meg er helt flatt. Har du vært der? Jeg får uansett poeng for costa rica oppholdet, og kklarer meg uten alta. ekke noe sted å stå på ski.. er 3 timer til Finnlands største skisenter da, - Levi. haha.. meeen ellers så tror jeg det er ganske kjipt der. eller ka du trur?

Rosanna #56124 18/08/2009 12:56 PM
Fersking
Fersking

Jeg tror skisenteret har en ordning på husvære for arbeiderene, ellers kan du følge med i Hallingdølen (lokalavisa), evnt sette inn en annonse der.

Om jeg ikke har misforstått så jobbet de halve dager på skiutleien og skishoppen.Altså de jobbet 09-13 eller 13-17. Dette gjør at man får stått på ski hver dag.

til dreuf
Rosanna #56125 18/08/2009 1:19 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ja jeg har funnet ut at de ordner sesongboliger for ansatte.. så det var bra. Vet du noe om hvordan det er å jobbe i heisen i forhold til skishopen og skiutleien? Jeg har jobbet i sportsbutikk 1,5 år, og er nooe lei av det, men der har man enten 9 - 16 eller 12 - 20 vakter, så det ikke blir mye igjen av dagene. Kanskje skiutleien er mer ålreit enn heisen..? du får ikke kontakt med så mange mennesker i heisen tenker jeg på.. du blir litt alene. Samtidig som du får frisk luft

Rosanna #56126 18/08/2009 5:23 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Rosie:ja, hun jeg kjenner jobbet som skilærer i trysil forrige sesong.. men skilærerne der tjener bare 100 kr timen! :0 ganske dårlig til at du faktisk må ha utdannelsen for å få jobb, når jeg tjener rundt 130 på g - sport (uten utdannelse..)

Jeg jobba litt som ski-instuktør i påsken. Hadde egentlig ikke regna med å få betaling, siden jeg var med som hjelpeinstruktør og har heller ikke noe utdannelse eller erfaring med instruksjon. Eneste grunnen til at jeg ble spurt er nok fordi jeg er den eneste i anlegget som er litt flink i jibbing, og over 12 år. Men jeg fikk overraskende nok 100 kr timen, og når jeg fikk lønna fikk jeg også bedskjed om at jeg ville få mer i timen når jeg ble 18. Så lønna kan nok være litt forskjellig fra sted til sted!

Rosanna #56127 18/08/2009 9:23 PM
Rosanna Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

en god venn av meg har skilærerutdannelse, er veldig flink på ski og han fikk 100 kr timen. han fikk beskjed om at lønna ville stige med 1 kr neste vintersemester! det ekke mye.. så lønna trysil gir trysilguidene suger. men kan sikkert variere fra sted til sted. Kult du fikk jobb! smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå