Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Jetcarrier, shopping USA!
#55646 03/10/2008 12:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei godt folk!

Vil bare gi folk en liten heads-up mens de sitter med nesa i tastaturet på jakt etter nytt utstyr før vinteren. De fleste amerikanske nettsider er vesentlig billigere på klær og utstyr, men desverre er de dyre på frakt, ellers så sender de ikke til Norge.

Da kan man jo velge å bruke jetcarrier.com. De oppretter en amerikansk adresse i ditt navn, og tar i mot varene for deg. Så blir de sendt videre til norge med fly eller båt, fortollet og til slutt sendt videre med Posten Norge. Enkelt og greit.

Men det er et minus her som folk ikke er klar over. Jetcarriers måte å beregne fraktkostnader på. Her er det ikke snakk om bare vekt, men volum. Det vil si at et par ski som er forsvarlig innpakket veier la oss si 4,5 kg. Da tror mange at man ut ifra tabellen(http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp) skal betale 355kr for flyfrakt. Men når pakken ankommer jetcarrier så blir den veid, og målt på lengde,bredde,høyde. Og når regninga kommer så er frakt kostnadene blitt intet mindre enn 920kr! Og det er før moms og tollavgift.

En liten historie:

Jeg kjøpte et par støvler og to t-skjorter. T-skjortene kjøpte jeg fordi jeg da ville få gratis frakt(fra butikk til jetcarrier), og prisen for skjortene var den samme som jeg ville betalt i frakt, så totalt var prisen fra butikken den samme.

Men jeg var uheldig, og butikken presterte å sende ordren i tre forskjellige forsendelser. Pakkene kommer frem til jetcarrier og blir målt, og jeg ender opp med en pakke på 50dm3. Det vil si at jeg må betale 710 kr i frakt. Hadde skjortene ligget i samme eske som skoene ville volumvekten blitt 40dm3(fordi vekten av skjortene ikke utgjør noe), og jeg ville sluppet unna med 485 i frakt.

Det er jo i og for seg ikke mye penger, men det er sure penger da de kunne vært unngått i en håndvending.Jeg kontaktet jetcarrier, og de kunne ikke hjelpe meg. Men når pakken kommer med posten her hjemme, da er det nok som en enkelt pakke vil jeg tro... for det sparer jo de penger på....

Dette er altså lett å bli "lurt" her, det er ikke så billig som man tror. Og når pakken er i hendene på jetcarrier så er løpet kjørt, de hjelper ikke å kontakte de for å diskutere ting.

Bortsett fra dette er de et bra alternativ, presise og helt klart til å stole på. Men det er altså ikke bare gull og grønne skoger, en ting som veier lite kan fort bli meget dyr!

Re: Jetcarrier, shopping USA!
Mhsvends #55647 03/10/2008 12:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

At frakten er avhengig av både vekt og volum er ingen hemmelighet, det går ganske klart frem av nettsidene deres... men er man litt sløv kan det sikkert overses.

Hvis de ikke pakker om for deg i USA gjør de det neppe i Norge heller...

Ja da...
Mhsvends #55648 03/10/2008 1:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja jeg vet at det står på siden deres, men jeg skrev dette for at for de fleste så er det fort gjort å enten overse det eller misforstå det.

Om de pakker om eller ikke er jo ikke saken...

Det er altid noen på slike forum som vet bedre, det er greit.

good shit
Mhsvends #55649 13/01/2009 10:52 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har selv brukt de en bunsj med ganger, og så lenge jeg bruker den derre prissjekk greia på sidene har jeg ennå ikke brent meg på frakt. Jeg bruker den hver gang for å anslå ca. størrelse på pakken(e) jeg venter. Blir det for stort eller dyrt bruker jeg sjøfrakt opplegget. Litt kjipt å vente i 4 uker på tinga, så som regel går jeg for fly :razz

Dessuten får jeg jo shoppet omtrent overalt i USA med en slik adresse. Nå må bare dollaren nedover igjen!

Mhsvends #55650 15/01/2009 11:04 PM
Fersking
Fersking

Ett tips!Jeg bruker Jetcarrier mye, og opplever dem som svært samarbeidsvillige.

Dersom du gjør som de sier og booker pakka skikelig, så slår de sammen samlet volum/vekt selv om det kommer flere pakker fra flere eller samme levrandør.

Et annet tips er og å sende en e-post til de du handler hos, forklar at det skal transporteres videre og at de skal pakke så lavt volum som mulig. Be dem og om å holde hele forsendelsen dersom ikke alt er på lager........

Dette funker nesten altid, de fleste US shapper har er langt mer service instilt en det vi er vant til her i landet.

Foresten imponerende å overse at de beregner volum/vekt:wink

Priser.
Mhsvends #55651 15/09/2010 11:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.Jeg lurer på om noen av dere vet sånn ca hvilket volum det vill være på en skidress??

Mhsvends #55652 16/09/2010 7:45 AM
Ringrev
Ringrev

Det kan du jo spørre den som sender deg om, evt bruke hodet og regne litt;-) Jeg har brukt jetcarrier en gang på en forgasser til wakebåten, da forsikret jeg meg på forhånd hvilket volum pakken kom til å få, bruker du hodet blir det ingen overraskelser med jetcarrier.

Informativt!
Mhsvends #55653 16/09/2010 2:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg synes dette var informativt ettersom jeg vurderer å benytte JetCarrier selv. Jeg oppfatter ikke det som at Svends1 her har oversett volum-beregningen, men han hadde uflaks ift hvordan sakene ble sendt fra shop'n.

Jeg har også fått med meg at det beregnes volum, men jeg kunne lett ha brent meg på å ikke be shop'n holde igjen forsendelsen til alle varene var klar til shipping (dermed en eske = mindre volum = lik billigere). Kjekt å vite! smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå