Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Fylle riper i skia
#53592 24/02/2008 7:42 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hvordan fikser man riper i skia selv?Man får jo kjøpt sånn til å fylle riper i skia med i de fleste sportsbutikker.

Det jeg sliter med er å få tetteguffa til å sitte skikkelig. Det har falt av igjen flere ganger. Tror det er noe feil med måten jeg legger det på.

Måten jeg har gjort det på er å tenne på "pinnen" med sålestoff å la det dryppe ned i ripen, file bort det som er til overs etter det har stivnet og preppe skia etterpå. Dette ser ut til å funke bra i første omgang, men ikke i lengden.Jeg har "renset" såret først ved å file bort løse deler og drit.Må jeg kjøpe meg en duganes limpistol å bruke tetteguffa i den for å få varmet det opp riktig så det sitter bedre?

I tillegg soter det fælt når det tetteguffa brenner så det blir et lite pent spor i hvite såler med min metode.

Re: Fylle riper i skia
Knut L #53593 24/02/2008 8:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har også dårlig erfaring med den typen du smelter ned i såret, men siste gang jeg fiksa ski brukte jeg Swix tokomponent epoxy. Den selges i små porsjonsposer som blandes før bruk.Det ser ut til å holde veldig bra.

Knut L #53594 24/02/2008 9:18 PM
Entusiast
Entusiast

du peker jo selv på at det blir sotete, jeg pleier å bruke strykejernet jeg legger voks men, bare å tørke av med en klut mens det fortsatt er varmt.

for å få det til å sitte bør du i tillegg til å rense såret spikke litt slik at det er breiere nede ved kjernen enn på overflaten, det virker litt brutalt og er ikke gøy mens du gjør det men gjør at fyllet henger på plass. skjønte du hva jeg mente?

Knut L #53595 24/02/2008 10:39 PM
Medlem
Medlem

Som nevnt over må du benytte andre metoder enn å tenne på stiften hvis du skal ungå soting. Du kan bruke et "gammelt" smørejern på høy varme, vær imidlertid obs på å ikke brenne den "friske" sålen rundt. Alternativt kan du benytte en "skibrenner" ala primus.

Det viktigeste ved en slik reprasjon er likevel, grunnarbeidet. Fjern alt av løs såle. Deretter er det viktig å avfette såret. Bruk skirens eller enda bedre aceton. Ikke søl med avfetting utenfor såret da dette tørker ut sålen.

Etter dette er det bare å begynne å dryppe oppi såret i små porsjoner. Fyll kun litt av gangen og la det tørke helt før du legger neste lag.

Sår såret er "overfylt" begynner jobben. Selv forerekker jeg en skarp sikling eller en panserfil. Deretter sort fibertex el. Skiene bør også mettes godt opp rundt såret.

Erfaringsmessig lønner det seg stort sett å levere skien til ett verksted hvis skaden er stor. Innkjøp av limpistol syntes som en dårlig idé da disse ikke blir varme nok.

Den mest sannsynlige årsaken til at det ikke vil sitte hos det er fordi såret ikke har vært rent og avfettet før du har fylt opp.

Lykke til.

Takk
Knut L #53596 24/02/2008 11:13 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for gode svar her. Bruke smørejernet på full guff hørtes lurt ut, og noe jeg ikke har tenkt på.Å skjære ut sålen så det blir størst nærmest sålen dropper jeg da jeg har sett de fikse mange par ski på skiverksted, uten noen skjæring i sålen på forhånd. Der var det bare rense/skjære ut løst drit, så fylle på med en sikkert litt spesiell limpistol før de kjørte den i slipemaskinen.Der så det så enkelt ut, og siden det selges stoff for å fylle riper med tenkte jeg å gjøre det selv. Skal i hvertfall gi det er forsøk til nå.

Knut L #53597 25/02/2008 12:40 AM
Medlem
Medlem

Pistolen som de bruker på stabekk virker som en limpistol, den har bare mye høyere temp. Du kan jo prøve å sette en p-tex i en vanelig limpistol, men guffen som kommer ut vil ikke bli varm nok og pistolen er ødelagt.(har nemelig prøvd dette en gang)

Knut L #53598 25/02/2008 7:30 AM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

prøvde selv med en limpistol til 69kr. Tenkte kansje det var den som var for crappy. Men det er vel ingen vanlig limpistol.

Knut L #53599 25/02/2008 8:37 AM
Fersking
Fersking

Som nevnt tidligere må du fylle litt og litt samt la det tørke mellom hver gang. Ett annet tips er å spikke til en fyrstikk og røre litt rundt for å få bort eventuelle luftbobler som minker heften til skiene.

Noen sår holder lenge, mens andre stadig vekk detter av. Vet ikke helt hvorfor, men kanskje greit å levere inn om du sliter med sistnevnte.

Lykke til!

Knut L #53600 25/02/2008 6:08 PM
Ivrig
Ivrig

P-tex holder aldri lenge. Det slites fort av igjenn. Blir aldri den samme styrke som sålen om du gjør det selv eller overlater det til ekspert med limpistol.

Jeg har selv benyttet BLÅ Araldit eller BLÅ Casco med meget godt resultat. MEN; dette dreier seg kun om riper som går gjennom sålen og ned i kjernen (treverket), da blandet slik at det benyttes litt mindre herder enn lim for å oppnå mer elastisitet. Tviler på om de to nevnte limtypene er brukbare på kun såleskader(?).

Men jeg ønsker flere synspunkter på Swix tokomponent epoxy. Denne har jeg ingen erfaring med, men det er vel en grunn til at Swix har dette produktet.

- Har noen erfaringer med dette produktet?

- Er dette vellykket der det kun er snakk om såleskade uten gjennomtrengning til kjerne?

Knut L #53601 25/02/2008 6:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Animal:- Er dette vellykket der det kun er snakk om såleskade uten gjennomtrengning til kjerne?

Skaden jeg fikset med Swix Epoxy var gjennomgående.Jeg skal ikke garantere hvor vellykket det blir på grunnere skader.

Knut L #53602 25/02/2008 6:53 PM
Ivrig
Ivrig

Flott med tilbakemelding! Slik jeg ser det samme resultat som med blå Araldit/Casco epoxy "spesialblandet".

Flere synspunkter?

næmmen knut da!
Knut L #53603 25/02/2008 9:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med et stort sår som går helt ned i kjernen er det beste å sette i en bit ny såle. Da må du skjære/stanse ut slik at du får et rent sår en firkant rundt såret og skjære til en ny bit såle som passer. Denne limer du nedi med epoxy (tokomponent) og setter en klemme på over natta. når det har tørka må du pusse ned så det blir plant med resten av sålen. Jeg har brukt fint sandpapir men fil er kanskje bedre?. Det beste er såklart en steinsliping. Ptex sitter ikke rett på kjerna, og epoxy er ikke såle.Ny såle kan du ta av ei gammal utkjørt ski og pusse av evt limrester. Det er jo et skikkelig pirkearbeid og det er derfor dyrt å få gjort på skiverksted, rett og slett pga tidsbruken (der har de jo såklart speller ny såle og steinslip).Dette er hvertfall slik jeg har fått det forklart av "skimekanikere" og gjort det sjøl på mine egne ski med svært godt resultat etter steinsliping.

Går ikke ripa ned i kjernen bruker du ptex. Brenning og limpistol til hobbybruk funker dårlig. Det beste er vel å bruke en skikkelig limpistol men det funker sikkert med gassbrenner og jern også. For at ptexen skal sitte bør skia være skikkelig varm. Etterpå er min erfaring at man bør pusse/file her også når man skal planere det.

Men dette burde da du som jobber i sportsbutikk visst knut smile

Knut L #53604 25/02/2008 11:39 PM
Medlem
Medlem

Vi snakker vel her om å fylle riper i sålen? Til dette formålet vil p-tex helt klart være best. hvordan det smeltes inn er av mindre betydning, det som er viktig er at såret er rent i forkant. Jeg er ikke enig at p-tex alltid slites av igjen. Min erfaring tilsier at dette fungerer svært bra på mindre riper og små sår. og at det blir tilnærmet lik ordinær såle.Jeg vil imidlertid tro at sålens alder (les:mykhet/ferskhet) har noe å si for sluttresultatet ?

Når det gjelder større sår vil det være behov for helt annen type arbeid. Tapping av eksisterende såle og ny såle må limes inn. Men å gjøre dette ved mindre riper vil være det samme som å skyte småspurv med kanon.

Bruken av epoxy som fylmasse ved sår i sålen stiller jeg meg i større grad tvilene til. Det er klart at såret blir tett og at dette dermed hindrer vann å trenge inn i sålen. Men slik epoxy vil aldri ha de samme egenskapene som sålematerialet mtp. voksopptak og struktur.

Swix epoxy er ikke lenger for salg, meg bekjent, jeg har heller aldri vært bort i dette, så her må noen andre ta over.

Bare et spørsmål:
Knut L #53605 26/02/2008 2:12 PM
Ivrig
Ivrig

Ref: "Jeg er ikke enig at p-tex alltid slites av igjen. Min erfaring tilsier at dette fungerer svært bra på mindre riper og små sår. og at det blir tilnærmet lik ordinær såle."

Korriger meg dersom jeg her tar feil!:

Etter å ha benyttet p-tex lenge er jeg av den oppfatning at denne i reparasjonssammenheng og det som selges på sportsforretninger er mykere enn selve sålestoffet på ski. Dersom min påstand er riktig, hvordan kan man da få p-tex til å tilsvare sålens styrke?

Dette med rep av skisåler inkl gjennomgående skader mener jeg har stor sammenheng med hva skiene benyttes til og dermed kravene til reparasjonen. En racingski som kun benyttes i preparert bakke er mye enklere å reparere da det her står mest om glid og ikke styrke. En ski som benyttes utenom løyper utsettes for større krav til styrke og dette med glid på små områder av sålen har liten betydning.

Min lille egne konklusjon:

- Racingski, gjerne p-tex (uvanlig med riper gjennom såle).

- Freerideski, gjerne epoxy (selvsagt kun ved det vanlige problemet ripe gjennom sålen. Små riper betyr veldig lite).

Kommentarer?

Knut L #53606 26/02/2008 2:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

vel... på løpsski/bakkeski er d også viktig at sålen er strøken og har bra struktur, noe som ikke tillater riper og sår.om du har ett par riper i freerideskia er ikke så betydlig, jeg jobbe i skiutleie og har reparert x antall ski, og mye på mine egne frikjøringski, problemet med å tett såle er øfte når man sikler av d overflødinge matrialet. når jeg pusser det av på slipebånd blir resultatet mye bedre.har forøvrig aldri vært borti av såleerstatningen er av dårlig kvalitet og "slites" bort.og om d blir bruke svart matriale i hvite såler eller at d sorter er vell mindre viktig???

Knut L #53607 26/02/2008 8:40 PM
Knut L Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Sitat hansen:Men dette burde da du som jobber i sportsbutikk visst knut smile

Joda, dette viste jeg Jørn. Men får det ikke gratis og har ikke gamle ski å ta av, så tenkte lettvintløsninger da. Og om de ikke stanser ut å legger på ny såle så fyller de jo bare med hvit eller sort p-tex på skiverksted også.

Sitat Animal:Etter å ha benyttet p-tex lenge er jeg av den oppfatning at denne i reparasjonssammenheng og det som selges på sportsforretninger er mykere enn selve sålestoffet på ski. Dersom min påstand er riktig, hvordan kan man da få p-tex til å tilsvare sålens styrke?

Sålen på ski er jo p-tex i en eller annen form det også. Ofte sintret, og det får man ikke ved fylling. Men ellers samme guffa meg bekjent.

Til Jørn igjen... skal innrømme at jeg ikke hadde tenkt på å stanse ut ny såle engang, om vurderer det nå. Såret er ca 4 cm langt, men går helt gjennom sålen bare 2mm ellerno. Stålkanten fikk seg en smell samtidig, og skia hadde vel ikke hatt vondt av en slip uansett.

Man lærer så lenge man lever.

Kun erfaringer, og litt spørsmål:
Knut L #53608 27/02/2008 2:44 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har til dags dato aldri opplevd at innsmelting av p-tex har gitt samme styrke som selve sålen, selv om denne også består av p-tex. Dette er uavhengig av om jeg selv, andre amatører eller skiforretning har utført dette. Med skiforretning mener jeg en forretning som til og med tar seg av slipingen og struktursettingen av O. E. Bjørndalen sine ski.

Det er her, for meg, kun snakk om sintret såle og rensing med aceton eller utskjæring med totalt ren linoleumskniv. Tviler på om dette med sintret såle har noen betydning for holdbarheten.

Til "Jonathan" "Fyll kun litt av gangen og la det tørke helt før du legger neste lag". Hvorfor bør det tørke helt før neste lag? Jeg har foreløpig større tro på at det er fordel at det smeltes sammen oppvarmet.

Det er også nevnt i svarene at Epoxy gir dårligere glid da den ikke tar opp voksen. Dette er jeg helt enig i, men dette gjelder jo skader gjennom sålen. Det viktigste er da ikke gliden, men å unngå fuktighet til kjernen. Har dere tenkt over hvor stort skadestedet må være for å dekke 1 promille av hele sålen? Glideffekten har etter min mening, ved en skade som utgjør kun 1 promille av sålen, ikke engang betydning for racingalpinister.

Knut L #53609 28/02/2008 10:26 AM
Medlem
Medlem

Når det gjelder å la p-texen tørke/avkjøle seg før neste lag er dette fordi p-tex trekker seg sammen(les:synker) i sålen når det blir kaldt/stivner. Jeg mener, etter egen erfaring, at det beste resultatet oppnås ved denne metoden.

Jeg er også av den oppfatning a p-tex er den reprasjonsmetoden som blir mest mulig lik ordinær såle. Samtidig tror jeg det endelige resultatet i større grad avhenger av sårets utforming, sålens tillstand og forarbeid, enn hva en putter oppi. Jeg har selv gode erfaringer med p-tex og har ikke opplevd at dette forsvinner fra sålen.

Jeg er forøvrig helt enig med deg når det gjelder formålet med å reparere større sår, at dette først og fremst skal hinde vann å trenge inn i skien.

Ref. Animal; "En racingski som kun benyttes i preparert bakke er mye enklere å reparere da det her står mest om glid og ikke styrke. En ski som benyttes utenom løyper utsettes for større krav til styrke og dette med glid på små områder av sålen har liten betydning. "

Jeg er helt enig med deg at kravene til skiens glid er ulik for ulike ski og at dette er underordnet dersom målet er å reparere skiens såle ved større sår. Men jeg har vanskligheter med å forså hvordan du underbygger at kravet til reprasjonens styrke er større ved en frikjøringsski kontra en racingski.

Når det gjelder bruk av epoxy skal jeg overlate dette til andre, da jeg ikke har prøvd dette. Likevel har jeg mer tro på p-tex som reprasjonsmetode ved mindre riper da dette er likere den ordinære såle.

Forøvrig er jeg vel enig din tidligere nevnte konklusjon. Med unntak av at jeg ville foretrukket å tappe/lime inn ny såle, fremfor epoxy, ved større sår.

Til "Jonathan"
Knut L #53610 28/02/2008 1:38 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg er enig med deg i at beste reparasjonsmateriale for sår som ikke går gjennom sålen er p-tex, derimot ikke enig i avkjøling før neste lag. Den varme p-tex massen trekker seg jo sammen i en enda mer samlet prosess ved avkjøling samtidig.

Ref "jeg har vanskligheter med å forså hvordan du underbygger at kravet til reprasjonens styrke er større ved en frikjøringsski kontra en racingski": Jeg har lang erfaring med selv å kjøre mest i preparert bakke, samtidig som jeg har to sønner der kjøring utenom preppet bakke er meget stor. Ved reparasjon av egne ski merker jeg veldig liten slitasje på p-tex reparasjoner, derimot opplever jeg at p-tex reparasjon av freerideski er verre. Dette har muligens sammenheng med at underlaget ved freeride ikke alltid er kun snø. Ikke til å unngå at man da ofte kommer ned på underlaget under snøen.

Forskjellen på å tappe/lime i forhold til bruk av epoxy har jeg følgende mening: Bruk av epoxy er mye enklere. Tappe/lime er en mer arbeidskrevende og pirkete operasjon (kanskje mest aktuelt når skiene skal slipes etterpå uansett. NB: Ikke legg stor vekt på denne setningen i parantes!). Tappe/lime er den beste løsningen dersom man har tid, materiale (og ev økonomi). Men; jeg mener dette med dårlig smørningsopptak med epoxy (antagelig 0) har veldig liten betydning dersom skaden på skisålen ligger i området ca 1 promille.

reprasjon av skia som jeg kjørte på knut? hehe
Knut L #53611 16/03/2008 6:25 PM
Medlem
Medlem

får du til å fylle igjen den canyonen jeg laget i skia di? hehe.

hvor dype sår?
Knut L #53612 30/01/2009 8:56 AM
Fersking
Fersking

Hvor dype bør sårene være før en smelter ptex i de? Har masse småsår rundt på skiene, spesielt under bindingene, men de er ikke mer en 2-3mm dype. Vil ptex henge her? Voks forsvinner jo ut av sårene etter første turen etter voksing.

Knut L #53613 30/01/2009 10:05 AM
Ringrev
Ringrev

3 mm er jo litt, her får du vel p-tex til å henge. Kommer jo an på om ripen er bred eller smal. I en bred og grunn ripe blir det jo vanskeligere. Jeg prøvde meg litt i går, tente faktisk på stikcen slik at det dryppet flytende varm p-tex ned i ripen, får se om det holder;-)

Knut L #53614 30/01/2009 5:22 PM
Ivrig
Ivrig

Mulig jeg nå har lest dårlig. Men, er det kun snakk om reparasjon av såle der skaden ikke går ned til kjernen; er det da noe annet som funker enn bruk av p-tex?

Jeg har ingen problemer med at p-tex'n ikke fester seg til sålen. Derimot har jeg problemer med at den slites ned så inni hampen fort.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå