Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Parkski/freeride-BC....en bløff???
#53652 09/02/2008 6:55 PM
Findus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

ok, nå har jeg sett mange innlegg her inne der folk spør om hvilke ski de bør handle inn.det er jo (selvfølgelig) de samme skiene som går igjen blant freeride skiene, som ved park/jibbe-skiene...

men så skjer det noe. jeg går inn på sida til pep fujas og ser på en av forfilmene til filmen deres, men hva ser jeg?!jo, dem kjører k2 hellbent (som jo er en forgudet STORFJELLS-SKI)i parken!og så tar de med seg k2 fujative opp i pudderet og det ser jammen ut som et funker riktig så bra å jibbe med hellbent, og svinge i pudder med fujative!

da slår det meg: har vi rett og slett blitt ekstremt firkanta på hvilke bruksområder forskjellige ski har.i friflyt's skitest, ble det nevnt at fujative var "håpløs" å ta svinger i pudder med, men det ser neimen ikke ut som Pep slter med det...er det rett og slett en bløf dette her.. at vi MÅ ha to par ski om vi skal kjøre 50/50 park og BC.

er svært takknemnlig for dem som gidder å lese igjennom dette og evt. skrive sitt synspunkt...tenkte dette var et aktuelt tema og ta opp i disse dager:wink (da folk kjøper ski for sjorta, og litt til, kanskje helt unødvendig)

Bra poeng!
Findus #53653 09/02/2008 7:23 PM
Medlem
Medlem

Jeg har et par Movement pow pow, som visstnok er beregnet kun for pudder. Disse fikk jeg etter å ha kjørt på et par Dynastar skicross bakke ski. De funker selvfølgelig bedre i pudderet en Dynastar skia, men jeg synes de funker mye bedre i preppa løyper også. så Dynastar skia støver faktisk ned på loftet og jeg bruker pudderplankene mine til alt. Nå er ikke jeg noe proff, så erfaringsgrunnlaget er ikke av det beste, men jeg tror for de aller fleste av oss hobby skikjørerere som har alt fra 10 til 50 skidager i året, så virker det kanskje litt "wannabe" å ha et par ski for hver eneste type kjøring. men det er nå min amatørmessige mening ;-)

ja,
Findus #53654 09/02/2008 8:36 PM
Fersking
Fersking

ja, såg på idea skifilmen, der og er det ein som kjører hellbent i park. vett ikke kem det er men det ser ut som det funker knall. har sjøl kjørt dynastar troublemaker i pudder i noen sesonger å det går jo, men nå kjøpte eg nå armada jp vs julien og eg merka at det var bedre.

Re: Parkski/freeride-BC....en bløff???
Findus #53655 09/02/2008 8:40 PM
Ringrev
Ringrev

Ja i IDEA kjører de med alt mulig, hellbent i park/pipe og vise versa, kjører til og med uten staver, som ser litt teit ut da de vifter mye med armene. Men tilbake til temaet, nei du må ikke ha to par ski for å kjøre 50/50 BC og park, det er bare greit. Nå er jo pep og co ganske gode kjørere så de kjører vel like godt i park eller bc med et par åsnes langrennski. Hellbent er jo også en av de bedre rocker skiene på hardt underlag da de fremdeles har innsving. Fujative er jo relativt bred på midten til å vere en ren jibbeski, funker litt i pow. Twintip-allmountain skiene duger overalt, så nei igjen;-) I testene kommer det(desverre)frem mye personlige meninger som ikke alltid treffer like bra med allmenheten.

Re: Parkski/freeride-BC....en bløff???
Findus #53656 09/02/2008 8:43 PM
Ringrev
Ringrev

Må bare legge til en liten ting til: Jo bedre du blir jo mere firkanta blir du jo da du merker bedre forskjellene på egenskapene til skiene.

ferdigheter..
Findus #53657 11/02/2008 12:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det meste funker til det meste.. kommer først og fremst an på ferdighetene til han som står på skiene! Fordelen med rene park- eller pudderski er at det gjør ting lettere for utøveren. Det er så enkelt som det! Husk, det ble kjørt pudder i "gamledager" også, for ca 10-15 år siden når "fatskis" var ski med midje på rundt 70mm!! Det gikk fint det, men nå er det lettere, og "alle" kan.Minner også om John Olav Skjesol, aka Jonna, som tok en sw dobbel backflip på det største hoppet under Mega Park i fjor, med HellBent! Dét derimot er det ikke alle som kan.... :wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå